Kemangi atau selasih Thai (Bahasa Thai: โหระพา, RTGShorapha, ISO: h̄oraphā, disebut [hǒː.rá(ʔ).pʰāː]; Vietnam: húng quế) adalah tumbuhan herba selasih berasal di Asia Tenggara yang ditanam untuk ciri-cirinya yang berbeza. Perisanya lebih stabil di bawah tekanan atau suhu lama semasa memasak berbanding selasih.

Kemangi
کماڠي
Kemangi
Kemangi
Spesies
O. basilicum var. thyrsiflora
Kumpulan kultivar
Selasih Thai
Pokok herba kemangi.
Pokok herba kemangi.
Selasih manis adalah berwarna hijau muda dengan daun lebar manakala selasih Thai atau kemangi mempunyai batang dan bunga ungu dan daun seperti tombak
Bunga kemangi lewat musim panas
Bunga kemangi tengah musim panas dengan bunga

Taksonomi dan tatanama sunting

Selasih manis (Ocimum basilicum) mempunyai beberapa kultivar, yang kemangi , O. basilicum var. thyrsiflora, adalah salah satu daripadanya. Kemangi sendiri mempunyai pelbagai kultivar. Satu kultivar yang biasa ditanam di Amerika Syarikat ialah 'Siam Ratu'. Kemangi kadang-kadang boleh dipanggil selasih jintan atau selasih likuoris, merujuk kepada bau dan rasanya seperti jintan dan likuoris, tetapi ia adalah berbeza daripada jenis Barat yang mengandungi nama-nama yang sama.[1]:92

Penanaman sunting

Kemangi adalah tanaman saka lembut[2] tetapi biasanya ditanam sebagai tahunan. Sebagai tumbuhan tropika, kemangi adalah tahan lasak hanya dalam iklim yang panas di mana tidak wujud fros. Ia biasanya tahan lasak kepada zon ketahanan USDA 10. Kemangi, yang boleh ditanam dari benih atau keratan, memerlukan tanah yang subur dengan penyaliran baik dengan pH daripada 6.5 kepada 7.5 dan 6 hingga 8 jam cahaya matahari penuh sehari.[3][4] Bunganya perlu dipetik untuk mengelakkan daun dari menjadi pahit. Kemangi boleh berulang kali dituai dengan mengambil beberapa daun pada satu masa dan boleh dituai secara berkala untuk menggalakkan pertumbuhan semula.[2]

Kegunaan masakan sunting

Kemangi digunakan secara meluas dalam masakan Asia Tenggara, termasuk Thai, Vietnam, Laos, dan Kemboja. Daun kemangi adalah ramuan yang kerap dalam kari hijau dan kari merah Thai, walaupun di Thailand selasih yang digunakan dalam mi mabuk dan banyak hidangan ayam, daging babi, dan makanan laut adalah tulasi.[1]:178 Di Barat, bagaimanapun, hidangan itu seperti biasanya mengandungi kemangi, yang jauh lebih mudah didapati. Kemangi juga merupakan bahan penting dalam hidangan popular Taiwan sanbeiji (ayam tiga cawan). Digunakan sebagai perasa, sepinggan daun kemangi mentah daun sering disaji sebagai iringan atau ulam kepada banyak hidangan Vietnam, seperti phở, bún bò Huế, atau bánh xèo.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Loha-Unchit, Kasma (1995). "Garden Herbs". It Rains Fishes: Legends, Traditions and the Joys of Thai Cooking. Pomegranate Artbooks. ISBN 0876543565. OCLC 31865230. |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ a b "Basil, Thai Basil, Organic". Seedaholic.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-05. Dicapai pada 8 December 2014.
  3. ^ Meyers, Michele (2003). Basil: An Herb Society of America Guide (PDF). The Herb Society of America. m/s. 32. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-03-19. Dicapai pada 8 December 2014.
  4. ^ Andrews, A.J. "How to Plant Thai Basil". SFGate Home Guides. Dicapai pada 8 December 2014.