Kerumitan (perubatan)

Kerumitan (atau komplikasi) dalam perubatan, adalah evolusi yang tidak baik atau akibat penyakit, keadaan kesihatan atau terapi. Penyakit ini boleh menjadi lebih teruk dalam keterukannya atau menunjukkan tanda-tanda, gejala atau perubahan patologi yang lebih tinggi, menjadi meluas di seluruh badan atau mempengaruhi sistem organ lain. Penyakit baru juga mungkin muncul sebagai komplikasi kepada penyakit yang sedia ada sebelumnya. Rawatan perubatan, seperti ubat atau pembedahan boleh menghasilkan kesan buruk atau menghasilkan masalah kesihatan baru dengan sendirinya. Oleh itu, komplikasi mungkin iatrogenik (iaitu secara harfiah dibawa oleh ahli fizik).

Pengetahuan perubatan tentang penyakit, prosedur atau rawatan biasanya memerlukan senarai komplikasi yang paling umum, supaya mereka dapat diramalkan, dicegah atau diakui dengan lebih mudah dan cepat.

Bergantung pada tahap kerentanan, kerentanan, umur, status kesihatan, keadaan sistem imun, dan lain-lain komplikasi mungkin timbul dengan lebih mudah. Komplikasi memberi kesan buruk kepada prognosis penyakit. Prosedur perubatan yang tidak invasif dan minimum invasif biasanya memihak kepada komplikasi yang kurang berbanding dengan yang invasif.[1][2]

Gangguan yang bersamaan tetapi tidak disebabkan oleh gangguan lain adalah komorbiditi. Barisan pembahagian konseptual ini kadang-kadang kabur oleh kerumitan penyebab atau kekurangan maklumat yang pasti mengenainya. Istilah sequela dan komplikasi sering sinonim, walaupun komplikasi menunjukkan bahawa keadaan yang dihasilkan merumitkan pengurusan keadaan penyebab (menjadikannya lebih rumit dan mencabar).[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Mayo Clinic Staff. "Open prostatectomy risks". Mayo Clinic. Dicapai pada 31 October 2014.
  2. ^ Silva, LA; Andriolo, RB; Atallah, ÁN; da Silva, EM (Sep 27, 2014). "Surgery for stress urinary incontinence due to presumed sphincter deficiency after prostate surgery". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 9: CD008306. doi:10.1002/14651858.CD008306.pub3. PMID 25261861.
  3. ^ Gandhi TK, Burstin HR, Cook EF, Puopolo AL, Haas JS, Brennan TA, Bates DW (March 2000). "Drug complications in outpatients". J Gen Intern Med. 15 (3): 149–54. PMC 1495358. PMID 10718894.

Bacaan lanjut sunting

  • Coventry, Brendon J. Surgery: Complications, Risks and Consequences. Book series, seven volumes. Springer (2014).
  • Mulholland, Michael W. & Doherty, Gerard M. Complications in Surgery. Lippincott Williams and Wilkins (2006).
  • Gawande, Atul. Complications: A Surgeon's Notes on an Imperfect Science. Macmillan (2002).