Kesan gempa bumi Lautan Hindi 2004 terhadap Malaysia

Malaysia telah terjejas oleh gempa bumi dan tsunami Lautan Hindi 2004 pada 26 Disember 2004. Walaupun berdekatan dengan pusat gempa bumi, Malaysia terselamat dari kerosakan yang melanda negara-negara beratus kilometer jauhnya. Disebabkan pusat gempa itu berada di pantai barat Sumatera, pulau itu sebahagian besarnya melindungi negara ini daripada kesan buruk paling teruk tsunami tersebut. Kawasan yang paling teruk terjejas di negara ini adalah kawasan pantai utara dan pulau terpencil seperti Pulau Pinang dan Langkawi. Sistem amaran bendera merah yang mudah digunakan oleh anggota penyelamat di pantai di beberapa tempat peranginan di Pulau Pinang telah dikreditkan untuk mengurangkan jumlah kematian.

Ombak melanda jalan raya di George Town, Pulau Pinang

Jumlah kematian ialah 67 orang dengan 52 di Pulau Pinang, 12 di Kedah, 2 di Perak dan 1 di Selangor.[1] Kematian di Pulau Pinang dilaporkan termasuk ramai orang yang berkelah dan kanak-kanak yang bermain di pantai awam terbuka. Tiada kematian dilaporkan di kalangan pelancong asing. Rumah di perkampungan nelayan di sepanjang kawasan pantai di Batu Ferringhi dan Balik Pulau di Pulau Pinang telah rosak. Kawasan pantai di Semenanjung Malaysia contohnya 13 buah kampung di Kuala Muda, Kedah dan Kuala Triang di pulau Langkawi turut terjejas. Kira-kira seperempat kapal percutian berlabuh di pelabuhan Rebak dan Telaga di Langkawi juga mengalami kerosakan. Ombak menyebabkan motosikal yang diparkir dan kereta yang bergelumang dengan lumpur dibawa ke sepanjang Gurney Drive di George Town, Pulau Pinang. Korban terbesar dari satu keluarga adalah ketika lima dari tujuh anak Zulkifli Mohamad Noor terbunuh ketika tsunami melanda pantai Pasir Panjang. Lubang besar dan dalam yang dilaporkan di Kampar dan Ipoh telah disiasat dan ditentukan untuk tidak berkaitan dengan gempa bumi yang berlaku.

Kesan sunting

Perdana Menteri Malaysia, Dato 'Seri Abdullah Ahmad Badawi, memendekkan percutiannya di Sepanyol setelah lima hari lawatan diplomatik ke India dan kembali ke Malaysia. Dia memerintahkan kerajaan untuk membatalkan semua perayaan Tahun Baru dan mendesak semua pihak, termasuk sektor swasta, untuk mengadakan doa dan perkhidmatan kenangan. Kerajaan juga menangguhkan pengusiran pendatang tanpa izin dan memberikan amnesti agar mereka dapat keluar dari negara ini pada 31 Januari 2005 dan bukannya 31 Disember 2004. Diumumkan bahawa RM1,000 akan diberikan kepada keluarga mangsa yang terlibat sementara RM200 akan dibayar kepada mereka yang mengalami kecederaan akibat tsunami tersebut. Penduduk yang dipindahkan akan diberikan RM200 untuk meringankan kesulitan mereka, RM2,000 untuk setiap rumah yang rosak, dan RM 5,000 untuk setiap rumah yang musnah. Nelayan yang botnya hilang akan diberikan RM1,000 untuk kapal yang lebih kecil dan RM3,000 untuk kapal yang lebih besar.[2]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting