Kilusang Bagong Lipunan

Parti Politik di Filipina

Gerakan Masyarakat Baru (Filipina: Kilusang Bagong Lipunan, KBL), yang dahulunya dinamakan Pergerakan Masyarakat Baru Nasional Bersatu, Liberal, dan lain-lain (Bahasa Filipina: Kilusang Bagong Lipunan ng Nagkakaisang Nacionalista, Liberal, at iba pa, KBLNNL) di Filipina. Ia dibentuk pada tahun 1978, sebagai payung gabungan parti yang menyokong Presiden Ferdinand E. Marcos untuk Interim Batasang Pambansa, dan merupakan kenderaan politiknya semasa pemerintahannya. Dalam era pasca-Marcos, ia telah disusun semula sebagai sebuah parti politik pada tahun 1986.

Gerakan Masyarakat Baru
Kilusang Bagong Lipunan
PemimpinKosong
PengerusiVicente Millora
Setiausaha agungGeorge M. Balagtas
Ditubuhkan1978; 46 tahun yang lalu (1978)
PecahanParti Nacionalista
Parti Liberal
Ibu pejabatBandar Laoag
IdeologiNasionalisme Filipina
Konservatisme sosial
Kedudukan politikSayap kanan ke kanan
WarnaBiru, Putih, Merah, dan Kuning

Sejak tahun 1986, KBL telah bertanding di kebanyakan pilihan raya kebangsaan dan tempatan di Filipina tetapi satu kerusi tersendiri di Dewan Perwakilan di Ilocos Norte yang kini dipegang oleh bekas Ibu Pejabat Imelda Marcos, sehingga 2016.

Bahagian parti sunting

Terdapat kekeliruan baru-baru ini dalam kempen pilihan raya 2007 dalam parti yang berpunca daripada sokongan terbaru (yang didakwa oleh KBL) peguam loyal setia Marcos Oliver Lozano kepada calon senator yang meragukan Joselito Pepito "Peter" Cayetano, yang merupakan nama Rep. Alan Peter Cayetano, seorang pembangkang yang kuat. Rep. Cayetano berkata, Gov. Ferdinand "Bongbong" Marcos, Jr., yang merupakan presiden KBL, telah mengesahkan bahawa Joselito Cayetano tidak mempunyai gabungan parti dengan KBL dan tidak ada pengesahan untuk pencalonan senama.[1] Baru-baru ini, Marcos telah mengecam peguam setia dan calon senator Oliver Lozano bersama calonnya untuk mengubah KBL menjadi "malu". Marcos berkata bahawa pimpinan parti akan berurusan dengan "anggota reneged" KBL selepas pilihan raya.[2]

Pada 20 November 2009, KBL memeterai pakatan dengan Parti Nacionalista (NP) antara Bongbong Marcos dan Pengerusi NP Senator Manny Villar di Rumah Laurel di Kota Mandaluyong.[3] Bongbong kemudian dialih keluar sebagai ahli oleh Jawatankuasa Eksekutif Kebangsaan KBL pada 23 November.[4] Oleh itu, NP memecahkan pakatannya dengan KBL disebabkan konflik dalaman dalam parti, walaupun Bongbong kekal sebagai sebahagian daripada Senatorial Line-up NP.[3]

Calon untuk pilihan raya umum Filipina, 2010 sunting

Ahli terkenal sunting

Bekas ahli terkenal sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Cayetano calls Gonzales a 'nuisance' secretary". GMA News Online. Dicapai pada 19 April 2015.
  2. ^ "Bongbong calls Lozano, 'Cayetano' nuisance bets". GMA News Online. Dicapai pada 19 April 2015.
  3. ^ a b "Feed a hungry child this Christmas". philstar.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-08. Dicapai pada 19 April 2015.
  4. ^ "Filing of COCs at Comelec on Day 4". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-09. Dicapai pada 19 April 2015.