Kipas genggam (Tulisan Jawi: کيڤس ݢڠݢم ), atau secara amnya kipas tangan, mungkin hanyalah sesuatu permukaan yang luas dan rata yang melambai-lambai bagi menghasilkan aliran udara. Secara umumnya, hasil buatan kipas genggam adalah kipas lipat, yang dibentuk seperti satu sektor bulatan dan diperbuat daripada bahan yang nipis (seperti kertas atau bulu) yang dipasang pada bilah yang berputar sekitar paksi supaya ia boleh ditutup apabila ia tidak digunakan.

Kipas tangan Brise genggam dari 1800

Aliran udara dari kipas tangan meningkatkan penyejatan pada kulit manusia dan mempunyai kesan penyejukan kerana haba terpendam melalui penyejatan air. Ia juga meningkatkan perolakan haba dengan menggantikan udara panas yang terhasil oleh haba badan yang mengelilingi kulit (mempunyai kesan penyejukan tambahan), dengan syarat suhu udara sekitar lebih rendah daripada suhu kulit – sekurang-kurangnya 33 °C (91 °F) . Kipas mudah dibawa, terutama kipas lipat.

Selain kipas lipat, kipas tangan skrin keras juga merupakan satu perhiasan yang amat diingini di kalangan kelas yang lebih tinggi. Tujuannya berbeza kerana ia lebih rumit untuk dibawa masuk. Ia kebanyakannya digunakan untuk melindungi wajah wanita daripada sinaran matahari atau api.

Sejarah sunting

Eropah sunting

 
Eros menawarkan kipas dan cermin kepada seorang wanita. Amphora Yunani Purba dari Apulia, Muzium Arkeologi di Milan, Itali
 
Kipas lipat dari Perancis kk. 1850
 
Sedia Untuk Bola oleh Sophie Anderson.
 
Wanita bangsawan dengan kipas dan selendang. Ulpiano Checa

Runtuhan arkeologi dan teks purba memperlihatkan bahawa kipas tangan digunakan di Yunani Purba sekurang-kurangnya sejak abad ke-4 SM yang dikenali dengan nama rhipis. Kipas Kristian Eropah yang terawal adalah flabellum (atau kipas upacara), yang bermula pada abad ke-6. Ia digunakan semasa perkhidmatan penghalau serangga daripada roti dan wain yang disucikan. Kegunaannya berakhir di Eropah barat, tetapi diteruskan di Gereja Ortodoks Timur dan Ethiopia. Kipas tangan tiada dihasilkan di Eropah semasa Zaman Pertengahan Tinggi sehingga ia diperkenalkan semula pada abad ke-13 dan ke-14 Fans dari Timur Tengah yang dibawa oleh Tentera Salib dan pelarian dari Empayar Byzantine. Pada abad ke-16, pedagang Portugis membawa ia dari China dan Jepun, dan kipas menjadi terkenal. Kipas tangan sangat terkenal di Sepanyol, di mana penari flamenco (sejenis muzik dan tarian rakyat Sepanyol) menggunakannya dan diperluaskan penggunaan kipas tangan kepada bangsawan. Jenama Eropah telah memperkenalkan reka bentuk yang lebih moden dan telah menjadikan kipas tangan sebagai fesyen moden.

Tempoh Moden Awal sunting

Kipas lipat, dan budaya semiotik atendan, diperkenalkan dari Jepun pada abad ke-17. Kipas yang lebih mudah telah dibangunkan di China, Yunani, dan Mesir. Kipas Jepun (dan import China) menjadi terkenal di Eropah. Kipas-kipas ini dipamerkan di dalam potret-potret wanita-wanita kelahiran zaman ini. Ratu Elizabeth I England boleh dilihat membawa kipas lipat yang dihiasi dengan "pom pom" (bola longgar, hiasan berbulu) di kayunya serta gaya kipas keras yang lebih lama, biasanya dihiasi dengan bulu dan permata. Gaya kipas yang terperinci ini sering digantung di rok wanita, tetapi kipas era ini hanya lipatan lebih eksotik yang telah bertahan. Kipas lipat pada abad ke-15 yang terdapat di muzium hari ini, sama ada dengan daun kulit yang dipotong membentuk reka bentuk seperti renda atau daun yang lebih keras dengan bahan yang lebih eksotik seperti mika (galian mineral silikat). Salah satu ciri kipas ini adalah tulang yang agak lembut atau tongkat gading dan cara daun kulit sering diletakkan di atas tongkat dan bukannya terpaku dengan kipas lipat kemudian. Kipas yang dibuat sepenuhnya daripada kayu yang dihiasi tanpa daun kipas dikenali sebagai kipas brisé. Walaupun kaedah lembut lenturan kipas pada era ini berstatus tinggi, barangan eksotik yang setandingnya adalah sarung tangan yang rumit sebagai hadiah kepada royalti.

Pada abad ke-17, kipas keras yang dilihat dalam potret abad sebelumnya telah menurun kerana kipas lipat mendominasi di Eropah. Kipas mula dipaparkan dengan daun yang dicat dengan lebih baik, yang sering dikaitkan dengan subjek keagamaan atau klasik. Bahagian belakang kipas awal ini juga mula mempamerkan reka bentuk bunga rumit. Kayunya sering merupakan gading atau tortoiseshell biasa, kadang-kadang bertatahkan dengan emas atau perak pique kerja. Cara kayu terletak dekat antara satu sama lain, selalunya dengan sedikit atau tiada ruang di antara mereka adalah salah satu ciri yang membezakan kipas era ini.

Pada tahun 1685, Edict of Nantes telah dibatalkan di Perancis. Hal ini menyebabkan imigrasi skala besar dari Perancis ke negara-negara Protestan sekitar (seperti England) yang ramai merupakan tukang kipas. Penyebaran kemahiran ini mencerminkan peningkatan kualiti kipas dari negara-negara bukan Perancis selepas tarikh tersebut.

Pada abad ke-18, kipas mencapai tahap kesenian yang tinggi dan telah dihasilkan di seluruh Eropah oleh tukang-tukang khusus, sama ada di daun atau tongkat. Kipas sutera, atau kertas kulit dihiasi dan dicat oleh artis. Kipas juga diimport dari China oleh Syarikat India Timur pada masa ini. Sekitar abad ke-18 pertengahan, pencipta mula merekabentuk kipas mekanikal. Penggemar angin (mirip jam angin) telah terkenal pada abad ke-18. Pada abad ke-19 di Barat fesyen Eropah menghasilkan hiasan kipas dan saiz berbeza-beza.

Terdapat maklumat bahawa di mahkamah Inggeris, Sepanyol dan kipas-kipas di tempat lain digunakan dalam kod rahsia yang kurang jelas dan tersurat -bahasa kipas ini adalah cara untuk mengatasi etika sosial yang menyekat. Walau bagaimanapun, penyelidikan moden telah membuktikan bahawa ini adalah strategi pemasaran yang dibangunkan pada abad ke-19 (FANA Jurnal, musim bunga 2004, Fakta & Fiksyen mengenai bahasa kipas oleh JP Ryan) - yang telah mengekalkan rayuannya secara luar biasa sejak berabad-abad lamanya. Ini kini digunakan untuk pemasaran oleh pembuat kipas seperti Cussons & Sons & Co. Ltd yang menghasilkan satu siri iklan pada tahun 1954 yang menunjukkan "bahasa kipas" dengan kipas yang dibekalkan oleh pembuat kipas Perancis terkenal Duvelleroy.

Kipas kaku atau skrin (éventail é écran) juga menjadi terkenal pada abad ke-18 dan ke-19. Ia tidak pernah mencapai tahap populariti yang sama seperti kipas mudah dibawa, kipas lipat yang hampir menjadi sebahagian hiasan daripada pakaian wanita. Kipas skrin terutamanya digunakan di dalam kawasan pedalaman rumah. Dalam lukisan dalaman abad ke-18 dan ke-19, kadangkala terdapat satu peletakan di atas sebuah cerobong asap. Ia kebanyakannya digunakan untuk melindungi wajah wanita terhadap silau dan api panas, untuk mengelakkan terkena pipi kemerah-merahan dari panas. Ia turut berfungsi untuk mengekalkan haba daripada memusnahkan solekan dengan teliti yang pada masa itu yang berasaskan lilin. Rumah-rumah abad ke-20 menjadi panas oleh kebakaran terbuka di cerobong asap atau dengan dapur, dan kekurangan penebat membuat banyak rumah sangat berombak dan sejuk semasa musim sejuk. Oleh itu, perhimpunan sosial atau keluarga akan berdekatan dengan perapian.

Reka bentuk kipas skrin adalah pemegang tetap, yang paling kerap diperbuat daripada kayu berpaling (dicat atau dibimbing), diperbaiki ke skrin rata. Skrin ini boleh dibuat daripada sutera yang terbentang di atas bingkai atau kayu nipis, kulit atau papier mache. Permukaannya sering dilukis dengan pemandangan dari bunga dan burung syurga ke adegan agama. Pada akhir abad ke-19 ia telah hilang apabila keperluannya tidak lagi wujud. Nama-nama abad ke-19 seperti firma Jennens dan Bettridge yang berpusat di Birmingham menghasilkan banyak kipas papier-mâché.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Penggunaan dalam tarian sunting

  • Buchaechum – tarian kipas Korea
  • Cariñosa - tarian kebangsaan Filipina
  • Singkil - tarian tradisional Maranao dari Filipina
  • Suzume Odori - tarian tradisional yang berasal dari Sendai, Jepun

Penggunaan sebagai senjata sunting

Penggunaan dalam komedi sunting

Penggunaan dalam Politik sunting

Rujukan sunting

Sumber sunting

Buku sunting

  • Alexander, Helene. The Fan Museum, Third Millennium Publishing, 2001 ISBN 0-9540319-1-1
  • Alexander, Helene & Hovinga-Van Eijsden, Fransje. A Touch of Dutch - Fans from the Royal House of Orange-Nassau, The Fan Museum, February 2008, ISBN 0-9540319-5-4
  • Armstrong, Nancy. Book of Fans. Smithmark Publishing, 1984. ISBN 0-8317-0952-9
  • Armstrong, Nancy. Fans, Souvenir Press, 1984 ISBN 0-285-62591-8
  • Bennett, Anna G. Unfolding beauty: The art of the fan : the collection of Esther Oldham and the Museum of Fine Arts, Boston. Thames and Hudson (1988). ISBN 0-87846-279-1
  • Bennett, Anna G. & Berson, Ruth Fans in fashion. Publisher Charles E. Tuttle Co. Inc & The Fine Arts Museums of San Francisco (1981) ISBN 0-88401-037-6
  • Biger, Pierre-Henri. Sens et sujets de l'éventail européen de Louis XIV à Louis-Philippe. Histoire of Art Thesis, Rennes 2 University, 2015. (https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01220297)
  • Checcoli, Anna. " Il ventaglio e i suoi segreti ", Tassinari, 2009
  • Checcoli, Anna. " Ventagli Cinesi Giapponesi ed Orientali ", Tassinari, 2009
  • Cowen, Pamela. A Fanfare for the Sun King: Unfolding Fans for Louis XIV, Third Millennium Publishing (September, 2003) ISBN 1-903942-20-9
  • Das, Justin. Pankha -Traditional crafted hand fans of the Indian Subcontinent from the collection of Justin Das - The fan museum, Greenwich (2004)
  • Faulkner, Rupert. Hiroshige Fan Prints, V&A publications, 2001 ISBN 1-85177-332-0
  • Fendel, Cynthia. Novelty Hand Fans, Fashionable Functional Fun Accessories of the Past. Hand Fan Productions, 2006 ISBN 978-0-9708852-1-0
  • Fendel, Cynthia. Celluloid Hand Fans. Hand Fan Productions, 2001. ISBN 0-9708852-0-2
  • Gitter, Kurt A. Japanese fan paintings from western collections. Publisher - New Orleans Museum of Art (1985). ISBN 0-89494-021-X
  • Hart, Avril & Taylor, Emma. Fans (V & A Fashion Accessories Series). Publisher- V & A Publications. ISBN 1-85177-213-8
  • Hutt, Julia & Alexander, Helene. Ogi: A History of the Japanese Fan. Art Media Resources; Bilingual edition (February 1, 1992) ISBN 1-872357-08-3
  • Irons, Neville John. Fans of Imperial China. Kaiserreich Kunst Ltd, 1982 ISBN 0-907918-00-X
  • Letourmy-Bordier, Georgina & Le Guen, Sylvain, L'éventail, matières d'excellence : La nature sublimée par les mains de l'artisan, Musée de la Nacre et de la Tabletterie (September 2015) ISBN 978-2953110692
  • Mayor, Susan. A Collectors Guide to Fans, Charles Letts, 1990
  • Mayor, Susan. The Letts Guide to Collecting Fans. Charles Letts, 1991 ISBN 1-85238-128-0
  • North, Audrey. Australia's fan heritage. Boolarong Publications (1985). ISBN 0-86439-001-7
  • Qian, Gonglin. Chinese Fans: Artistry and Aesthetics (Arts of China, #2). Long River Press (August 31, 2004) ISBN 1-59265-020-1
  • Rhead, G. Wooliscroft. The History of the Fan, Kegan Paul, 1910
  • Roberts, Jane. Unfolding Pictures: Fans in the Royal Collection. Publisher - Royal Collection (January 30, 2006. ISBN 1-902163-16-8
  • Tam, C.S. Fan Paintings by Late Ch'ing Shanghai Masters. Publisher - Urban Council for an exhibition in the Hong Kong Museum of Art (1977)
  • Vannotti, Franco. Peinture Chinoise de la Dynastie Ts'ing (1644–1912). Collections Baur, Geneve (1974)

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting