Masanori Takahashi atau lebih dikenali sebagai Kitarō (喜多郎?, lahir 4 Februari 1953) ialah seorang artis rakaman, komposer, penerbit rakaman dan penggubah lagu Jepun yang terkenal dengan muzik instrumental elekronik dan telah dianggap sebagai perintis muzik era baru.[1][2] Beliau merupakan pemenang Anugerah Grammy untuk Album Zaman Baru Terbaik untuk Thinking of You (1999), dengan rekod 16 pencalonan dalam kategori sama. Beliau menerima Anugerah Golden Globe untuk skor asal menerusi Heaven & Earth (1993).

Kitarō
Kitarō beraksi di Tehran pada Oktober 2014
Latar belakang
Nama asal喜多郎
Nama lahirMasanori Takahashi
Kelahiran (1953-02-04) 4 Februari 1953 (umur 71)
Toyohashi, Aichi, Jepun
GenreInstrumental, electronica, new-age, folk
PekerjaanPemuzik, komposer, penerbit rakaman, penggubah lagu
InstrumenKeyboard, gitar, gitar bes, seruling Jepun, dram, perkusi
Tahun aktif1975–kini
Syarikat rakaman
  • Geffen/Warner Bros. Records (AS)
  • Geffen/MCA Records (AS)
  • Domo Records
  • Nippon Columbia
  • Vertigo Records
Pengkarya berkait
Far East Family Band

Kehidupan awal: 1954-76 sunting

Kitaro dilahirkan di Toyohashi, Aichi, Jepun, dan merupakan graduan Universiti Sahid.[2][3] Selepas menamatkan pengajian, Kitaro berpindah ke Tokyo untuk menceburi dunia muzik, dan di sanalah beliau menemui pensintesis. Pensintesis pertamanya ialah analog, dan mengimbas kembali "hanya suka bunyi analog bahawa ia dibuat berbanding bunyi digital hari ini".

Ibu bapanya pada mulanya menentang idea anak mereka memulakan kerjaya muzik. Dalam usaha untuk membawanya ke arah wawasan mereka, mereka membuat persiapan untuk beliau mengambil pekerjaan di sebuah syarikat tempatan. Sebagai balasan, beliau meninggalkan rumah tanpa memberitahu mereka. Beliau menyara dirinya dengan membuat kerja sambilan seperti memasak dan bekerja dalam sektor perkhidmatan awam, manakala mengarang lagu-lagu pada waktu malam.

Pada awal tahun 1970, beliau berubah sama sekali untuk papan kekunci. Beliau menyertai kumpulan muzik Jepun Far East Family Band yang ditubuhkan pada 1965, dan menjelajah dengan mereka di seluruh dunia. Manakala di Eropah, beliau telah bertemu electronica Jerman dan bekas anggota Tangerine Dream, Klaus Schulze. Schulze menghasilkan dua album untuk band ini dan memberikan Kitaro beberapa tips untuk mengawal pensintesis. Pada tahun 1976, Kitaro meninggalkan Far East Family Band dan mengembara di Asia (China, Laos, Thailand, India).[2][4]

Kerjaya solo: 1975 - kini sunting

 
Kitaro semasa mengadakan persembahannya pada 1990-an.

Kembali di Jepun, Kitaro memulakan kerjaya solo beliau pada tahun 1977. Dua album pertamanya, Ten Kai dan Full Moon Story menjadi kegemaran kultus peminat pergerakan era baru yang baru muncul. Dan ia mengadakan konsert simfoni pertamanya di "Dewan Kecil" daripada Kosei Nenkin Kaikan di Shinjuku, Tokyo.

Silk Road (Laluan Sutera) sunting

The Silk Road: The Rise And Fall Of Civilizations (Laluan Sutera: Kebangkitan dan Kejatuhan Tamadun) ialah siri dokumentari NHK Tokushu yang mula-mula disiarkan pada 7 April 1980, dengan kesinambungan disiarkan dalam tempoh 10 tahun. Ia mengambil masa sebanyak 17 tahun dari konsep untuk melengkapkan apa yang banyak mempertimbangkan satu mercu tanda dalam sejarah penyiaran televisyen Jepun.[5] Tujuan program ini adalah untuk mendedahkan bagaimana purba Jepun dipengaruhi oleh laluan perdagangan Laluan Sutera. Dokumentari ini dirceritakan oleh Ishizaka Koji dengan muzik digubah oleh Kitaro, yang menegaskan bahawa rancangan itu disiarkan dalam stereo. Muzik ini digubah terutamanya menggunakan Minimoog, Minikorg 700 dan Maxikorg DV800. Siri runut bunyi dijual berjuta-juta dan kejayaan yang diwujudkan dari program yang membawa Kitaro perhatian antarabangsa.[2][3]

1984 - 1992 sunting

Pada tahun 1984, Kitaro memulakan jelajah "Live in Asia". Yang jelas, dia terpaksa membatalkan putaran di Singapura kerana dia mempunyai rambut yang panjang dan pada masa itu negara mempunyai dasar mengharamkannya.[6] Beliau memeterai perjanjian pengedaran di seluruh dunia dengan Geffen Records pada tahun 1986. Ini termasuk mengeluarkan semula enam album sebelum ini bertajuk Astral Voyage, Full Moon Story, Millennia, India, Silver Cloud dan Asia (setiap dibungkus dengan cara jalur obi Jepun ) serta album baru, bertajuk Towards the West (Ke Arah Barat). Pada tahun 1987, beliau bekerjasama dengan Mickey Hart daripada Grateful Dead untuk album The Light of the Spirit dan pada tahun 1992 dengan Jon Anderson (Yes) untuk album Dream. Pada tahun 1988, jualan rekod beliau melonjak kepada 10 juta di seluruh dunia berikutan jelajah Amerika Syarikat yang berjaya. Beliau telah dicalonkan tiga kali di Anugerah Grammy sepanjang tempoh perkhidmatan beliau di Geffen Records. runut bunyi beliau untuk filem Heaven & Earth memenangi Anugerah Golden Globe untuk Skor Asal Terbaik.[7] Pada tahun 1989, beliau menulis tema Jepun untuk filem Return from the River Kwai.

Kitaro menghasilkan album Scenes yang dikeluarkan oleh Shrapnel Records dengan bekas pemain gitar Megadeth Marty Friedman. Kitaro juga telah bekerjasama dengan penyanyi Cantopop Hong Kong Anita Mui untuk lagu "Years Flowing Like Water (似水 流年)".

Apabila ditanya tentang muzik, beliau berkata, "Saya tidak pernah mendapat pendidikan dalam muzik, saya hanya belajar untuk mempercayai telinga saya dan perasaan saya." Beliau memberi penghargaan "kuasa luar dirinya" untuk muzik dengan berkata, "Muzik ini bukan dari fikiran saya. Ia adalah dari langit, melalui badan saya dan daripada jari saya melalui mengarang. Kadang-kadang saya tertanya-tanya. Saya tidak pernah mengamalkan. Saya tidak membaca atau menulis muzik, tetapi jari saya bergerak. Saya tertanya-tanya, 'yang lagu ertinya itu? Saya menulis lagu-lagu saya, tetapi mereka tidak lagu-lagu saya."[8]

1994 - kini sunting

Domo Records sunting

Sejak penampilan 1994 beliau bersama Domo Records, album Mandala yang dicalonkan di Grammy, Kitaro telah mengeluarkan 24 album studio. Antaranya, An Enchanted Evening (1995), Gaia-Onbashira (1998), dan Ancient (2001) semuanya dicalonkan di Grammy. Pada tahun 1999, Thinking of You memenangi Grammy untuk Best New Age Album.

Siri Sacred Journey of Ku-Kai (Perjalanan Suci Ku-Kai) sunting

Muzik Kitaro telah lama diiktiraf untuk mesej keamanan dan kerohanian. Berikutan 9/11, beliau memulakan rakaman Sacred Journey of Ku-Kai (Perjalanan Suci Ku-Kai, satu siri album bertemakan keamanan diilhamkan oleh Shikoku Henro, perjalanan daripada Kukai lebih dari 1100 tahun yang lalu. Empat jilid dalam siri album yang dikeluarkan masing-masing pada tahun 2003, 2005, 2007, dan 2011. Peristiwa 11 September berlaku semasa beliau sedang dalam perjalanan dari Jepun ke Los Angeles. Penerbangan Kitaro telah dilencongkan ke Honolulu selama lima hari, di mana masa usaha konsep, yang dibayangkan sebagai satu cara yang seni untuk membantu menyatukan orang di seluruh dunia, mula-mula mengambil bentuk. Setiap trek pada 4 jilid Sacred Journey Of Ku-Kai mengandungi sampel dari purba loceng kuil Jepun (Peace Bells) daripada 88 kuil suci di pulau Shikoku, Jepun.[3]

Impression of the West Lake (Gambaran Tasik Barat) sunting

Pada tahun 2007, Kitaro mengarang muzik untuk Impression West Lake, opera berskala besar, yang diarahkan oleh pengarah filem Cina yang terkenal Zhang Yimou. Opera ini mencerminkan sejarah dan budaya bandar Hangzhou ini melalui muzik dan tarian. Dengan menggunakan teknologi moden, pentas berukuran 75 sentimeter di bawah permukaan tasik itu pada siang hari supaya tidak menjejaskan aktiviti landskap dan berperahu. Pada waktu petang, pentas berukuran beberapa sentimeter di bawah permukaan tasik itu jadi pelakon boleh berjalan dan mempersembahkan secara bebas ke atas cermin air mengejutkan yang mengarang dengan lampu dan warna. Acara selama sejam mempunyai malam pembukaannya pada Mac 2007.[9] Pada tahun 2009, Domo Records mengeluarkan album runut bunyi asal Impressions of the West Lake yang telah dicalonkan untuk Anugerah Grammy 2010.

Projek terkini sunting

Album studio terbaru Kitaro bertajuk Final Call (Panggilan Akhir), yang merupakan penghormatan kepada penghormatan seumur hidup Kitaro untuk Alam dan telah dikeluarkan pada September 2013. Setahun kemudian, pada bulan September 2014, album live terkini beliau Symphony Live In Istanbul dikeluarkan. Ia telah dirakamkan secara langsung di Pusat Kongres Halic di Istanbul, Turki semasa Kitaro Symphonic World Tour, mengimbangi bunyi tanda dagangan tandatangan artis dan mengembangkannya ke tahap yang baru dengan tambahan 38 keping kebuk orkestra simfoni. Kedua-dua Final Call' dan Symphony Live In Istanbul dicalonkan untuk Best New Age Album; Final Call untuk Anugerah Grammy Tahunan ke-56 dan Symphony Live In Istanbul untuk Anugerah Grammy Tahunan ke-57, menjadi [encalonan kerjaya ke-15 dan 1ke-6 Anugerah Grammy Kitaro ini.[10]

Mejelajah dan aktiviti lain sunting

Pada tahun 2007 hingga 2009, beliau melancarkan "Love and Peace World Tour," lawatan antarabangsa dengan Kitaro berharap untuk memberi inspirasi kepada mesej keamanan dunia dengan muziknya. Kitaro melawat Asia Tenggara pada tahun 2007, Greece pada tahun 2008 dan Hong Kong, Jepun, Asia Tenggara pada tahun 2009. Semasa lawatan beliau ke Greece, Kitaro bertemu ahli muzik Yunani dan komposer Vangelis, dan bertukar-tukar pengalaman muzik dan idea-idea kreatif.

Pada tahun 2010, Kitaro mempersembahkan di Singapura pada bulan Mac, di Mexico untuk Festival Kebudayaan Zacatecas pada bulan April,[11] di Xi'an, China untuk acara perasmian Taman Warisan Negara Daming Palace pada bulan September,[12] di Aichi, Jepun, bagi acara Thousand Drums di COP10 untuk Konvensyen Kepelbagaian biologi pada bulan Oktober. Dari Mac hingga April, 2011, Kitaro melawat Thailand, Hong Kong, Indonesia, Singapura dan Malaysia. Beliau menderma sebahagian daripada jualan CD dan keuntungan bersama untuk bantuan kepada mangsa gempa bumi dan tsunami di Timur Laut Jepun.[13]

Walaupun Kitaro telah menjelajah, Domo Records mengeluarkan kompilasi Kitaro Album, runut bunyi ke Toyo's Camera dan 442 - Live With Honor, Die with Dignity, serta Sacred Journey Of Ku-Kai, Volume 4 yang mendapat pencalonan Grammy.

Pada Februari 2014, Kitaro melancarkan Symphonic World Tour dan telah dipersembahkan setakat ini di Warsaw, Moscow, Bucharest, Istanbul, Singapura, Nagoya, Omachi dan Tehran antara lokasi bersejarah yang lain.[10]

Jelajah sunting

  • 1986: "Japan Tour" (17 bandar)
  • 1987: "1st North American Tour" (24 bandar, 26 persembahan)
  • 1989: "1st Europe Tour" (15 bandar, 16 persembahan)
  • 1990: "Kojiki World Tour" AS, Jepun, Eropah (39 bandar, 41 persembahan)
  • 1992: "Dream World Tour" AS, Jepun, Asia
  • 1992: "Her Majestry Queen" Sirikit Birthday Anniversary Concert, di Bangkok, Thailand
  • 1994: "The Kitaro Mandala World Tour" Jelajah Amerika Latin (4 bandar, 6 persembahan)
  • 1994: The Kitaro Mandala World Tour" Jelajah AS (32 persemabahan)
  • 1995: "Southeast Asia tour" (4 bandar, 9 persembahan)
  • 1995: "Kitaro Enchanted Evening Tour" (22 bandar, 22 persembahan)
  • 1997: "Kitaro's Peace on Earth Holiday Tour" di AS (5 bandar, 5 persembahan)
  • 1998: Europe Tour (13 bandar)
  • 1999: "Kitaro 1999 New Millennium World Tour in USA" (21 bandar)
  • 1999: Kitaro 1999 New Millennium World Tour in South America"
  • 2000: "Kitaro Asia 2000" di Malaysia, Singapura, Hong Kong
  • 2002: "The Silk Road Tour in USA" (6 bandar)
  • 2002: "The concert for 30th anniversary of diplomatic ties between Japan and China" di China (2 bandar)
  • 2004: "Asia Tour 2004" (7 bandar, 8 persembahan)
  • 2007: "Love & Peace World Tour 2007" di Filipina, Taiwan, Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand
  • 2008: "Love & Peace World Tour 2008" di Athens
  • 2009: "Love & Peace Planet Music Tour 2009" di Malaysia, Singapura, India, Jepun, Hong Kong
  • 2009: "31st Harmony Festival" di Santa Rosa, California
  • 2009: "Silk Road Arts Festival" di Hong Kong, China
  • 2010: "Love & Peace Planet Music Tour 2010" di Singapura
  • 2010: Zacatecas Cultural Festival" di Mexico
  • 2010: "Opening Ceremony for 32nd Harmony Festival" di Santa Rosa, California
  • 2010: "Opening Event of Daming Palace National Heritage Park" di Xi'an, China
  • 2010: "Thousand Drums Event at COP10 for Convention on Biological Diversity" di Aichi, Jepun
  • 2010: "Asian Art Museum" di San Francisco, California
  • 2011: "Silk Road East & West Tour" di Bangkok, Hong Kong, Jakarta, Singapura dan Malaysia
  • 2011: "Closing Ceremony for 33rd Harmony Festival" in Santa Rosa, California
  • 2011: "Opening Ceremony for Musicians United For Safe Energy (MUSE) Benefit Concert" di Mountain View, California
  • 2012: "Festival International Farosor 2012" di Montevideo, Uruguay
  • 2014: "Symphonic World Tour 2014"

Kehidupan peribadi sunting

Dari sekitar 1983-1990, beliau berkahwin dengan Yuki Taoka. Mereka mempunyai seorang anak lelaki. Pada pertengahan 1990-an, Kitaro berkahwin dengan Keiko Matsubara, seorang ahli muzik yang bermain pada beberapa album beliau. Bersama-sama dengan anak Keiko, pasangan itu tinggal di Ward, Colorado, pada penyebaran 180 ekar (72.85 hektar) dan terdiri dalam 2500 kaki persegi (230 m²) rumah studio "Mochi House" (ia adalah cukup besar untuk mengadakan 70 keping orkestra).[14] Sekitar tahun 2007 mereka berpindah ke Sebastopol, California.

Anugerah sunting

Anugerah Grammy sunting

Tahun Pencalon/karya Kategori Keputusan
1987 The Field Best New Age Performance Tercalon
1990 Kojiki Best New Age Album Tercalon
1992 Dream Best New Age Album Tercalon
1994 Mandala Best New Age Album Tercalon
1995 An Enchanted Evening Best New Age Album Tercalon
1998 Gaia Onbashira Best New Age Album Tercalon
1999 Thinking Of You Best New Age Album Menang
2002 Ancient Best New Age Album Tercalon
2003 An Ancient Journey Best New Age Album Tercalon
2004 Sacred Journey of Ku-Kai Volume 1 Best New Age Album Tercalon
2006 Sacred Journey Of Ku-Kai Volume 2 Best New Age Album Tercalon
2008 Sacred Journey Of Ku-Kai Volume 3 Best New Age Album Tercalon
2009 Impressions Of The West Lake Best New Age Album Tercalon
2011 Sacred Journey Of Ku-Kai Volume 4 Best New Age Album Tercalon
2013 Final Call Best New Age Album Tercalon
2014 Symphony Live In Istanbul Best New Age Album Tercalon


Golden Globe sunting

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
1993 Heaven & Earth Best Original Score Menang

Golden Horse Award (Hong Kong) sunting

Kitaro dan Randy Miller memenangi Anugerah Golden Horse untuk Skor Asal Terbaik untuk filem Soong Sisters pada tahun 1997.[15]

Anugerah Filem Hong Kong sunting

Kitaro telah dicalonkan di Anugerah Filem Hong Kong untuk Skor Filem Asal Terbaik untuk Si Shui Liu Nian pada tahun 1985.[16] Kitaro dan Randy Miller memenangi Anugerah Filem Hong Kong untuk Skor Asal Terbaik untuk Soong Sisters pada 1998.[15]

Japan Gold Disc sunting

Kitaro memenangi Anugerah Cakera Emas dalam kategori Fusion Instrumental untuk albumnya Kojiki pada tahun 1991.[17]

Episod TV Silk Road sunting

Kitaro mencipta muzik untuk siri dokumentari NHK Silk Road dari tahun 1980 hingga tahun 1985. 12 episod awal adalah satu jam lamanya, disiarkan sekali sebulan pada tahun 1980. Pada tahun 1981, episod telah dipendekkan kepada 30 minit panjang dan disiarkan setiap minggu lain untuk empat tahun.

Tajuk episod Tarikh Penyiar
Glories Of Ancient Chang-An 7 April 1980 NHK
A Thousand Kilometers Beyond The Yellow River 5 Mei 1980 NHK
The Art Gallery In The Desert 2 Jun 1980 NHK
The Dark Castle 7 Julai 1980 NHK
In Search Of The Kingdom Of Lou-Lan 4 Ogos 1980 NHK
Across The Taklamakan Desert 1 Sep 1980 NHK
Khotan: Oasis Of Silk And Jade 6 Oktober 1980 NHK
A Heat Wave Called Turfan 3 November 1980 NHK
Through the Tian Shan Mountains by Rail 1 Disember 1980 NHK
Journey Into Music: South Through The Tian Shan Mountains 5 Januari 1981 NHK
Where Horses Fly Like The Wind 2 Februari 1981 NHK
Two Roads To The Pamirs 2 Mac 1981 NHK
Across The Pamir (Silk Road II) - NHK
The King's Road (Silk Road II) - NHK
Legendary Ladack (Silk Road II) - NHK
Xuang Zang's Travels In India (Silk Road II) - NHK
The Scorching Sun And The Southern Road Of Iran (Silk Road II) - NHK
In Search Of Wisdom (Silk Road II) - NHK
Beyond Baghdad (Silk Road II) - NHK
The Road Vanished Into A Lake (Silk Road II) - NHK
Across The Steppes (Silk Road II) - NHK
The Sky Horses Of Davar (Silk Road II) - NHK
The Soghdian Merchants (Silk Road II) - NHK
The Glory Of Samarkand (Silk Road II) - NHK
Across The Karakum Desert (Silk Road II) - NHK
The Other Silk Road (Silk Road II) - NHK
The Caravans Move West (Silk Road II) - NHK
The Horsemen Of Turkey (Silk Road II) - NHK
The Silk City At The Edge Of Asia (Silk Road II) - NHK
All Roads Lead To Rome (Silk Road II) - NHK

Diskografi sunting

  • Oasis (1977)
  • Ten Kai, Astral Trip (1978)
  • From The Full Moon Story (1979)
  • Silk Road I (1980)
  • Silk Road II (1980)
  • Silk Road Suite (1980)
  • Ki (1981)
  • Silk Road III (1981)
  • Millennia (1982)
  • Silk Road IV (1983)
  • Silver Cloud (1983)
  • Live in Asia (1984)
  • Towards The West (1985)
  • Tenku (1986)
  • The Light of The Spirit (1987)
  • Kojiki (1990)
  • Live in America (1991)
  • Dream (1992)
  • Heaven And Earth (1993)
  • Mandala (1994)
  • An Enchanted Evening (1995)
  • Peace On Earth (1996)
  • Cirque Igenieux (1997)
  • Gaia (1998)
  • Thinking Of You (1999)
  • Ancient (2000)
  • Sacred Journey Of Ku-Kai (2003)
  • Mizu Ni Inorite (2004)
  • Healing Forest (2004)
  • Sacred Journey Of Ku Kai 2 (2005)
  • Kitaro - Impressions of the West Lake (2009)
  • Kitaro - Toyo's Camera OST(2009)
  • Final Call (2013)

Rujukan sunting

  1. ^ Kohanov, Linda. "Biography: Kitaro". Allmusic. Dicapai pada 22 May 2010.
  2. ^ a b c d "喜多郎" [Kitarō]. Nihon Jinmei Daijiten (日本人名大辞典). Tokyo: Shogakukan. 2012. Dicapai pada 2012-11-18.
  3. ^ a b c Bonzai, Mr. (December 2007). "Kitaro's Sacred Journey". Keyboard. 33 (12): 38, 40, 42.
  4. ^ 喜多郎    キタロウ. "喜多郎 / DIAA株式会社". Diaa.net. Dicapai pada 2014-02-04.
  5. ^ 50 Years of NHK Television (1980-04-07). "50 Years of NHK Television". Nhk.or.jp. Dicapai pada 2014-02-04.
  6. ^ "Refund for Kitaro's shows". The Straits Times. September 14, 1984. m/s. 10.
  7. ^ "Kitaro to move heaven and earth at Taipei show". The China Post. November 7, 2007. Dicapai pada 17 March 2012.
  8. ^ "喜多郎 (Kitaro) — Free listening, videos, concerts, stats and pictures at". Last.fm. Dicapai pada 2015-09-29.
  9. ^ "Impression West Lake". Hangzhou Impression West Lake Culture Development Co. LTD. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-21. Dicapai pada 7 December 2012.
  10. ^ a b "Kitaro". Domo Music Group. Dicapai pada 2015-09-29.
  11. ^ "Kitaro conquistó a miles en Zacatecas". zacatecasonline.com. Dicapai pada 21 November 2012.
  12. ^ "Kitaro at Daming Palace National Heritage Park". bandsintown.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 21 November 2012.
  13. ^ "图:郑少秋汪明荃携手喜多郎举办演唱会". hexun.com. Dicapai pada 21 November 2012.
  14. ^ Zwiebel, Richard (August 1996). "Kitaro's Recording Studio". Mix. 20 (8): 52–54, 56–58.. Describes the Mochi House studio.
  15. ^ a b "The Soong Sisters (1997) : Awards". IMDb.com. Dicapai pada 2015-09-29.
  16. ^ "Kitarô : Awards". IMDb.com. Dicapai pada 2015-09-29.
  17. ^ "第5回日本ゴールドディスク大賞 / Gold Disc Hall of Fame 5th|The Gold Disc". Golddisc.jp. Dicapai pada 2014-02-04.

Pautan luar sunting