Kohat (Pashto: کوهاټ), adalah sebuah bandar di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. Ia adalah ibu kota Daerah Kohat. Pusat bandar Kohat dipenuhi dengan deretan bangunan lama yang dibina di sekitar era kolonial British, pelbagai bazar dan berek tentera.

Kohat
کوهاټ
Bandar
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahKhyber Pakhtunkhwa
Pentadbiran
 • MNA Kerusi khas wanitaKhursheed Baygam
 • MNA (NA-14)Sheryar Afridi
 • MPA (PK-37 Kohat-1)Amjid Khan Afridi
 • MPA (PK-39 Kohat-3)Imtiaz Qureshi
 • MPA (PK-38 Kohat-2)Zia Ullah Bangash
Aras
489 m (1,604 ft)
Zon waktuUTC+5 (PST)
Kod Panggilan+92 922
Bilangan Majlis Kesatuan31

Pengangkutan sunting

Keretapi sunting

Pembinaan stesen keretapi dan laluan kereta api telah dimulakan pada tahun 1897, dan telah siap pada tahun 1902. Kohat adalah stesen keretapi perhentian daripada laluan kereta api Kohat-Jand dan perkhidmatan kereta api setiap hari untuk Rawalpindi.[1] Ia juga stesen perhentian yang tolok kecil (762 mm atau 2 kaki 6 in) landasan kereta api yang menghubungkan ia dengan Thall. Landasan keretapi ini telah ditutup pada tahun 1991.

Jalanraya sunting

Terdapat 372 kilometer jalan raya logam di daerah itu. Lebuhraya Indus melalui bandar yang disambungkan ke Peshawar, Bannu, Dera Ismail Khan, Dera Ghazi Khan dan banyak bandar-bandar besar lain di Pakistan. Bas berjalan keluar dari bandar melalui Lebuhraya Indus. Mereka pergi ke Peshawar, Bannu, Dera Ismail Khan (DI Khan) dan Islamabad.

Terowong Kohat sunting

Terowong Kohat adalah sepanjang 1.9 kilometer (1.2 batu) telah siap pada tahun 2004, dan menghubungkan daerah selatan, termasuk Kohat ke Peshawar. Dibina dengan bantuan Jepun, ia juga dikenali sebagai Terowong Persahabatan Pakistan-Jepun.

Udara sunting

Pangkalan Udara Kohat (IATA: OHT, ICAO: OPKT) adalah kem utama untuk Tentera Udara Pakistan. Landasan kecil yang dibina oleh British, sedang digunakan tentera, PIA pernah digunakan sebagai lapangan terbang menggunakan de Havilland Twin Otter, dua kapal terbang dengan enjin kecil.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ kohat railway station,Photo-Pakistan Diarkibkan 2014-03-10 di Wayback Machine. Ugo.cn. Retrieved on 2013-07-12.