Komedi seks atau lebih meluas komedi seksual ialah satu genre di mana komedi didorong oleh situasi seksual dan hal ehwal cinta. Walaupun "komedi seks" terutamanya penerangan mengenai bentuk dramatik seperti teater dan filem, karya sastera seperti Ovid[1] dan Chaucer[2] boleh dianggap sebagai komedi seks.

Komedi seks popular di teater Pemulihan Inggeris abad ke-17. Dari 1953 hingga 1965, Hollywood mengeluarkan beberapa komedi seks, beberapa yang memaparkan bintang-bintang seperti Doris Day, Jack Lemmon dan Marilyn Monroe. United Kingdom menerbitkan komedi seks di tahun 1970an terutamanya siri Carry On. Hollywood melancarkan Animal House pada tahun 1978, yang diikuti oleh beberapa komedi seks remaja pada awal tahun 1980-an, contohnya Porky's, Bachelor's Party dan Risky Business. Negara-negara lain dengan penerbitan filem komedi seks yang penting termasuk Brazil (pornochanchada), Itali (commedia sexy all'italiana) dan Mexico (sexicomedias).

Rujukan sunting

  1. ^ Elaine Fantham, "Sexual Comedy in Ovid's Fasti: Sources and Motivation," in Harvard Studies in Classical Philology 87 (1983) 185–216.
  2. ^ Robert R. Edwards, "Narrative," in A Companion to Chaucer (Blackwell, 2000, 2002), p. n. 314.

Bacaan lanjut sunting

  • McDonald, Tamar Jeffers. 2007. Romantik Comedy: Boy Meets Girl Meets Genre. Wallflower Press
  • McDonald, Tamar Jeffers, ed. 2010. Virgin Territory: Representing Sexual Inexperience in Film. Wayne State University Press.
  • Sheridan, Simon. 2011. Keeping the British End Up: Four Decades of Saucy Cinema. Titan Books. 4th edition.