Konditorei merupakan perniagaan yang biasanya menawarkan pelbagai jenis pastri dan biasanya juga berfungsi sebagai kafe, ia terdapat di banyak negara yang berbeza termasuk Jerman, Austria, Switzerland, Perancis, Denmark, Sweden, Republik Czech dan banyak lagi. Namun budaya dan fungsi Konditorei mungkin berbeza-beza berdasarkan lokasi. Di Jerman, Austria, dan Switzerland, kebiasaan yang popular untuk pergi ke Konditorei pada waktu tengah hari untuk memakan sepotong kek dan meminum beberapa cawan kopi atau coklat panas untuk dimakan di premis. Budaya serupa terdapat di beberapa negara Eropah utara yang dipengaruhi oleh aliran Eropah tengah, seperti Denmark dan Sweden (namun ini disebut konditori atau café/kafé). Untuk menjadi Konditor, tukang roti khusus untuk Konditorei, profesyen (di banyak negara) memerlukan program perantis atau latihan khusus.[1][2] Di Republik Czech, kedai seperti itu biasanya disebut cukrárna (kedai gula).

Bahagian dalaman Konditorei Demel di Vienna, Austria
Konditorei biasa di Jerman

Mengenai sunting

Fokus utama Konditorei adalah menjual pastri, yang boleh dibuat sendiri atau dibawa dari kedai roti lain. Mereka biasanya juga menawarkan pilihan kopi, minuman ringan, dan banyak juga yang menjual minuman beralkohol. Banyak Konditorei yang lebih besar juga menyajikan ais krim dan coklat.

Selain dari menu khasnya, Konditorei sangat berbeza dengan restoran pada waktu buka cenderungnya pada waktu pagi dan petang, bukannya petang dan malam.

Etimologi sunting

Sebuah Konditorei memberi penekanan pada aspek seni perdagangan dan, tidak seperti kedai roti, tidak menghasilkan roti. Hasil seni ini dikembangkan apabila pembuat roti tertentu mengkhususkan diri dalam pembuatan roti manis yang ditambahkan buah-buahan manisan dan bahan-bahan manis lainnya. Asal perkataan Konditor (pembuat roti Konditorei) berasal dari kata Latin candire, yang bererti "gula-gula buah-buahan". Terbitan lain adalah perkataan Latin conditura (condio) = untuk menyusun (makanan), pemeliharaan (buah).[3]

Konditorei ialah perkataan Jerman untuk pâtisserie atau kedai gula-gula. Di Sweden, Norway dan Denmark, perkataan konditori dan istilah konditor untuk manisan telah digunakan sejak awal abad ke-18.[4]

Sejarah dan perkembangan Konditor sunting

 
Penggambaran tukang roti Lebkuchen, Nuremberg, s. 1520

Lebkuchen sunting

Profesion Konditor berkembang dari yang tukang roti. Setelah pembuat roti abad pertengahan (abad ke-15) menguasai seni membakar roti, ada yang mulai memperkaya adunan dengan madu, buah kering dan rempah. Pakar ini menggelar diri mereka sebagai Lebküchler, Lebküchner atau Lebzelter. Mereka mendirikan gilda pada tahun 1643 di daerah di Nürnberg, Jerman. Pada masa yang sama, tukang roti Lebkuchen melakukan perdagangan kedua menggunakan lilin, produk sampingan madu: mereka menjadi pengedar, menyediakan lilin artistik, ukiran lilin dan gambar yang terbuat dari lilin untuk gereja dan rumah kediaman. Mereka mengukir cetakan kayu sendiri dan menggunakan ini untuk menuang gambar-gambar megah yang terbuat dari lilin. Beberapa orang Konditoreien mempraktikkan seni canggih para pengedar hingga akhir-akhir ini. Lebküchner kemudian bertukar menjadi tukang gula dan akhirnya menjadi Konditoreien.

Gula dan rempah sunting

Perdagangan maritim membawa rempah dan gula dari dunia Timur ke bandar-bandar pelabuhan Itali yang terkenal di Genoa dan Venice. Walaupun gula memiliki daya tarik besar, hanya orang kaya yang berhak untuk memakannya. Profesion manisan berkaitan dengan ahli farmasi kerana perdagangan dengan gula adalah eksklusif untuk ahli farmasi. Perkataan Jerman "Konfekt" (bahasa Inggeris: confection) untuk menggambarkan gula-gula berasal dari bahasa pembuat ubat, yang juga disebut konfeksionari.

Pengeluaran marzipan sunting

Pada abad ke-14, orang-orang Venesia memperkenalkan marzipan, manisan yang dibuat daripada badam, gula dan air mawar, ke Eropah tengah. Marzipan ialah bahan yang sesuai untuk membuat acuan gambar-gambar megah, yang dilukis secara artistik dengan pewarna tumbuhan dan sering dihiasi dengan daun emas.

Coklat sunting

Pada awal abad ke-19, coklat pertama kali[meragukan ] tiba ke Jerman, setelah para wanita kelas atasan di Sepanyol, Itali dan Perancis telah lama terbiasa dengan secawan coklat panas setiap hari. Ketika orang Belanda Coenraad Johannes van Houten berjaya menghasilkan jisim koko, bahan tambahan mentega koko dan serbuk koko mula dihasilkan. Coklat yang dicairkan dengan mentega koko digunakan untuk menuangkan pelbagai bentuk, dan menghiasi kek dengan serbuk koko menjadi terkenal. Perdagangan "Chocolatier", Konditor yang khusus bekerja dengan coklat, mula terlahir. Coklat kini memainkan peranan utama dalam Konditorei. Contoh yang baik ialah kek coklat yang diciptakan oleh Franz Sacher, yang merupakan tukang masak coklat untuk Klemens von Metternich di Vienna pada tahun 1832.

Pastri sunting

Kelimpahan gula melalui [bit gula] asli pada abad ke-19 membawa kepada pengembangan kek dan pastri, dengan tumpuan mengambil seni hiasan. Kek span ringan, pastri badam, strudel epal atau strudel susu-krim, Gugelhupf, dan kek krim disajikan dengan minuman moden seperti kopi, teh dan coklat.

Konditor terkenal sunting

 
Konditorei Zauner di Bad Ischl

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Berufs- und Brancheninfo: Konditor/in (Zuckerbäcker/in)". www.wko.at (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 2018-07-22. Duration of training: 3 years
  2. ^ "BIC.at - KonditorIn (ZuckerbäckerIn) (Lehrberuf)". www.bic.at (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 2018-07-22.
  3. ^ "Konditor". www.dwds.de Etymological dictionary (dalam bahasa Jerman). Dicapai pada 2018-07-22.
  4. ^ konditor Store norske leksikon. Dicapai 27 November 2013
  5. ^ Café-, Kaffee-Kult in München. Companions. 2003. m/s. 21. ISBN 3897404001.

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan Konditorei di Wikimedia Commons