Kongres Kebangsaan Parti Komunis China ke-19

Kongres Kebangsaan ke-19 Parti Komunis China (lebih dirujuk sebagai Shíjiǔ Dà; Bahasa Cina: 十九大) telah diadakan di Dewan Besar Rakyat, Beijing, pada 18 hingga 24 Oktober 2017. Seramai 2,280 perwakilan mewakili kira-kira 89 juta anggota parti telah hadir. Persiapan untuk Kongres Kebangsaan Ke-19 bermula sejak tahun 2016 dan berakhir dengan sesi pleno Jawatankuasa Pusat beberapa hari sebelum Kongres. Pada tahun 2016, organisasi parti tempatan dan wilayah mula memilih perwakilan ke kongres serta menerima dan meminda dokumen parti.

Kongres Kebangsaan Parti Komunis China ke-19
Fail:Opening ceremony of 19th National Congress of the Communist Party of China (VOA).jpg
Nama asal 中国共产党第十九次全国代表大会
Tarikh18–24 October 2017
Tempoh6 days
TempatDewan Besar Rakyat
LokasiBeijing, China
JenisKongres Kebangsaan
Temamelantik Jawatankuasa Pusat ke-19 dan Suruhanjaya Pusat Pemeriksaan Disiplin ke-19
Dianjurkan olehPolitburo ke-18
Hadirin2,280 wakil dan 74 wakil yang dijemput khas
Laman sesawang
19th.cpcnews.cn/english/index.html
Kongres Kebangsaan Parti Komunis China ke-19
Cina Tradisional: 中國共產黨第十九次全國代表大會
Cina Ringkas: 中国共产党第十九次全国代表大会
Abbreviation
Bahasa Cina: 十九大

Semasa kongres, satu ideologi panduan baru, yang dinamakan Pemikiran Xi Jinping mengenai Sosialisme dengan Ciri-ciri Cina untuk Era Baru, telah ditulis dalam perlembagaan parti. Ia menandakan kali pertama sejak Pemikiran Mao Zedong bahawa nama seorang pemimpin parti yang masih hidup telah termaktub dalam perlembagaan parti yang dinamakan sempena dirinya. Kongres juga menekankan pengukuhan sosialisme dengan ciri-ciri Cina, pembinaan parti dan hukum aturan sosialis dan menetapkan garis masa konkrit untuk mencapai matlamat pembangunan, seperti membina sebuah masyarakat yang makmur dan mencapai "pemodenan sosialis".

Kongres Kebangsaan ke-19 mengesahkan senarai keahlian Suruhanjaya Pusat untuk Pemeriksaan Disiplin dan memilih Jawatankuasa Pusat, yang seterusnya meluluskan ahli-ahli Politburo dan Jawatankuasa Tetapnya. Lima anggota Jawatankuasa Tetap Politburo ke-18 meninggalkan badan itu kerana telah mencapai umur persaraan, dan lima ahli baru menyertai Jawatankuasa Tetap ke-19 ialah: Li Zhanshu, Wang Yang, Wang Huning, Zhao Leji, dan Han Zheng.

Rujukan sunting

  • "19th National Congress of the Communist Party of China Press Center" (dalam bahasa Chinese). Communist Party of China. Dicapai pada 25 October 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • "Full text of resolution on CCDI work report". Xinhua News Agency. Dicapai pada 25 October 2017.
  • "Full text of resolution on CPC Central Committee report". Xinhua News Agency. Dicapai pada 25 October 2017.
  • "Full text of resolution on amendment to CPC Constitution". Xinhua News Agency. Dicapai pada 25 October 2017.
  • Miller, Alice (2017). "How to Read Xi Jinping's 19th Party Congress Political Report" (PDF). China Leadership Monitor. Hoover Institute. XIV (53): 1–7.

Pautan luar sunting