Satu konsesi atau perjanjian konsesi adalah pemberian hak, tanah atau harta oleh kerajaan, pihak berkuasa tempatan, corporation, individu atau yang lain badan hukum.[1]

Perkhidmatan awam seperti bekalan air mungkin beroperasi sebagai satu konsesi. Dalam hal pelayanan publik konsesi, sebuah perusahaan swasta yang membuat perjanjian dengan kerajaan untuk mempunyai hak eksklusif untuk beroperasi, mengekalkan dan menjalankan pelaburan di kemudahan awam (seperti air penswastaan) untuk diberikan beberapa tahun. Bentuk lain kontrak antara publik dan swasta makhluk iaitu kontrak sewa dan pengurusan kontrak (dalam air sektor sering dipanggil oleh perancis jangka affermage), yang berkait rapat tapi berbeza dari konsesi dalam hak-hak pengendali dan ganjaran. Yang menyewa memberikan sebuah syarikat hak untuk beroperasi dan mengekalkan awam utility, tetapi pelaburan masih tanggungjawab awam. Di bawah kontrak pengurusan pengendali akan mengumpulkan hasil hanya pada pihak kerajaan dan seterusnya akan menjadi dibayar setuju bayaran.

Geran tanah atau harta oleh kerajaan mungkin dalam kembali untuk perkhidmatan atau untuk kegunaan tertentu, yang tepat untuk menjalankan dan keuntungan oleh dinyatakan aktiviti, yang iease untuk tujuan tertentu. Konsesi mungkin termasuk hak untuk menggunakan beberapa sedia ada infrastruktur yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan (seperti sistem bekalan air di kota); dalam beberapa kes, seperti perlombongan, ia mungkin melibatkan semata-mata pemindahan eksklusif atau tidak eksklusif isemen.

Di sektor swasta, pemilik konsesi — itu konsesi — biasanya membayar sama ada jumlah tetap atau peratusan hasil kepada pemilik makhluk itu dari mana ia beroperasi.[2] Contoh konsesi dalam perniagaan lain yang berdiri konsesi. dalam sukan tempat dan pawagam dan konsesi dalam gedung dikendalikan oleh lain penjual.

Jangka pendek konsesi boleh diberikan sebagai promosi ruang untuk tempoh yang singkat sebagai salah satu hari.

Bergantung pada apa undang-undang yang berkaitan dengan sektor syarikat, konsesi sama ada boleh membenarkan pihak berkuasa untuk mengekalkan atau menjaga pemilikan aset beralih ke konsesi dan kembali pemilikan kembali ke pihak berkuasa yang pernah tempoh mereka konsesi berakhir, atau kedua-dua pihak berkuasa dan konsesi sendiri kemudahan.

Peraturan Kesatuan Eropah sunting

Dalam Kesatuan Eropah, pemberian konsesi oleh badan-badan awam adalah subjek peraturan. Kerja-kerja konsesi telah subjek untuk anugerah peraturan untuk beberapa waktu kerana Arahan 2004/18/EC dari Parlemen Eropa dan di Eropah Majlis di perolehan awam digunakan untuk bekerja konsesi, dan anugerah perkhidmatan konsesi dengan menyeberangi sempadan kepentingan telah subjek untuk prinsip Perjanjian pada Fungsi Uni Eropa. Bagaimanapun, Parlemen Eropa dan Eropah Majlis mengeluarkan lagi Arahan 2014/23/EU di anugerah konsesi kontrak [3] pada 26 februari 2014 yang diperlukan EU anggota untuk memperkenalkan undang-undang negara yang meliputi anugerah konsesi kontrak melebihi GOVERNMENT 5,186,000 dianugerahkan pada atau setelah 18 bulan April tahun 2016.

Di UK, ambang untuk konsesi kontrak adalah £4,104,394.

Rujukan sunting