Kor Tentera Australia dan New Zealand

Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) atau terjemahannya Kor Tentera Australia dan New Zealand merupakankor tentera Perang Dunia Pertama bagi Pasukan Ekspedisi Mediterranean. Ia telah ditubuhkan pada Mesir pada bulan Disember 1914, dan beroperasi semasa Pertempuran Gallipoli. Jeneral William Birdwood memerintahkan kor, yang terdiri daripada pasukan daripada Pasukan Imperial Australia Pertama dan Pasukan Ekspedisi Pertama New Zealand. Kor dibubarkan pada tahun 1916, berikutan pemindahan Bersekutu dari semenanjung Gallipoli dan pembentukan I ANZAC Corps dan II ANZAC Corps. Kor telah menubuhkan semula, secara ringkas, dalam Perang Dunia Kedua semasa Pertempuran Greece pada tahun 1942.

Australian and New Zealand Army Corps
(Kor Tentera Australia dan New Zealand)
Perkhemahan askar New Zealand di ANZAC Cove pada tahun 1915
Aktif1914–16
Negara-negara
CawanganTentera
JenisKor Pentadbiran
Sebahagian daripadaPasukan Ekspedisi Mediterranean
Nama samaranANZAC
PeringatanHari Anzac
PertempuranPerang Dunia Pertama
Komander
Komander
terkenal
William Birdwood

Pembentukan asal sunting

 
Ilustrasi popular tentera Anzac sempena pertempuran di Gallipoli

Rancangan untuk pembentukan bermula pada November 1914 ketika kontinjen pertama tentera Australia dan New Zealand masih dalam konvoi menuju, seperti yang mereka fikir, ke Eropah. Walau bagaimanapun, berikutan pengalaman daripada Pasukan Ekspedisi Kanada berkhemah di Dataran Salisbury, telah diputuskan untuk tidak mendedahkan tentera Australia dan New Zealand kepada musim sejuk Inggeris dan mereka dilencongkan ke Mesir untuk latihan sebelum bergerak ke Medan Barat di Perancis.[1] Setiausaha Negara untuk Perang British, Horatio Kitchener, melantik Jeneral William Birdwood, seorang pegawai Tentera India British, untuk memerintah kor dan telah dipersiapkan kebanyakan kakitangan kor dari Tentera India juga. Birdwood tiba di Kaherah pada 21 Disember 1914 untuk mengambil alih perintah kor.

Pada asalnya ingin menamakan kor sebagai Kor Tentera Australasian, gelaran ini digunakan dalam diari unit, berikutan amalan biasa pada masa itu, yang sering menyaksikan New Zealand dan Australia bersaing bersama-sama sebagai Australasia dalam acara sukan.[2] Walau bagaimanapun, bantahan dari New Zealand membawa kepada penggunaan nama Kor Tentera Australia dan New Zealand. Kerani pentadbiran mendapati gelaran terlalu rumit dengan cepat menggunapakai singkatan A. & N.Z.A.C. atau hanya ANZAC.[2] Tidak lama selepas itu ia secara rasmi diterima sebagai nama kod untuk kor tetapi ia biasa di kalangan tentera sehingga selepas pendaratan Gallipoli.

Catatan sunting

  1. ^ Beckett, Ian (2012). The Making of the First World War. Yale University Press.
  2. ^ a b Davidson, Leon (2005). Scarecrow Army: The Anzacs at Gallipoli. Black Dog Books. m/s. 24. |access-date= requires |url= (bantuan)

Rujukan sunting

  • McGibbon, Ian (2010). New Zealand's Vietnam War: A History of Combat, Commitment and Controversy. Auckland: Exisle. ISBN 0908988966.CS1 maint: ref=harv (link)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting