Kota Tegal

kota di provinsi Jawa Tengah, Indonesia

Tegal ialah sebuah bandar di Provinsi Jawa Tengah, Indonesia. Ia berbatasan dengan Kabupaten Tegal dan Kabupaten Brebes, serta Laut Jawa. Ia terletak di pantai utara Jawa Tengah kira-kira seratus kilometer dari Cirebon. Meskipun kota Tegal merupakan yang terbesar di Kabupaten Tegal, Slawi, sekitar dua belas kilometer di selatan, ialah ibu kotanya.

Kota Tegal
Daerah tingkat II
Cogan kata: Tegal Kota Bahari
Map
Peta
Kota Tegal is located in Bumi
Kota Tegal
Kota Tegal (Bumi)
Koordinat: 6°52′03″S 109°08′15″E / 6.8675°S 109.1375°E / -6.8675; 109.1375
Negara Indonesia
ProvinsiJawa Tengah
Tanggal berdiri12 April 1580
Dasar hukumUU No. 13/1950
Jumlah satuan pemerintahan
Daftar
  • Kecamatan: 4
  • Kelurahan: 27
Pentadbiran
 • BupatiDedi Priyono, SE.Ak
Keluasan
 • Jumlah39.467 km² km2 (Bad rounding hereFormatting error: invalid input when rounding batu persegi)
Penduduk
 • Jumlah253,072
 • Kepadatan6,412/km2 (16,610/batu persegi)
Demografi
 • AgamaIslam 96,57%
Kristen 2,91%
- Protestan 1,80%
- Katolik 1,11%
Buddha 0,41%
Konghucu 0,08%
Hindu 0,02%
Kepercayaan 0,01%[1]
Zon waktuUTC+07:00 (WIB)
Kode telepon0283
DAURp. 241,785,257,000
Laman sesawanghttp://tegalkota.go.id/

Bersama dengan bandar berhampiran Pekalongan, kira-kira lima puluh kilometer timur, Tegal adalah tempat asal-usul industri gula penjajah Hindia Belanda, dan Kabupaten Tegal kekal sebagai pusat pengeluar gula utama hingga pertengahan abad kedua puluh.[2] Bandar ini berfungsi sebagai pelabuhan untuk mengeksport gula yang dihasilkan di ladang berhampiran. Tegal terkenal akan warungnya, biasa disebut "Warteg" atau warung tegal. Ia juga dikenali dengan produk teh (iaitu teh botol Sosro, teh tong Tji, teh 2 tang, teh gopek, dll).

Sejarah sunting

Bandar Tegal adalah perwujudan dari sebuah desa kecil bernama "Tetegual". Permodenan desa telah diputar di awal 1530, di mana akhirnya menjadi sebahagian daripada daerah Recidency Pemalang yang mengakui kewujudan Kesultanan Pajang di Jawa Tengah. Empayar Pajang pewaris Kesultanan Demak, ditubuhkan oleh para keturunan.

Bandar ini dibina oleh Ki Gede Sebayu. Bersama-sama dengan penduduk tempatan, ia terinspirasi untuk meningkatkan sektor pertanian daerah kerana dengan kesuburan tanah. Kerana usaha untuk mengembangkan wilayah dan untuk menyebarkan iman, akan ia menjadi pemimpin quality dan simbol bandar. Penobatannya sebagai pemimpin diselenggarakan bersama-sama dengan festival tradisional selepas tuaian pertanian yang besar. Sesuai peraturan kabupaten tidak. 5 / 1988; 28 Julai ialah ulang tahun kota Tegal.

Pada tahun 1920, bandar ini merupakan pusat Parti Komunis Indonesia (PKI) aktivisme, dan pemimpin-pemimpin radikal PKI cabang Tegal termasuk di antara penghasut pemberontakan tahun 1926 yang menuju kehancuran sementara parti itu. [3]

Pada 8 Oktober 1945, anti-"Swapraja", atau anti-feodalisme, gerakan yang dipanggil Gerakan Tiga Kawasan / "Gerakan Tiga Daerah" ditubuhkan di Tegal, Pekalongan, dan Brebes. Tujuan dari gerakan ini adalah untuk menggantikan darah biru bupati (berkaitan dengan raja-raja daripada Yogyakarta dan Surakarta) dengan orang biasa. Menurut para pemimpin gerakan ini, bupati lama telah bekerja sama dengan Jepun selama perang dunia II dan menghantar orang ke kem-kem kerja budak Jepun.

Pemimpin utama gerakan ini adalah Sarjiyo yang menjadi Bupati Pekalongan baru. Pemimpin lain gerakan ini adalah Kutil, K. Mijaya dan Ir. Sakirman. Ir Sakirman adalah pemimpin tempatan Parti Komunis Indonesia (PKI).

Bupati tua ditangkap, dibogelkan, dan diseret ke dalam penjara. Pejabat kerajaan lain dan polis diculik dan dibantai di jambatan Talang. Gerakan ini juga memulakan rusuhan kaum terhadap etnik China di Brebes.

Pemerintah Republik Indonesia (RI) di Jogyakarta tidak bersetuju dengan gerakan ini dan menyatakan sebagai gerakan haram.

Pada 4 November 1945, gerakan menyerang tentera Indonesia HQ dan kantor bupati di Pekalongan. Para pemberontak berjaya dikalahkan oleh tentera Indonesia dalam pertempuran sengit pada 21 Disember 1945. Kebanyakan pemimpin gerakan ini ditangkap dan dilemparkan ke dalam penjara. Pemberontakan ini disebut Tiga Kawasan Affair.

Selama rusuhan selepas pengunduran diri Presiden Suharto pada tahun 1998, Tegal adalah tempat protes luas, dan kadang-kadang kekerasan, terhadap pegawai kerajaan daerah, terutama pada bulan Jun 1998.

Bahasa sunting

Tegal memiliki bahasa sendiri yang dikenali sebagai "bahasa Tegal '. Beberapa pelawak berbicara Bahasa Indonesia Bahasa Tegal kerana lucu aksen dan dialek. Mereka menyapa orang lain "Bagaimana kabarmu?" oleh "kepriben kabare?"

Dialek sunting

Merupakan penerapan umum untuk menelefon 'Jon', 'Jack' atau 'Jakwir' untuk rakan-rakan mereka di Tegal. Ayah adalah 'Jasak' dan ibu adalah 'Jok' Little Brother adalah 'Yarig' dan kakak adalah 'SAHANG' dan banyak lagi hanya difahami oleh etc.that 'Ortega' / orang tegal asli.more unik daripada yang lain, tegal pengaruh bahasa arab language.samples: hatta, Walad, khoir, Ahlan wa sahlan, bakhil, majenun dll

Tempat dan bangunan menarik sunting

  • Gunung Guci, air terjun belerang alami untuk penyembuhan berbagai penyakit kulit
  • Pantai Alam Indah (PAI), pantai terkenal di Tegal
  • Alun-alun Tegal, yang terletak di depan Masjid Agung Tegal (masjid)
  • Pasar Pagi Tegal, pasaran terbesar di Tegal
  • Makanan terbaik untuk mencuba: sate kambing muda, Teh Poci, nasi lengko
  • Tempat terbaik untuk makan: Pondok makan jalan teri (pokanjari), kawasan Jalan A Yani (saat malam), Restoran di PAI, Restoran Miraos, Restoran Pi'an, Sate Ayam MARGADANA, warung meyeg, ketar-ketir, botol, dll
  • Samping Hotel Pramesti
  • Pasar Burung di Pasar Senggol di sebelah daerah Alun-alun
  • Taman Poci: Taman kecil dengan anak-anak bermain dan berkelah kawasan yang terletak di hadapan Stesen Kereta, disajikan dengan Tegal kioks menjual makanan yang eksotik dan terkenal Teh Poci
  • Stesen Kereta Api Tegal, menghubungkan banyak bandar-bandar besar lainnya di Jawa

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DUKCAPIL tidak disediakan
  2. ^ Knight, GR (1993) Colonial Production in Provincial Java. The Sugar Industry in Pekalongan-Tegal, 1800-1942. Amsterdam: VU University Press.
  3. ^ McVey, Ruth. (1965) Kebangkitan komunis Indonesia. Ithaca, NY: Cornell University Press. pp 329-340.

Pautan luar sunting

Koordinat: 6°52′S 109°8′E / 6.867°S 109.133°E / -6.867; 109.133