Kotak merupakan sejenis bekas yang mempunyai pelbagai bentuk. Apabila bentuknya tidak dinyatakan biasanya kotak itu berbentuk kubus dan kuboid. Sungguhpun begitu kotak mungkin mempunyai keratan rentas yang berbentuk segi empat tepat, bulat, bujur; mempunyai bahagian atas yang condong atau berkubah, atau sisi tidak tegak. Kotak biasanya dibuka dengan menaik, menggelunsur atau mengalihkan penutupnya, yang mungkin berengsel dan/atau diikat dengan selak, kancing atau kunci. Walau apa bentuk dan tujuannya atau dari bahan apa ia dihasilkan, ia merupakan hasil dari peti, salah satu perabot domestik tertua. Kegunaannya tidak terbatas dan pelbagai objek boleh diletakkan ke dalamnya bagi pelbagai tujuan.

Kotak kadbod berombak
Kotak kayu

Bacaan lanjut sunting

  • "How To Package Your Product For Shipping". PackagingPrice.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-04-21. Dicapai pada 2006-04-27. — A guide detailing how best to package items that need to be shipped. Includes technical information about using cardboard (corrugated) boxes.
  • Recycling and Reuse of Corrugated Boxes Diarkibkan 2007-07-15 di Wayback Machine — A brief history and explanation of the reuse and recycling of corrugated cardboard, containers and boxes.