Dalam bidang geografi, kuala ialah pertemuan dua atau lebih badan air. Berbeza sekali dengan legeh, kuala biasanya memaksudkan titik bersambungnya anak sungai dengan sebatang sungai yang lebih besar, iaitu aliran umum, yang mana sungai besar itu jugalah sungai yang tertinggi tertibnya di lembangan saliran.

Sungai Mosel mengalir masuk ke dalam Rhein di kuala Koblenz.
Kuala sungai Bhagirathi dan Alaknanda yang membentuk sungai Ganges di Devprayag, India. Perhatikan olakan endapan dari Alaknanda.
Kuala terusan
Gambarajah ringkas ini menunjukkan bagaimana sebahagian Terusan Perindustrian di New Orleans turut berfungsi sebagai saluran untuk Jalan Air Antarapantai Teluk dan Terusan Sungai Mississippi-Alur Keluar Teluk. Di bawahnya, sebahagian Jalan Air Antarapantai ditunjukkan berkuala dengan Sungai Mississippi.

Istilah kuala juga memaksudkan pertemuan badan air berpasang surut atau bukan sungai, seperti dua batang terusan[1] or a canal and a lake.[2] Di New Orleans, terdapat sebahagian Terusan Perindustrian yang sepanjang sebatu (1.6 km) yang menampung Jalan Air Intrapantai Teluk dan Terusan Sungai Mississippi-Alur Keluar Teluk; maka di situ berkualanya ketiga-tiga jalan air tersebut.

Kuala terkenal sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kor Jurutera Tentera Darat A.S. memaksudkan kuala Terusan Assawoman dengan Terusan Bethany Loop di Delaware. Rujuk: "CENAP-OP-R-Quarterly Report, 2004-05-12". Philadelphia Engineer District. Dicapai pada 2006-03-11.
  2. ^ Engineers in New Orleans refer to the confluence of the 17th Street Canal and Lake Pontchartrain. See: "Interim Closure Structure at 17th St. Canal". Task Force Guardian. Dicapai pada 2006-03-11.