Kuasa tembakan (daya tembakan) adalah keupayaan tentera untuk menghala kekuatan pada pihak musuh. (Jangan terkeliru dengan konsep halaju tembakan, yang menerangkan kitaran mekanisme tembakan dalam sesuatu sistem senjata.) Kuasa tembakan melibatkan pelbagai jenis senjata. Konsep ini secara amnya diajar sebagai salah satu prinsip utama peperangan moden dimana pasukan musuh dimusnahkan atau semangat melawan mereka ditolak oleh penggunaan kuasa yang mencukupi hasil daripada operasi tempur.

Meriam utama kereta kebal M1A1 sedang melepaskan tembakan

Selama berkurun-kurun kuasa tembakan muncul sebagai kuasa ofensif yang digunakan dari jauh, dengan itu melibatkan senjata jarak jauh berbanding dengan pertempuran satu lawan satu. Kuasa tembakan adalah benda yang digunakan untuk menyekat pasukan musuh pada suatu jarak dimana mereka boleh dikalahkan secara total atau melemahkan semangat perjuangan mereka. Di dalam bidang artileri laut, tembakan serentak telah lama digunakan sebagai angka merit kuasa tembakan sesebuah kapal perang.

Bacaan lanjut sunting

  • Bidwell, Shelford and Graham, Dominick. Fire-Power: The British Army Weapons and Theories of War, 1904-1945 (ISBN 978-1844152162)

Rujukan sunting