Karas atau Kuih Jala adalah snek tradisional dari Kedah (dikenali sebagai kuih karas), Sabah dan Sarawak di Malaysia dan Brunei (dikenali sebagai kuih jala)[1][2][3] Di Sarawak, ia dikenali sebagai snek tradisional untuk Iban.[4] Ia sangat berbeza dari roti jala di Semenanjung Malaysia. Di Kedah, kuih ini biasanya ditemui di Daerah Kota Setar.[5] ia sesuai untuk dimakan semasa minum teh dengan secawan kopi panas.

Kuih karas
Kuih jala gulung (kiri) dengan Kuih goyang (kanan).
Nama alternatifKuih jala/Kuih karas
JenisSnek (Kuih)
Tempat asalMalaysia
Kawasan/rantauKedah ,Sabah, Sarawak , Brunei
Dicipta olehMelayu Malaysia
Bahan utamaTepung beras, minyak masak, gula Melaka/gula
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Kuih ini merupakan sejenis kuih tradisional yang diperbuat daripada tepung beras. Ia mempunyai bentuk seperti jaringan halus seperti bihun tetapi rangup dan rasanya manis.

Kuih ini mempunyai bentuk seperti jala halus yang agak keras dan mempunyai rasa yang manis dan garing.

Kuih ini dihasilkan dengan menggunakan adunan tepung beras cair yang dikirai dengan menggunakan acuan khas dalam minyak panas sehingga kuning keemasan. Ia kemudian diangkat dan dilipat atau digulung.

Aasmi tradition Sinhalese new year sweet

Galeri sunting


Rujukan sunting

  1. ^ "Big-scale Raya celebration surprises Briton". Borneo Post Online. 21 August 2012. Dicapai pada 17 August 2013.
  2. ^ "Sabah Food and Ethnic Handicraft Carnival launched". Borneo Post Online. 23 May 2013. Dicapai pada 17 August 2013.
  3. ^ Ak. Jefferi Pg. Durahman (27 October 2014). "Kekalkan Warisan Kuih Tradisi Brunei" (dalam bahasa Malay). Pelita Brunei. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 November 2016. Dicapai pada 11 May 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "Dapur Ratu: Kuih jala" (dalam bahasa Malay). Berita Harian. 28 April 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-01-28. Dicapai pada 17 August 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ "Kuih Karas" (dalam bahasa Malay). JKKN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-02. Dicapai pada 20 December 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan] luar sunting