Kurmanbek Bakiyev Saliyevich (Kyrgyz: Курманбек Сали уулу Бакиев (Kurmanbek Sali Uulu Bakiev), Rusia: Курманбек Салиевич Бакиев; lahir 1 Ogos 1949) adalah Presiden Kyrgyzstan ke-2 (2005-2010}. Rusuhan parti pembangkang pada April 2010 memaksa Bakiyev meninggalkan negara.

Kurmanbek Bakiyev<

Bakiyev adalah pemimpin dari Gerakan Rakyat Kyrgyzstan. Beliau mendapat sokongan rakyat dari bahagian selatan negara itu terutama di Osh, bandar kedua terbesar di negara itu.

Majlis Perundangan Kyrgyzstan dari Majlis Tertinggi Kyrgyzstan melantik beliau menjadi Presiden pada 24 Mac 2005 selepas Revolusi Tulip menjatuhkan Presiden Askar Akayev . Pada Oktober 2007, Bakiyev mengasaskan Parti Ak Jol, tetapi tidak boleh memimpin itu kerana menjadi presiden.

Latar belakang sunting

Bakiyev dilahirkan di Masadan , Wilayah Jalal-Abad , bekas Republik Sosialis Soviet Kyrgyz dari Kesatuan Soviet.

Perdana Menteri sunting

Pada 1995, Bakiyev dilantik menjadi Gabenor Jalal-Abad., kemudian menjadi Gabenor Chui (April 1997 - Disember 2000). Beliau menjadi Perdana Menteri mulai 21 Disember 2000. Pada 22 Mei 2002, beliau mengundurkan diri selepas rusuhan setelah polis menembak dan membunuh lima penunjuk perasaan di selatan kota Kyrgyzstan .

Revolusi Tulip sunting

Tahun 2005 Revolusi Tulip berlaku dan Bakiyev memenangi suara ramai dalam pemilihan Presiden pada 10 Julai dengan 89% suara dengan jumlah suara 53%. .Felix Kulov dilantik sebagai Perdana Menteri . Bakiyev dilantik secara rasmi pada 14 Ogos di Bishkek .

Presiden sunting

Terjadi pembunuhan beberapa tokoh politik , rusuhan penjara , krisis ekonomi dan pertempuran .Pada 2006, Bakiyev menghadapi krisis politik setelah ribuan perusuh di Bishkek. Dia dituduh tidak menepati janji untuk menyekat kuasa presiden, memberikan kuasa yang lebih kepada parlimen dan perdana menteri, dan membanteras rasuah dan jenayah. Bakiyev menuduh pembangkang merancang rampasan kuasa terhadap dirinya.

Pada April 2007, pihak pembangkang mengadakan protes menuntut Bakiyev meletak jawatan. Protes pasa 11 April diadakan di Bishkek. Pindaan Perlembagaan dilakukan untuk mengurangkan kuasa Presiden pada tarikh 10 Mei, tapi protes berterusana. Demonstrasi dan pertempuran dengan polis pada 19 April.

Hubungan antara China dan Kirgistan mula diadakan.Ramai pelajar Cina belajar di Kyrgyzstan.

Pada Februari 2009, Bakiyev mengumumkan mahu mengeluarkan pangkalan tentera Amerika di dari Kyrgyzstan. Pertemuan dengan Presiden Rusia Dmitri Medvedev menjanjikan pelaburan besar. Tapi AS menawarkan sewa lebih terhadapa pangkalan tentera itu. Pangkalan tentera itu pernah digunakan untuk menyerang Afghanistan 2001 dan Iraq 2003. Sejak itu Rusia enggan memberikan kredit yang dijanjikanbagi menyelesaikan krisis ekonomi .

Bakiyev terpilih kembali pada Pilihan raya presiden Kirgistan 2009. Pilihan raya itu dicemari dengan tuduhan rasuah dan penipuan pemilih.

Tahun 2010 Kyrgyzstan berhadapan masalah harga tenaga elektrik yang meningkat.

Pada Januari 2010 Kyrgyzstan mengutus delegasi ke China untuk membincangkan hubungan ekonomi yang lebih baik. Syarikat elektrik nasional Kirgistan berunding dengan syarikat elektrrik Chinadengan nilai kontrak $ 342.000.000 untuk membina Datka-Kemin 500 kv . Hal ini akan mengurangkan pergantungan Kyrgyzstan pada sistem tenaga Asia Tengah. Delegasi diketuai oleh anak Bakiyev.

Russia menyokong kerajaan hingga Mac 2010. Kemudian Kremlin telah menggunakan media massa Russia untuk menjalankan kempen memburukburukkan Bakiyev. Rusia menguasai sebahagian besar media di Kyrgyzstan. Tiba-tiba Bakiyev dilihat gagal dan lemah . Protes besar-besaran berlaku di Talas pada 6 April.

Revolusi 2010 sunting

Pada April 2010, selepas rusuhan berdarah di ibu kota tersebut, Bakiyev dilaporkan melarikan diri ke selatan bandar Osh. Kerajaan sementara yang baru dilantik iaitu Roza Otunbayeva. Roza menyatakan bahawa Bakiyev tidak mengundurkan diri. Pada 13 April 2010, Bakiyev mengatakan dia bersedia berundur jika keamanannya terjamin. Pada 15 April 2010, beliau meninggalkan Kirgistan pergi ke Kazakhstan, selepas menandatangani surat pengunduran diri.

Pada 20 Mei, Presiden Belarus, [[Alexander Lukashenko][ berkata kepada parlimen bahawa "Bakiyev dan keluarganya, empat orang di seluruh, telah di Minsk sejak Sabtu malam, sebagai tetamu ... Hari ini mereka di sini di bawah perlindungan negara kita, dan peribadi presiden. " [27]

Pada tarikh 21 Mei, Kurmanbek Bakiyev mengadakan sidang akhbar di Minsk dan menyatakan "Saya, Kurmanbek Bakiyev, apakah presiden terpilih secara undang-undang Kyrgyzstan dan diakui oleh komuniti antarabangsa Aku tidak mengakui pengunduran diri saya .. Sembilan bulan yang lalu orang-orang terpilih saya Kyrgyzstan presiden mereka dan tidak ada kekuatan yang bisa menghentikan saya. Hanya kematian yang boleh menghentikan saya, "dan disebut's pentadbiran Otunbayeva sebuah geng tidak sah" ". [28]

Keluarga sunting

Selama waktunya sebagai presiden, beberapa ahli keluarga Bakiyev kedudukan penting dalam kerajaan, dengan sekurang-kurangnya lima kerabat dekat yang bekerja di eselon atas kekuasaan. Saudaranya Janysh Bakiyev ialah ketua pengawal presiden, adik Marat Bakiyev adalah dutabesar Kyrgyzstan kepada Jerman, dan lain saudara Adyl Bakiyev adalah seorang penasihat dutabesar Kyrgyzstan ke China. [29]

bongsu Anaknya, Maksim Bakiyev, bertugas memberikan bahan api ke Lapangan Terbang Antarabangsa Manas , yang juga host pangkalan udara AS [30] , melalui Mina Corp Maksim dilantik sebagai Ketua Badan Pusat Pembangunan pada bulan Oktober tahun 2009. Sejak menggulingkan beliau telah didakwa menipu dan penyalahgunaan kuasa oleh kerajaan interim. Diduga yang dipindahkan sekitar $ 35.000.000 dari 300 juta pinjaman $ dari Rusia ke bank swasta akaun nya [31] . Ketika pemberontakan terjadi, Bakiyev adalah menuju ke Amerika Syarikat untuk serangkaian pertemuan di Washington [32] , tetapi tidak jelas apakah ia pernah memasuki AS dan keberadaannya tidak diketahui. Kerajaan AS membantah laporan bahawa ia telah dilaksanakan untuk suaka politik.

Rujukan sunting