Kutlet (diperolehi daripada Perancis côtelette, côte, "rusuk"[1]) merujuk kepada:

  1. sepotong daging nipis dari kaki atau tulang rusuk daging anak lembu, babi, atau kambing (juga dikenali dalam pelbagai bahasa sebagai cotoletta, Kotelett, kotlet atau kotleta)
  2. kutlet perotian goreng
  3. croquette atau patti berbentuk kutlet yang diperbuat daripada daging kisar
  4. sejenis potongan ikan di mana ikan dihiris serenjang dengan tulang belakang, bukannya selari (seperti filet ); sering sinonim dengan stik
  5. udang dengan kepala dan cangkerang luar ditanggal, hanya meninggalkan isi dan ekor
  6. pelbagai persediaan menggunakan kutlet goreng atau croquette
  7. lecekan sayuran (biasanya kentang) goreng dengan roti

Masakan Amerika sunting

Dari akhir 1700-an sehingga kira-kira 1900, hampir semua resipi untuk "kutlet" dalam buku masakan bahasa Inggeris merujuk kepada potong daging lembu. Kemudian, daging babi mula muncul. Baru-baru ini, dalam masakan Amerika, kutlet juga dibuat menggunakan ayam, walaupun ini juga diimport dari Eropah. Kutlet biasanya disalut dengan tepung, telur dan serdak roti, kemudian goreng dalam kuali dengan minyak. Kutlet digunakan dalam beberapa makanan yang berbeza

Masakan Austria sunting

Masakan Australia sunting

Orang Australia makan potongan bebiri yang dicelup dengan kuning telur dan serbuk roti. Kutlet ayam juga sangat popular, tetapi dikenali sebagai schnitzel ayam. Kedua-dua potongan daging dan schnitzel ayam merupakan makanan masakan Australia yang penting. Di kalangan kebanyakan orang keturunan Itali, istilah schnitzel digantikan dengan istilah kutlet. Kutlet di kalangan penduduk ini biasanya daging anak lembu atau ayam.

Masakan British sunting

Dalam masakan British, kutlet biasanya tidak disadur dan juga boleh dipanggil cop.[2] Jika merujuk kepada daging lembu, lebih daripada satu keping bersama-sama akan dipanggil tulang rusuk atau sendi rusuk, manakala tulang rusuk bebiri dipanggil rak, atau rak bebiri. Rak bebiri juga boleh diikat ke dalam bentuk bulat sebelum dimasak, dengan tulang rusuk di luar, memberikan bentuk mahkota, yang membawa kepada nama "mahkota kambing".

Masakan Jerman sunting

Masakan Hong Kong sunting

Di Hong Kong, kutlet itu diperkenalkan pada zaman penjajahan British bersama dengan pengaruh masakan lain. Ia dilihat sebagai "sai chaan" atau masakan Barat. Daging anak lembu, daging babi dan ayam diburu dan digoreng untuk makan tengah hari. Makanan laut seperti udang atau kekapis yang disadur atau dilapisi roti dan digoreng seperti yang juga dikenali sebagai 'kutlet' di Hong Kong. Ia biasanya dihidangkan bersama mi beras atau spaghetti.

Masakan India sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Wedgwood, Hensleigh (1855). "On False Etymologies". Transactions of the Philological Society (6): 69.
  2. ^ Pork cutlet with broad beans, wild mushroom and sage, Telegraph

Templat:Meat