AnimeKyo Kara Maoh! Third Series Portal Anime dan Manga

Kyo Kara Maoh!
Cover of Kyou Kara Maoh! siri anime
GenrePengembaraan, Komedi, Fantasi, Shoujo, Shounen-ai, Bishounen
Manga
PengarangTomo Takabayashi
PenerbitKadokawa Beans Bunko
Anime
PengarahJinji Nishimura
StudioStudio DEEN
Penyiaran AsalAnimax, NHK
Dikeluarkan pada3 April 200425 Februari 2006
Manga
PengarangTomo Takabayashi (cerita)
Temari Matsumoto (seni)
PenerbitKadokawa Shoten
Kyo Kara Maoh! Hajimari no Tabi
PembangunNamco
PenerbitNamco
PenulisTomo Takabayashi Sunting ini di Wikidata
PlatformPlayStation 2
Pelepasan2006
GenreAdventure anime and manga
fantasy anime and manga Sunting ini di Wikidata

Kyou Kara Maou! (Jepun: 今日からマ王!, Hepburn: Kyō Kara Maō!) adalah siri novel ringan Jepun karangan Tomo Takabayashi, yang telah menjadi sebuah siri adaptasi anime, manga dan audio drama. Siri animasinya telah dihasilkan oleh Studio Deen dan ditayangkan di Jepun melalui saluran NHK dan rangkaian televisyen anime, Animax, yang telah menyalurkan rancangan ini di seluruh dunia, termasuk Hong Kong, Asia Tenggara, dan kawasan-kawasan lain. Siri ini telah dilesenkan untuk pengedaran di Amerika Utara oleh Geneon dibawah nama Kyo Kara Maoh! - God (?) Save Our King! (Tuhan (?) Selamatkan Raja Kita!)(sic). Cerita ini mengikuti pengembaraan dari 15-tahun Yuri Shibuya laksana dia menemui masa depannya dalam dunia di mana syaitan dan manusia berlawan dengan satu sama lain.

Sinopsis sunting

Yuri Shibuya yang berumur 15 tahun merupakan seorang pelajar sekolah tinggi biasa yang gemar bermain besbol. Dalam perjalanan pulangnya dari sekolah suatu hari, Yuri mengintip teman kelasnya, Ken Murata, yang dikacau oleh sekumpulan budak lelaki. Dia bertekad untuk membantu Ken daripada kumpulan buli tersebut. Ken berjaya melarikan diri sebaik sahaja para pembuli itu leka melihat Yuri. Para pembuli itu mula mengheret Yuri masuk ke dalam sebuah tandas perempuan dan memaksa masuk kepalanya ke dalam mangkuk tandas kerana mengakibatkan mangsa mereka melepaskan diri. Bagaimanapun, sesuatu yang aneh telah berlaku dan Yuri menemui dirinya dihantar ke dunia yang lain. Di sana dia telah digelar Maou ataupun "Raja Syaitan". Conrad Weller dan Günter von Christ yang telah menyelamatkan nyawa Yuri membawanya ke Istana Darah Sumpah. Sana, Yuri mendapat tahu bahawa dia telah ditabalkan menjadi raja kepada sebuah populasi "syaitan" dan memerintah di atas 'Shin Makoku' ("Kerajaan Syaitan Benar") (眞魔国).

Sepanjang siri ini, pilihan yang dibuat Yuri seringkali mendapat teguran tidak kira betapa kecilnya pilihan itu. Bersama-sama kuasa aneh yang menghuni jasad tubuhnya, Yuri merupakan pembangkit keadilan dalam dunia Shin Makoku.

Watak sunting

Templat:Spoiler

Watak utama sunting

Umur: 15 tahun (musim pertama dan ke-2) | 16 tahun (OVA dan musim ke-3)

Gelaran: Heika (bermaksud Yang Mulia Tuanku), Hennachoko (bermaksud pengecut oleh Wolfram), Yuu-chan (oleh ahli keluarganya), Papa (atau ayah oleh Puteri Greta)

Pangkat: Raja

Kuasa: Air (mampu memerintah Naga Air)

Pelajar sekolah tinggi yang gemar besbol lebih dari buku teks. Nama Yuuri bermaksud Julai dalam Shin Makoku. Apabila Yuuri tiba di Shin Makoku, dia diisytiharkan Maou ke-27 dari Mazoku, bangsa syaitan. Dia mempunyai kuasa misteri yang tiba-tiba menukarnya ke dalam Maou, pembawa keadilan yang berkuasa air dan mampu mengawal Naga Air. Sepanjang cerita, Yuuri diheret antara dunia pada masa tidak selesa hingga akhir apabila dia mempunyai kuasa untuk mengembara antara dunianya sendiri. Jiwa Yuuri asalnya jiwa penyembuh Julia yang mati semasa perang terhadap manusia 20 tahun lalu. Loket yang Conrad berikan kepada Yuuri berasal dari Julia. Amat dekat kepada akhir, rupa-rupanya yang Julia adalah kunci sebaik juga, dimana buat Yuuri kunci kepada kotak akhir.

Seiyuu: Takahiro Sakurai

Suara pelakon Inggeris: Yuri Lowenthal


  • Conrad Weller

Umur: Sekitar 20

Gelaran: Kapten (oleh Jozak dan Ryan), Singa Luttenberg (oleh orang ramai)

Pangkat: Komander

Kuasa: Tiada

Ahli pedang yang menjaga Yuuri. Conrad adalah anak kedua dari Maou sebelumnya, Ratu Cecilia von Spitzberg. Conrad tidak mempunyai maryoku (kuasa ajaib syaitan) berpunca dari waris kacukannya dari manusia. Akhirnya ia ditemui yakni tangan kiri Conrad adalah salah satu dari kunci kepada 4 kotak ajaib yang mempunyai kuasa untuk musnahkan dunia dan untuk tempoh sementara Conrad khianati Yuuri/Shin Makoku untuk sertai musuh manusia mereka. Kemudian bagaimanapun ia dapat tahu bahawa Conrad hanya khianati mereka untuk ambil tahu tentang di mana kotak berada. Rancangannya apabila 4 kotak dihimpunkan untuk curi mereka dan pulang ke Shin Makoku. Nama pemberiannya adalah Conrart; Yuri menggelarnya Conrad, dimana "lebih seiras dengan Inggeris" dan lebih mudah untuk disebut dengan lidah Jepun.

Seiyuu: Toshiyuki Morikawa

Suara pelakon Inggeris: Doug Erholtz


  • Wolfram von Bielefeld

Umur: 82 tahun (mengikut masa dunia Shin Makoku) / 16 tahun (mengikut masa Bumi)

Gelaran: Bishounen (bermaksud lelaki cantik oleh Yuuri), Wagamama Puu (bermaksud putera tamak oleh Gunter dan Anissina)

Pangkat: Putera Ke-2 Ratu Cecillia/ Wira Tentera Mazoku

Kuasa: Api (mampu memerintah Singa Api)

Seorang pemuda yang tidak sengaja bertunang kepada Yuuri selepas Yuuri menamparnya di pipi kiri (di Shin Makoku, menampar pipi kiri merupakan cara bangasawan melamar). Wolfram mempunyai kuasa api sebaik kemahirannya bermain pedang. Dia adalah saudara seibu Conrad dan adik Gwendal. Dia mempunyai ego yang sangat tinggi dan merupakan seorang yang panas baran. Wolfram obses dengan Yuuri dan mahu mengikutinya mana-mana jua kerana dia mendakwa bahawa tugasnya adalah untuk melindungi tunangnya. Bangsawan perang selalu sembunyikan perasaan sebenarnya untuk Yuuri tetapi ia jelas bahawa dia sukainya. Terdapat masa apabila Wolfram dirasuk oleh Shinou dan mati sementara. Hati Wolfram juga adalah kunci. Didedahkan lagi bahawa Wolfram mempunyai tunang yang lain iaitu Elizabeth (anak saudara Raven). Wolfram hanya bertunang dengannya dengan tidak sengaja kerana menamparnya di pipi kiri Elizabeth. Sebenarnya, Wolfram menampar Elizabeth adalah kerana ingin memukul rama-rama. Wolfram kemudiannya memberitahu Elizabeth bahawa dia lebih mencintai Yuuri dan ingin membatalkan pertunangannya dengan Elizabeth.

Seiyuu: Mitsuki Saiga

Suara pelakon Inggeris: Mona Marshall


  • Gwendal von Walde

Anak lelaki tertua Cecilia. Dari permulaan, Gwendal mempunyai bantahan kepada Yuuri yang menjadi Maou. Dia adalah ahli taktik mahir dan mampu menggunakan kuasa bumi. Apabila tidak dalam hal lain sibuk, Gwendal menuruti hobinya dengan mengait dan menjahit tetapi selalu makhluknya kelihatan tiada seperti apa yang mereka sepatutnya kepada (sebagai contoh beruang tersilap untuk khinzir hitam). Dia juga amat gemar kepada benda comel seperti gelang kunci ikan lumba-lumba Yuuri yang diterima pada pertunjukan ikan lumba-lumba. Kawan terbaik zaman kanak-kanaknya adalah Anissina, seorang pencipta yang selalu menguji penciptaannya kepada dia, banyak kepada ketidakpuasannya. Mata kiri Gwendal adalah juga kunci. Gelarannya ditulis dalam tulisan Jepun asal sebagai "von Voltaire" (フォンヴォルテール卿).

Seiyuu: Akio Ohtsuka

Suara pelakon Inggeris: Dan Woren


  • Gunter von Christ

Seorang guru dan ahli pedang yang mengasihi Yuuri. Gunter berkemahiran dalam cara bilah dan kuasa ajaib, tetapi telah bersara untuk mengajar Yuri tentang Shin Makoku dan masa depan tugasnya sebagai Maou. Apabila Gunter secara tidak sengaja mengembara ke bumi, dia menjadi model di Bandar New York untuk tempoh sementara supaya dia boleh mendapat duit untuk mencari Yuuri. Gunter juga subjek satu lagi untuk Anissina.

Nama keluarganya "von Christ" adalah nama Jerman.

Seiyuu: Kazuhiko Inoue

Suara pelakon Inggeris: Jack Lingo


  • Ken Murata (村田健|Murata Ken)

Umur: 15 tahun (musim pertama dan ke-2) | 16 tahun (OVA dan musim ke-3)

Gelaran: Geika (bermaksud Yang Mulia), Ken-chan (oleh ibu Yuri), Lelaki Bijaksana Agung Hitam Berganda (oleh orang ramai)

Pangkat: Paderi

Kuasa: Pelbagai-bagai jenis seperti menambah kuasa seseorang

Seorang kenalan Yuuri yang akhirnya menjadi kawan baiknya. Murata dikenali untuk senyum selalu dan menyimpan kesenyapannya. Dia kemudian menjumpai dirinya terlibat dengan Yuuri dan dunia lain apabila ditemui bahawa dia memiliki jiwa dan ingatan dari Great Sage (Daikenja). Seperti Yuuri, dia juga mendapat gelaran Hitam Berganda ini kerana rambut dan matanya yang serupa hitam dengan Yuuri. Ken merupakan paderi di Makam Suci tempat di mana Ulrike bertugas.Ken Murata juga merupakan penasihat/orang kanan maou yang pertama.

Seiyuu: Kouki Miyata

Suara pelakon Inggeris: Grant George

Watak sokongan sunting

  • Cecilia von Spitzberg

Maou sebelum dan ibu kepada Gwendal, dan Wolfram. Walaupun mulaannya, Cecilia kelihatan sebagai kepala udara, dia sebenarnya amat tajam akal dan pintar dan amat penyayang. Cecilia melalui dengan nama Celi, dimana disebut 'Cheri' dalam Jepun. Disebabkan oleh sesetengah peminat memanggilnya 'Cheri' manakala lain menggunakan 'Celi'. Kedua-dua ejaan diterima bagaimanapun dan cuma bergantung pada pilihan peribadi.

Seiyuu: Masako Katsuki

Suara pelakon Inggeris: Kirsty Pape


  • Anissina von Khrennikov

Anissina adalah pencipta dan mempunyai maryoku berkuasa. Dia juga rakan Gwendal zaman kanak-kanan dan selalu menggunakannya untuk menguji ciptaan Anissina. Ia untuk sebab ini yakni Gwendal kelihatan takut kepada Anissina. Apabila Gwendal tiada, Gunter menjadi subjek ujian Anissina.

Judulnya yang ditulis dalam Jepun asal sebagai "von Karbelnikoff" (フォンカーベルニコフ卿).

Seiyuu: Minami Takayama

Suara pelakon Inggeris: Michelle Ruff


  • Ulrike

Seseorang paderi wanita yang berumur 800 tahun dengan tubuh badan yang menyerupai anak perempuan. Ulrike dikenali sebagai "Paderi Wanita Asal" (Original Priestess) oleh sebab dialah yang berkhidmat untuk "Raja Asal" (Great One/Shinou). Ulrikelah yang membawa Yuuri pergi dan balik dari dunia asalnya ke Shin Makoku (Kerajaan Syaitan) atas arahan Raja Asal (Great One/Shinou Heika).

Seiyuu: Yukana Nogami

Suara pelakon Inggeris: Lara Cody


  • Puteri Greta Shibuya

Greta ialah anak angkat Yuuri dan Wolfram yang berumur 10 tahun dan merupakan seorang yang periang. Sebelum diangkat, Greta adalah puteri negeri Zoracco dimana ibunya memerintah. Pada usia yang amat muda, Greta dijaga oleh bapa dan ibu saudaranya yang memerintah di Svelera. Greta yang datang sebagai seorang pembunuh ingin membunuh Yuuri untuk memenangi hati ibubapa saudaranya yang telah mengabaikannya. Demi kasih sayang, dia kemudiannya diambil sebagai anak angkat oleh Yuuri dan Wolfram. Greta juga amat rapat dengan Gwendal yang telah mengajarnya untuk mengait patung. Greta amat menyukai rekaan cerita dongeng Anissina dan kerap tidur dengan kedua-dua ayah kesayangannya; Yuuri dan Wolfram.

Seiyuu: Motoko Kumai

Suara pelakon Inggeris: Rebecca Forstadt


  • Putera Shouri Shibuya (渋谷 勝利; Shibuya Shouri)

Dia merupakan abang Yuuri yang berumur 18 tahun (dalam novel) dan bakal menjadi Maou (Raja Syaitan) di Bumi. Shouri amat menyayangi Yuuri dan selalu ingin melindunginya daripada orang lain. Seperti adiknya, Shouri mempunyai kuasa air dan masih mempelajari cara memerintahkan Naga Air daripada Ulrike. Dia tidak menyukai Ken dan selalu memanggil Ken sebagai "kawan kepada adikku" (Otouto no Tomodachi) manakala Ken memanggil Shouri sebagai "abang kepada kawanku" (Shibuya no Onii-san). Zaman kanak-kanakya, Shouri amat suka memanggil Yuuri sebagai Yuu-chan dan dia pula dipanggil Shou-chan oleh adik kesayangannya.

Seiyuu: Katsuyuki Konishi


  • Raja Saralegui

Merupakan raja muda Small Cimarron (Shou Shimaron) yang berumur 17 tahun dan dipanggil Sara oleh Yuuri. Beliau naik takhta pada umur 15 tahun selepas kedua-dua ibubapanya telah meninggal dunia. Pada mulanya, Saralegui berniat jahat untuk menggunakan kuasa Yuuri bagi membangunkan rakyatnya sekali lagi tetapi dengan nasihat Yuuri yang mengatatkan terdapat banyak cara yang lain untuk menolong rakyatnya, Saralegui menghentikan niatnya buat sementara. Saralegui mempunyai kuasa mengawal perbuatan orang dengan merenung tepat pada mata seseorang itu.

Seiyuu: Akira Ishida


  • Adalbert von Grantz

Adalbert adalah watak terpenting yang pertama sekali Yuuri jumpa di Shin Makoku. Dia adalah kekasih lama Julia dan meninggalkan Shin Makoku apabila Julia meninggal dunia kerana dia berasa bahawa peraturan Mazoku salah. Dia percaya bahawa Mazoku hanya adalah alat permainan "Raja Sebenar".

Seiyu: Masaki Terasoma

Suara pelakon Inggeris: Kirk Thornton


  • Stoffel von Spitzberg

Merupakan abang Cecillia dan bapa saudara Gwendal, Conrad dan Wolfram yang digantung sebagai Pemangku Wilayah. Pembuangannya dari istana Yuuri mengakibatkan Stoffel untuk memulakan peperangan terhadap anak-anak saudaranya dan cuba merasuah Yuuri dengan mengatakan bahawa anak-anak saudaranya hanya mempermainkannya. Peperangan tersebut membangkitkan kemarahan Yuri yang berubah kepada bentuk sebenarnya iaitu Maou dan melaksanakan hukuman kepada Stoffel dan konco-konconya.

Seiyuu: Unshou Ishizuka

Suara pelakon Inggeris: Terry Roberts


  • Gisela von Christ

Gisela ialah anak angkat Gunter. Sebelum ini, ayah Gisela meninggal dunia manakala ibunya sakit. Kerana ini, Gisela terpaksa bekerja keras untuk menampung berubatan ibunya. Gunter berasa simpati dan kagum dengan kekuatan Gisela mengharungi kesusahan dan berputus untuk mengambilnya sebagai anak angkat dan membiayai semua keperluan ibu Gisela.

Seiyuu: Hiroko Taguchi

Suara pelakon Inggeris: Mia Bradly


  • Grisela Geigenhuber

Sepupu kepada Gwendal yang telah hilang selama 20 tahun semasa pencarian Seruling Syaitan. Mempunyai masa lampau yang menyakitkan yang menyebabkannya untuk ditempatkannya dalam misi mencari Seruling Syaitan. Selepas kesalahannya dimaafkan, Geigenhuber sekarang hidup bahagia dengan isterinya Nicola dan anak lelakinya Elles.

Seiyuu: Hiroaki Hirata

Suara pelakon Inggeris: Edward Zilla


  • Jose Rodriguez

Penolong kepada Raja Bob dan rakan Bumi Conrad. Dia bertugas memindahkan jiwa Lelaki Bijaksana Agung pada Ken pada masa yang sama Conrad bertugas memindahkan jiwa Julia dalam tubuh Yuuri. Dia menjadi doktor peribadi Ken untuk menolongnya mengingati zamannya sebagai Lelaki Bijaksana Agung.

Seiyuu: Keiji Fujiwara


  • Raja Bob

Raja di dunia Bumi yang menolong Yuuri dan komradnya pada musim kedua.

Seiyuu: Takaya Hashi

Suara pelakon Inggeris: Steve Kramer


  • Shouma Shibuya (渋谷 勝馬,; Shibuya Shouma)

Ayah kepada Shouri dan Raja Yuuri. Juga dikenali sebagai Uma-chan oleh isterinya Miko.

Seiyuu: Kouji Tsujitani

Suara pelakon Inggeris: Joe Cappelletti


  • Miko Shibuya (渋谷 美子; Shibuya Miko)

Ibu kepada Putera Shouri dan Raja Yuuri. Juga dikenali sebagai Jennifer of Yokohama atau Jen-Fen sebagai nama timangan. Miko amat gembira dengan pertunangan anaknya Yuuri kepada Wolfram meskipun mereka berdua lelaki.

Seiyuu: Yumi Kakazu

Suara pelakon Inggeris: Dorothy Elias-Fahn


  • Raja Shinou

Raja pertama Shin Makoku pada 4,000 tahun dahulu yang dikenali sebagai Great One. Beliau jugalah yang telah membina & membangunkan Shin Makoku. Beliau amat menyerupai Wolfram tetapi dengan mata biru yang mempunyai kuasa yang amat kuat. Suka mengusik pembantunya iaitu Lelaki Bijaksana Agung Hitam Berganda (Ken Murata)

Seiyuu: Shinichiro Miki


  • Lelaki Bijaksana Agung Hitam Berganda

Raja ke-2 Shin Makoku atau lebih dikenali sebagai Ken Murata mengambil tempat Shinou selepas dia meninggal dunia. Dia dikenali ramai kerana rambut, mata dan pakaiannya yang sehitam gagak dan demikian mendapat nama Hitam Berganda.

Seiyuu: Nozomu Sasaki


  • Dan Hiri Weller

Ayah kepada Conrad yang berbangsa manusia. Beliau mewariskan kemahirannya dalam perlawanan pedang kepada Conrad yang kini dikatakan pahlawan terunggul di Shin Makoku.

Seiyuu: Kenyuu Horiuchi


  • Pochi

Pochi ialah seekor anak naga dan dikatakan anak angkat Yuuri dan Wolfram. Pochi membesar dan menjadi ketua naga dalam siri OVA.

  • Rinsel

Rinsel ialah seekor Kumahachi atau Beruang Lebah juga dikatakan anak angkat Yuuri dan Wolfram. Dia dilahirkan dengan kasih sayang Wolfram dengan bantuan Gwendal dalam siri OVA.

--->

Media sunting

Novel ringan sunting

Novel-novel yang disirikan kini dalam Kadokawa's Beans Collection.

Cerita Utama
Cerita Sisipan

Anime sunting

Tema-tema pembukaan
  1. Hateshinaku Tooi Sora ni (果てしなく遠い空に) oleh THE STAND UP (episod 1-78; musim 1-2)
  2. Sekai yo Warae oleh Jungo Yoshida (episod 79-masih diteruskan; musim ke-3)
Tema-tema penutup
  1. Suteki na Shiawase (ステキな幸せ) oleh The Stand Up (episod 1-39; musim pertama)
  2. Arigatou~ (ありがとう~) oleh BON'z (episod 40-78; musim ke-2)
  3. Going oleh Jungo Yoshida (episod 79-masih diteruskan; musim ke-3)

OVA sunting

Tema pembukaan
  1. Romantic Morning oleh THE STAND UP
Tema penutup
  1. Hitsuyou no Pocket oleh THE STAND UP

Siri anime ini diterbitkan oleh Studio Deen dan disiarkan ke seluruh Jepun menerusi NHK dan stesen televisyen anime, Animax. Ia dilesen dan diedarkan di Amerika Utara oleh Geneon Entertainment di bawah nama, Kyo Kara Maoh! - God (?) Save Our King!

Manga sunting

Manga ini kini disirikan dalam ASUKA, sebuah majalah manga bulanan. Produksinya bermula pada Julai 2005. Hanya dua volume untuk mangga ini dipasarkan di Jepun.

Drama CDs sunting

  • Kondo wa MA no Tsuku Saishuu Heiki!
  • Konya wa MA no Tsuku Daidassou!
  • Ashita wa MA no Tsuku Kaze ga Fuku!

Pautan Luaran sunting