Lagu Cinta Nirmala

(DALAM PROSES PEMBETULAN)

Lagu Cinta Nirmala
FormatDrama
Ditulis olehSerena Luna
PengarahSelena Luna
Dibintangi oleh
Alyssa Soebandono
Cut Memey
Lucky Alamsyah
Ibnu Jamil
Cut Keke
Dhini Aminarti
Baim Wong
Umar Lubis
Cathy Sharon
Drg. Fadly
Penggubah lagu tema
Purwacaraka
Lagu pembukaanJangan Pergi, D'Masiv
Lagu penutupJangan Pergi, D'Masiv
Negara asal Indonesia Indonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan episod37 Episode
42 Episod (Malaysia)
Penerbitan
PenerbitLeo Sutanto
LokasiJakarta
Syarikat penerbitan
Sinemart
Penyiaran
Saluran asalRCTI TV9
Siaran asal20 Januari 2011 – 20 Februari 2011
Kronologi
MengikutiDia Jantung Hatiku
Diikuti olehKemilau Cinta Kamila


Lagu Cinta Nirmala yang diciptakan oleh Sinemart Productions (Sinemart) pada tahun 2010 mulai Isnin, 15 November 2010 pada jam 6.00 petang dan sedang tayang di Malaysia melalui TV9.

Pelakon sunting

Pelakon Watak
Alyssa Soebandono Nirmala
Baim Wong Tessar
Cathy Sharon Yasmin/Nadira
Ibnu Jamil Didit
Cut Keke Farida
Umar Lubis Fuad
Dhini Aminarti Sasa
Fadly Edwin
Cut Memey Rona
Dimas Seto
Lucky Alamsyah Andi

Plot sunting

Nirmala seorang gadis yang manis, baik, agak lasak dan lasak. Nirmala tinggal bersama ibu tirinya, Rona, dan bapa tirinya, Andi. Nirmala tidak berapa selesa tinggal bersama mereka, kerana Rona selalu marah kepadanya, dan Andi selalu mengusik Nirmala. Tetapi Nirmala tiada pilihan, kerana dia tidak mempunyai keluarga lain yang dia kenali. Nirmala cuba menerimanya dengan tabah. Mujur ada jiran Didit yang sentiasa bersedia membantu dan menghiburkan Nirmala.

Tanpa Nirmala sedar, dia sebenarnya masih mempunyai keluarga yang ramai. Tidak lain tidak bukan Bima, datuknya yang pernah menghalau ayahnya keluar dari rumah. Bima berjaya menemui Yasmin, cucu pertamanya yang menjaganya untuk menebus kesilapannya dahulu terhadap anaknya, Fuad, Nirmala dan bapa Yasmin yang telah dihalaunya. Tetapi Bima masih tidak menemui cucu bongsunya. Dan Bima terus mencarinya.

Semasa menghantar pesanan makan tengah hari, Nirmala bertemu Tessar dan Yasmin. Pertemuan itu membuatkan Nirmala tidak menyukai Tessar, kerana dia seorang yang sombong dan sentiasa memaksa kehendaknya. Tapi suka atau tidak, Nirmala sering berjumpa dengan Tessar, kerana kantin itu dalam kawasan syarikat Tessar. Kegusaran Nirmala terhadap Tessar beransur pudar apabila melihat perlakuan Tessar terhadap Sassa, adik kembarnya. Nirmala mula bersimpati dengan Tessar. Dan keakraban mereka berterusan selepas Nirmala berjaya menyelamatkan Nayla, anak Sassa, daripada diculik.

Tessar sebenarnya sudah bertunang dengan Yasmin walaupun dia tidak mencintai Yasmin. Tessar hanya melakukan ini kerana ibunya, Farida, memaksanya. Farida mengancam untuk menyusahkan Sassa dan Nayla, dua orang yang sangat penting dalam hidup Tessar. Tessar hanya boleh menyimpan rasa benci terhadap ibunya, kerana Farida juga menyembunyikan maklumat tentang siapa bapa kandung Tessar. Lainlah dengan Yasmin, dia memang nak Tessar jadi suaminya.

Semua akhirnya terungkap. Tessar yang telah mengetahui bahwa dia merupakan anak kandung dari Dewi dan Andi, kemudian pergi meninggalkan Farida yang selama ini berpura-pura menjadi ibunya. Nirmala juga telah menemukan kembali keluarganya yang hilang yaitu Pak Bima dan Yasmin, kakaknya. Rona dan Farida akhirnya dipenjara atas kejahatan mereka. Namun sayang kisah cinta Nirmala dan Tessar tidak berakhir bahagia, Tessar meninggal dipelukan Nirmala setelah pernikahan mereka.

Segalanya akhirnya terbongkar. Tessar yang mengetahui dia anak kandung Dewi dan Andi kemudian meninggalkan Farida yang berpura-pura menjadi ibunya. Nirmala juga telah menemui keluarganya yang hilang iaitu Encik Bima dan Yasmin, kakaknya. Rona dan Farida akhirnya dipenjarakan kerana jenayah mereka. Namun malangnya kisah cinta Nirmala dan Tessar tidak mendapat pengakhiran yang bahagia, Tessar meninggal dunia dalam dakapan Nirmala selepas perkahwinan mereka.

Rujukan sunting