Laman sesawang pelancongan

Laman sesawang pelancongan adalah laman sesawang di seluruh dunia yang khusus untuk perjalanan. Laman ini mungkin berfokuskan pada ulasan perjalanan, tambang perjalanan, atau gabungan kedua-duanya. Kira-kira 587.3 juta pengguna dijangka menempah pelan perjalanan dalam talian pada 2018.[1]

Travelog sunting

Banyak laman sesawang perjalanan merupakan travelog atau jurnal perjalanan dalam talian, biasanya dibuat oleh pelancong dan dianjurkan oleh syarikat-syarikat yang umumnya memberikan maklumat mereka kepada pengguna secara percuma.[2] Syarikat-syarikat ini menjana pendapatan melalui pengiklanan atau dengan menyediakan perkhidmatan kepada perniagaan lain. Medium ini menghasilkan pelbagai jenis gaya, sering menggabungkan grafik, fotografi, peta, dan kandungan unik lain. Beberapa contoh laman sesawang yang menggunakan kombinasi ulasan perjalanan dan tempahan perjalanan adalah TripAdvisor, Priceline, Liberty Holidays, dan Expedia.

Pembekal perkhidmatan sunting

Syarikat penerbangan individu, hotel, inap-sarapan, kapal pelayaran, syarikat penyewaan kereta, dan penyedia perkhidmatan yang berkaitan dengan perjalanan lain sering mengekalkan laman sesawang mereka sendiri yang menyediakan jualan runcit. Banyak yang menawarkan tawaran yang kompleks termasuk beberapa jenis teknologi gelintar carian untuk mencari tempahan dalam jangka masa tertentu, kelas perkhidmatan, lokasi geografi, atau julat harga.

Agensi perjalanan dalam talian sunting

Sesebuah agensi pelancongan dalam talian (OTA) mengkhususkan diri dalam menawarkan sumber perancangan dan tempahan.[3] OTA utama termasuk:

Pengagregat tambang dan gelintar carian meta sunting

Rata-rata pengguna melawat 3.6 buah laman sesawang apabila membeli-belah untuk tiket penerbangan dalam talian, menurut PhoCusWright, sebuah syarikat teknologi perjalanan berasaskan CT-Sherman. Yahoo mendakwa 76% daripada semua pembelian perjalanan dalam talian didahului dengan beberapa jenis fungsi carian, menurut Malcolmson, pengarah pembangunan produk untuk Yahoo Travel. Kajian Perjalanan Pengguna 2004 yang diterbitkan oleh Jupiter Research melaporkan bahawa "hampir dua daripada lima pengguna percutian dalam talian mengatakan mereka percaya bahawa tiada tapak yang mempunyai kadar atau tambang paling rendah." Oleh itu, nic yang telah wujud untuk carian perjalanan agregat bagi mencari kadar terendah dari laman pelancongan berbilang menghindarkan keperluan bagi pengguna untuk merentas dari laman ke laman.[13]

Pada tahun 2008, Ryanair mengancam untuk membatalkan semua tempahan yang dibuat pada penerbangan Ryanair yang dibuat melalui gelintar carian meta, tetapi kemudian membenarkan laman sesawang tersebut beroperasi selagi mereka tidak menjual tiket atau membebankan pelayan Ryanair.[14]

Laman tawaran sunting

Laman sesawang tawar-menawar pelancongan mengumpul dan menerbitkan kadar tawaran dengan menasihati pengguna ke mana untuk mereka cari dalam talian (kadang-kadang melalui pautan langsung). Berbanding menyediakan alat carian terperinci, laman-laman sesawang ini biasanya memberi tumpuan kepada tawaran istimewa yang diiklankan, seperti jualan saat akhir dari pembekal perjalanan yang ingin mengurangkan inventori yang tidak digunakan; oleh itu, laman-laman sesawang ini sering berfungsi dengan baik untuk pengguna yang fleksibel mengenai destinasi dan komponen perjalanan penting lainnya.

Panduan pelancongan dan pelancongan sunting

Banyak laman sesawang mengambil bentuk versi digital buku panduan tradisional, yang bertujuan untuk memberi nasihat tentang destinasi, tarikan, penginapan, dan sebagainya, yang patut dikunjungi dan memberi maklumat mengenai cara mengaksesnya.

Agensi perjalanan pelajar sunting

Sesetengah laman sesawang perjalanan memenuhi keperluan pelajar kolej dan menyenaraikan tiket tambang eksklusif dan produk perjalanan. Laman-laman penting termasuk StudentUniverse dan STA Travel.

Laman sesawang pelancongan sosial sunting

Laman sesawang perjalanan sosial adalah jenis laman sesawang perjalanan yang akan melihat ke mana pengguna pergi dan memadankannya dengan tempat lain yang mereka mungkin mahu pergi berdasarkan kepada tempat orang lain.[15]

Couchsurfing sunting

Couchsurfing adalah jenis perjalanan yang membolehkan pelancong menginap di rumah orang tempatan semasa perjalanan.[16] Mencari tuan rumah dan pelawat berlaku dalam talian, sama ada melalui laman sesawang atau aplikasi CouchSurfing. Tuan rumah tidak dibenarkan untuk mengenakan caj penginapan, lantas menyediakan pelancong dengan pilihan penginapan kos rendah semasa perjalanan.[17]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Online Travel Booking". Statista.
  2. ^ Deatherage, Bill (7 March 1997). "Travel-related Services-Competitive Advantage through the Internet". Amos Tuck School of Business Administration. Dartmouth College. Dicapai pada 30 September 2009.
  3. ^ "About Expedia.com". Expedia. 2009. Dicapai pada 20 September 2009.
  4. ^ "Priceline.com Reports Financial Results for 4th Quarter and Full-Year 2008". Priceline.com. Business Wire. 18 February 2009. Dicapai pada 11 October 2009.[pautan mati kekal]
  5. ^ "Expedia, Inc. Reports Fourth Quarter and Full Year 2008 Results" (PDF). Expedia, Inc. 19 February 2009. m/s. 16. Dicapai pada 11 October 2009.
  6. ^ "2009 Letter to Shareholders". Orbitz Worldwide. 22 April 2009. Dicapai pada 11 October 2009.[pautan mati kekal]
  7. ^ "TSG – Sabre Holdings 2008 Earnings Conference Call" (PDF). Thomson StreetEvents. Thomson Financial. 5 March 2009. m/s. 4. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 1 January 2010. Dicapai pada 11 October 2009. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  8. ^ "Opodo 2008 Results Announcement". Opodo. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-02. Dicapai pada 11 October 2009.
  9. ^ "Bangkok lo más elegido este verano 2015 para los españoles 'viajeros'". El Digital de Asturias (dalam bahasa Sepanyol). 13 June 2015. Dicapai pada 28 July 2015.
  10. ^ "Voyages-SNCF.com dépasse 2 milliards d'euros de revenus en 2008" (dalam bahasa French). ZDNet France. 27 January 2009. Dicapai pada 11 October 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ "Webjet Annual Results 2012" (PDF). Webjet. 9 August 2012. Dicapai pada 24 June 2013.
  12. ^ "Wotif Annual Report 2012" (PDF). Wotif.com. 1 August 2012. Dicapai pada 24 June 2013.
  13. ^
    Jansen, BJ, Spink, A., dan Ciamacca, C. (2008) " Analisis pencarian maklumat perjalanan di Web ", Jurnal Teknologi Maklumat dan Pelancongan. 10 (2), 101-118.
  14. ^ "Ryanair offers meta search engines an olive branch". Eyefortravel.com. 2008-09-02.
  15. ^ Buist, Erica. "How social media is changing the way we travel". theguardian.com. theguardian.com. Dicapai pada May 6, 2015.
  16. ^ Bhavika Govil (July 29, 2018). "THE CASE FOR COUCHSURFING: WHAT, HOW AND WHY". Outlook Traveler.
  17. ^ "I heard of someone charging for a couch. Is that OK?". Couchsurfing.