Larinks (dari bahasa Yunani: λάρυγξ lárynx), biasa dipanggil peti suara, ialah organ yang terletak dalam leher dari haiwan tetrapod (berkaki empat) yang terlibat dalam pernafasan, penghasilan bunyi, dan melindungi trakea daripada dimasuki makanan. Larinks menjadi tempat perrumah pita suara yang berfungsi megubah-ubah pic dan kelantangan suara yang merupakan perkara penting dalam proses pembunyian. Bahagian-bahagian ini terletak hanya di bawah berpecahnya saluran tekak kepada trakea dan esofagus.

Struktur sunting

Tulang rawan sunting

Terdapat enam komponen tulang rawan, sesetengah daripadanya berpasangan, yang berfungsi menyokong larinks mamalia serta membentuk rangkanya.

Rawan tunggal:

  • Rawan tiroid: Bahagian ini membentuk halkum yang cenderungnya yang lebih besar pada badan lelaki berbanding perempuan. Membran tirohioid merupakan ligamen yang menghubungkan tiroid rawan dengan tulang hioid.
  • Rawan krikoid: cincin tulang rawan yang membentuk dinding larinks rendah. Ia melekat di atas trakea. Ligamen krikotiroid median menghubungkan rawan krikoid dengan rawan tiroid.
  • Epiglotis: Kepingan tulang rawan elastik besar yang berbentuk seakan sudu. Semasa menelan, farinks dan larinks akan menaik. Ketinggian tekak melebarkan epiglotis agar ia menerima makanan dan minuman; ketinggian tenggorokan menyebabkan epiglotis bergerak ke bawah dan menutup glotis. 

Fungsi sunting

Penghasilan bunyi sunting

Bunyi dihasilkan dalam larinks di mana pic dan kelantangan bunyi akan diolah. Kekuatan udara yang terhembus daripada paru-paru juga menyumbang kepada kelantangan bunyi.

Manipulasi tenggorokan digunakan untuk menghasilkan sumber bunyi dengan tertentu frekuensi asas, atau pitch. Bunyi sumber ini diubah ketika ia bergerak melalui saluran vokal dan diolah berbeza berdasarkan posisi lidah, bibir, mulut dan farinks. Proses yang mengubah bunyi sumber melalui saluran suara menghasilkan banyak bunyi vokal dan konsonan yang berbeza dalam bahasa dunia serta nada, realisasi tekanan dan jenis prosodi bahasa yang lain. Larinks juga mempunyai fungsi yang sama seperti paru-paru dalam mewujudkan perbezaan tekanan yang diperlukan untuk pengeluaran bunyi; larinks yang sempit boleh diangkat atau diturunkan mempengaruhi luasnya rongga mulut yang perlu puntuk menghasilkan bunyi konsonan glotalik.

Lipatan vokal boleh diadakan rapat (oleh adducting yang arytenoid rawan) supaya mereka bergetar (lihat pembunyiannya). Otot-otot melekat ke arytenoid rawan kawalan tahap pembukaan. Panjang lipatan vokal dan ketegangan boleh dikawal dengan menggoyangkan rawan tiroid ke depan dan ke belakang pada rawan krikoid (secara langsung dengan mengecutkan krikotiroid atau tidak langsung dengan mengubah kedudukan menegak larinks), dengan memanipulasi ketegangan otot dalam lipatan vokal, dan dengan bergerak arytenoids maju atau mundur. Ini menyebabkan pic yang dihasilkan pada pembunyiannya naik atau turun. Lipatan vokal kebanyakan lelaki lebih panjang serta berjisim besar berbanding lipatan vokal wanita, seterusnya menghasilkan pic yang lebih rendah.

Lain-lain sunting

 
Imej endoskopi larinks

Peranan larinks yang paling penting peranan di antaranya adalah melindungi serta mencegah objek asing daripada memasuki paru-paru melalui batuk dan tindakan refleksif yang lain. Batuk dimulakan dengan penyedutan udara yang mendalam melalui lipatan vokal diikuti dengan terangkatnya larinks serta penutupan lipatan vokal tersebut. Penghembusan terpaksa, dengan bantuan pengecutan kembali tisu dan otot-otot, meniup luas lipatan vokal dan tekanan tinggi membuang objek yang mengganggu daripada tekak. Pendehaman kurang kuat berbanding batuk tetapi ia melibatkan kerja yang sama meningkatkan pernafasan disebabkan pengecutan otot larinks. Perbuatan batuk dan deham merupakan tindakan yang perlu dan boleh diramal kerana ia bertindak melancarkan saluran pernafasan tetapi ia juga akan meberi tekanan yang kuat pada lipatan vokal.[1]

Semasa menelan, pergerakan mundur lidah memaksa epiglotis menutupi bukaan glotis bagi mengelak masuknya benda yang ditelah ke dalam larinks dan seterusnya paru-paru; larinks juga ditarik ke atas untuk membantu dalam proses ini. Rangsangan bahan yang ditelan kepada larinks ini menghasilkan refleks batuk yang kuat untuk melindungi paru-paru.

Rujukan sunting

Nota sunting

  1. ^ Seikel, King & Drumright 2010, Nonspeech laryngeal function, pp. 223–225