Laura Prepon (lahir 7 Mac, 1980) merupakan pelakon Amerika Syarikat, yang terkenal untuk pelakon beliau sebagai Donna Pinciotti menerusi sitcom terbabitan Fox That '70s Show dan Hannah Daniels di rancangan terbabitan ABC October Road.

Laura Prepon
Kelahiran (1980-03-07) 7 Mac 1980 (umur 44)
PekerjaanPelakon filem
Tahun aktif1995 – kini
Rakan kongsi domestikChristopher Masterson (1998 – kini)

Biografi sunting

Permulaan kehidupan sunting

Laura Prepon dilahirkan di Watchung, New Jersey, adalah anak perempuan yang paling muda dalam empat anak-anak dalam keluarga yang beketurunan Yahudi dan orang Ireland Katolik. Pengalaman beliau dalam lakonan itu yang dihadkan sebelum uji bakat beliau untuk That '70's Show. Lakonan beliau pertama ialah iklan televisyen 1995 untuk MCI. Pada tahun 1996 beliau mempelajari drama dengan guru pelakonan Caroline Thomas di Thomas' Total Theatre Lab. Pada September 1997, beliau memuncul sebagai Chloe di siri yang dimajukan oleh Levi Strauss, They Go On, drama lipur lara berasaskan Internet. Sebelum menjadi para pelakon That '70s Show, beliau menggunakan masa sesuatu sebagai model di Paris, Milan, dan Brazil.

Beliau telah muncul dalam kulit Maxim sebanyak dua kali — dengan rambut merah dan rambut dicelup perang muda — dan telah menyiapkan iklan televisyen untuk pakaian GAP, walaupun ia yang tidak disiarkan. Prepon telah berkerja sebagai penerbit eksekutif untuk filem pertama Robert Hall, Lightning Bug.

Prepon mempunyai pemunculan latar kameo sebagai askar Perintah Angkasa Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam permainan video Halo 2, dikeluarkan pada 2004.

Prepon telah berkerja sebagai penerbit eksekutif untuk E! Hollywood Hold'em dan menjadi hos untuk permainan pertama rancangan.

Filem yang dikeluarkan pada 2006, Karla dibintangi Prepon menyebabkan a keriuhan penting dalam Kanada. Filem ini berdasarkan kisah benar pembunuh bersiri Kanada Karla Homolka dan Paul Bernardo.

Prepon boleh dicari dalam rancangan ABC baru, October Road, yang disiarkan pada 15 Mac 2007, memainkan lakonan sebagai Hannah Daniels.

Beliau juga boleh dicari dalam filem Oxygen, Romancing the Bride.

Prepon baru-baru dijadikan hos rancangan seni oleh jurugambar Shalon Goss[1].

Kehidupan peribadi sunting

Prepon sekarang meninggal dengan teman lelaki Christopher Masterson (abang muda pelakon That '70s Show masa dahulu Danny Masterson)[2].

Petikan sunting

People think I'm a tomboy, but it's as much because I watch U.F.C. and play poker and hang out with guys and stuff as because of Donna. It's why I'm doing softer roles. You have to break the mold a little bit.

Rujukan sunting

  1. ^ [1][pautan mati kekal]
  2. ^ "Laura Prepon: Biografi". BestSexyCelebs. September 2007. Dicapai pada 2007-09-26.

Pautan luar sunting