Lautan Dunia, Samudera dunia, Samudera global, atau lautan global, adalah sistem kawasan perairan lautan (atau marin) bumi yang saling berhubung, dan terdiri daripada sebahagian besar daripada hidrosfera, yang meliputi hampir 70% daripada permukaan Bumi, dengan jumlah isi padu 1.332 bilion kilometer padu.[1]

Peta animasi mempamerkan perairan lautan di dunia. Jasad air yang bersambungan mengelilingi bumi, Lautan Dunia dibahagikan kepada beberapa kawasan utama dengan pertukaran yang agak bebas atau ceplosan di antara satu sama lain. Lima bahagian lautan biasanya dikira: Lautan Pasifik, Atlantik, Hindi, Artik dan Selatan; dua yang terakhir kadang-kadang disatukan ke dalam tiga yang pertama.

Gambaran Keseluruhan sunting

Kesatuan dan kesinambungan Lautan Dunia, dengan pertukaran yang agak bebas antara bahagian-bahagiannya, adalah kepentingan asas kepada oseanografi.[2] Ia dibahagikan kepada beberapa kawasan utama lautan yang dihalang oleh benua dan pelbagai ciri oseanografi: bahagian ini adalah Lautan Atlantik, Lautan Artik (kadang-kadang dianggap sebagai sebahagian laut Atlantik), Lautan Hindi, Lautan Pasifik, dan Lautan Selatan (sering dianggap sebagai bahagian selatan Lautan Atlantik, Hindi, dan Pasifik). Sebaliknya, kawasan perairan lautan berselang-seli dengan banyak laut dan teluk yang lebih kecil.

Lautan global telah wujud dalam satu bentuk atau bentuk yang lain di Bumi untuk berzaman lamanya, dan fahaman ini bermula sejak zaman klasik (dalam bentuk Oceanus). Konsep kontemporari Lautan Dunia dicipta pada awal abad ke-20 oleh pakar osenografi Rusia Yuly Shokalsky untuk merujuk kepada apa yang pada dasarnya satu lautan tunggal yang berterusan yang meliputi dan mengelilingi sebahagian besar Bumi.[3]

Jika dilihat dari kutub selatan Bumi, Lautan Atlantik, Hindi dan Pasifik boleh dilihat sebagai cuping melanjut ke utara dari Lautan Selatan. Utara jauh, Atlantik membuka ke dalam Lautan Artik, yang disambungkan ke Pasifik oleh Selat Bering, membentuk hamparan air yang berterusan.

Bentuk anggaran Lautan Dunia untuk kebanyakan tujuan boleh dianggap sebagai malar, walaupun sebenarnya ia tidak: hanyutan benua terus mengubah strukturnya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "WHOI Calculates Volume and Depth of World’s Oceans". Ocean Power Magazine. Retrieved February 28, 2012.
  2. ^ Spilhaus, Athelstan F. 1942 (Jul.). "Maps of the whole world ocean." Geographical Review (American Geographical Society). Vol. 32 (3): pp. 431-5.
  3. ^ Bruckner, Lynne and Dan Brayton (2011). Ecocritical Shakespeare (Literary and Scientific Cultures of Early Modernity). Ashgate Publishing, Ltd. ISBN 978-0754669197.

Pautan luar sunting