Lelayang pokok (burung)

(Dilencongkan dari Layang-layang Jambul)

Burung lelayang pokok ialah sekumpulan burung dalam keluarga Hemiprocnidae, yang berkait rapat dengan lelayang sungguh. Keluarga ini mengandungi satu genus, Hemiprocne, yang mempunyai empat spesies. Taburannya dari India dan Asia Tenggara melalui Indonesia ke New Guinea dan Kepulauan Sulaiman.

Lelayang pokok
Hemiprocne coronata
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Apodiformes
Keluarga: Hemiprocnidae
Oberholser, 1906
Genus: Hemiprocne
Nitzsch, 1829
Spesies

Lihat teks.

Lelayang pokok bersaiz kecil hingga sederhana, dengan panjang antara 15 hingga 30 cm. Sayapnya panjang, yang terdiri terutamanya daripada pelepah primer; lengannya sebenarnya agak pendek. Ciri-cirinya berbeza daripada lelayang lain dari segi buluannya, yang lebih lembut, dan kewujudan jambul atau hiasan pada mukanya, serta ekor bercabang panjang.[1] Secara anatomi mereka dipisahkan daripada lelayang sungguh dari segi butiran rangka tengkorak dan lelangit, anatomi tarsus, dan jari kaki belakang yang tidak boleh diterbalikkan yang digunakan untuk bertengger pada dahan (kegiatan yang tidak dapat dilakukan oleh lelayang sungguh). Jantan mempunyai buluan belakang pendarrona. Ia juga mempunyai sayap diastataksis, iaitu ketidakadaan pelepah sekunder kelima tidak seperti lelayang puak Apodini, yang eutaksis.[2][3]

Lelayang pokok bermisai di sarangnya. Biak, New Guinea .

Lelayang pokok mempunyai pelbagai keutamaan dalam pemilihan habitat. Satu spesies, lelayang pokok berjambul kecil, ialah spesies kepunyaan hutan primer. Ia memakan berdekatan tumbuh-tumbuhan di bawah kanopi, dan jarang menerokai hutan sekunder atau ladang, tetapi tidak melalui tanah terbuka. Spesies lain kurang terhad; lelayang pokok berjambul menggunakan pelbagai habitat termasuk hutan lembap dan hutan luruh, dan lelayang pokok berjambul kelabu menempati hampir setiap jenis habitat yang tersedia dari hutan bakau hingga hutan bukit. Semua spesiesnya memakan serangga, walaupun butiran tepat tentang mangsanya belum dikaji secara terperinci.

Tanggungjawab membina sarang dikongsi oleh jantan dan betina. Sebiji telur ditelurkan di dalam sarang, yang dilekatkan pada dahan pokok yang terbuka.[1] Warna telurnya berlain-lainan dari putih hingga kelabu. Sedikit maklumat tersedia tentang masa pengeraman, tetapi ia dianggap lebih lama untuk spesies yang lebih besar. Anaknya menetas dengan buluan kelabu dan diberi makan sebolus makanan yang dimuntahkan oleh induk.

Spesies sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Collins, Charles T. (1991). Forshaw, Joseph (penyunting). Encyclopaedia of Animals: Birds. London: Merehurst Press. m/s. 136. ISBN 978-1-85391-186-6.
  2. ^ Miller, W. DeW. (1912). "Revision of the Classification of the Kingfishers" (PDF). Bull. Am. Mus. Nat. Hist. 30: 239–311.
  3. ^ Bostwick, Kimberly S; Brady, Matthew J (2002). "Phylogenetic Analysis of Wing Feather Taxis in Birds: Macroevolutionary Patterns of Genetic Drift?". The Auk. 119 (4): 943. doi:10.1642/0004-8038(2002)119[0943:PAOWFT]2.0.CO;2.

Bacaan lanjut sunting

  • del Hoyo, J.; Elliot, A. & Sargatal, J. (penyunting). (1999). Buku Panduan Burung Dunia . Jilid 5: Barn-Owls to Hummingbirds. Edisi Lynx.ISBN 84-87334-25-3ISBN 84-87334-25-3