Lebuhraya Pan Amerika

Lebuhraya Pan Amerika (sila rujuk bahagian bawah untuk nama-nama lain) adalah rangkaian jalan raya utama sepanjang hampir 48,000 km. Ia menghubungkan kebanyakan negara tanah besar utama di Benua Amerika dalam satu sistem rangkaian jalan raya, kecuali selang hutan hujan sejauh 87 km. Menurut Guinness World Records, Lebuhraya Pan Amerika adalah "jalan raya kenderaan bermotor" terpanjang di dunia.

Lebuhraya Pan Amerika dari Prudhoe Bay, Amerika Syarikat, ke Ushuaia, Argentina.

Sebahagian besar rangkaian Lebuhraya Pan Amerika sudah siap sepenuhnya dan merangkumi dari Prudhoe Bay, Alaska, di Amerika Utara sehinggalah bahagian selatan di Amerika Selatan. Beberapa penghujung lebuh raya didakwa wujud, termasuklah bandar raya Puerto Montt dan Quellón di Chile dan Ushuaia di Argentina. Tiada jajaran khusus yang ditakrifkan di Kanada dan Amerika Syarikat, walaupun beberapa lebuh raya di sana dipanggil "Pan Amerika".

Lebuhraya Pan Amerika melalui pelbagai bentuk muka bumi dan kawasan iklim, daripada kawasan hutan tebal sehinggalah kawasan genting pergunungan yang sejuk. Memandangkan lebuh raya tersebut melalui banyak negara, jajarannya tidaklah sekata. Terdapat beberapa jajaran yang hanya boleh dilalui semasa musim kering, serta terdapat juga beberapa jajaran yang berbahaya.

Jajaran yang terkenal di sepanjang Lebuhraya Pan Amerika termasuklah Lebuhraya Alaska dan Lebuhraya Antara Amerika (jajaran antara Amerika Syarikat dan Terusan Panama). Kedua-dua jajaran tersebut dibina semasa Perang Dunia Kedua untuk menghantar bekalan ke kawasan pedalaman tanpa perlu menghadapt ancaman serangan bot-U.

Rangkaian Lebuhraya Pan Amerika sepintas lalu sunting

 
Peta bahagian Lebuhraya Alaska (berwarna merah) di dalam sistem Lebuhraya Pan Amerika.

Lebuhraya Pan Amerika melalui 15 negara berikut:-

Bagi tujuan pelancongan, bahagian utara Lebuhraya Pan Amerika di bahagian Amerika Utara kadang-kadang dianggap sebagai dibentuk daripada Lebuhraya Alaska, seterusnya melalui sepanjang pantai barat Kanada dan Amerika Syarikat, kemudiannya ke arah timur dari San Diego, California dan akhir sekali ke jajaran utama di Nogales, Arizona.

Nama lain sunting

  • (Sepanyol) Carretera Panamericana, Autopista Panamericana atau Vía Panamericana
  • (Portugis) Estrada Panamericana
  • (Jerman) Panamerikanische Straße
  • (Belanda) Pan-Amerikaanse Snelweg
  • (Perancis) Autoroute Panaméricaine
  • (Itali) Autostrada Panamericana

Sumber sunting