[1]Lembangan Sichuan (Bahasa Cina: 四川盆地pinyin: Sìchuān Péndì), atau Lembangan Szechwan, ialah kawasan tanah rendah di barat daya China. Ia terdiri daripada bahagian tengah dan timur wilayah Sichuan, dan bersebelahan Perbandaran Chongqing (yang merupakan sebahagian daripada Sichuan sehingga 1997). Disebabkan kedataran relatif dan kawasan yang subur, penduduknya adalah sangat ramai dengan populasi lebih daripada 100 juta orang. Di samping menjadi satu ciri geografi dominan di rantau ini, lembangan Sichuan juga merupakan satu bidang budaya yang dibezakan dengan adat, masakan, dan dialek yang tersendiri. Ia juga dikenali sebagai "Lembangan Merah." Ia terkenal dengan penanaman padi. Ia juga merupakan rantau utama yang menghasilkan gas di China.[2]

Lembangan Sichuan

Banjaran gunung sunting

Pergunungan memerangkap Lembangan Sichuan dari semua arah:

Sungai Yangtze, yang mengalir dari Lembangan Sichuan masuk ke dalam China timur, melewati Tiga Gaung di Pergunungan Wu.

Bukit, dataran dan sungai sunting

Lembangan Sichuan terdiri daripada bukit rendah dan dataran aluvium, dan beberapa sungai utama mengalir ke dalam Chang Jiang (Sungai Yangtze), yang melalui bahagian selatan lembangan. Sesar Longmenshan yang aktif secara seismik - punca bencana gempa bumi Sichuan 2008 - mengunjur di sepanjang sempadan barat lembangan, memisahkannya dari dataran tinggi Tibet di sebelah barat.

Iklim sunting

Iklim lembap, sering mendung, dengan cuaca empat musim menguasai, dengan musim sejuk yang dingin hingga sederhana sejuk, dengan fros sekali-sekala, dan musim panas yang panas dan sangat lembap; keamatan musim panas berbeza bergantung kepada lokasi. Lihat artikel mengenai Chongqing dan Chengdu untuk maklumat lanjut.

Tanah rata sunting

 
Kaunti Zitong, di barat laut Lembangan Sichuan

Kebelakangan ini, tanah datar Lembangan Sichuan kebanyakannya dilitupi oleh sawah dan bandar-bandar, manakala landskap hutan berdaun lebar malar hijau Lembangan Sichuan yang asal telah berkurangan kepada tompok kecil di cerun bukit yang curam, di beberapa gunung suci seperti Gunung Emei, atau di sekitar kuil.[3] Kepelbagaian besar landskap semula jadi dan hidupan liar telah sebahagiannya dipelihara di pergunungan sekitar lembangan. Theekosistem semula jadi gunung ini telah diklasifikasikan oleh Tabung Alam Sedunia sebagai hutan konifer Qionglai-Minshan[4] dan juga Pergunungan hutan malar hijau Daba.[5]

Di sebuah bukit di Kaunti Lichuan, di pinggir gunung timur lembangan, terletaknya Dawn Redwood (Metasequoia glyptostroboides, sebelum ini hanya dikenali dalam bentuk fosil dan dianggap pupus) telah ditemui pada tahun 1944. Dawn Redwood adalah tersendiri kerana ia adalah konifer daun luruh.

Rujukan sunting

  1. ^ Jorgensen, Anna (2012). Urban Wildscapes. New York: Routledge. m/s. 33. ISBN 978-0-415-58105-9.
  2. ^ Energy Citations Database (ECD) - - Document #7024946
  3. ^ "Sichuan Basin evergreen broadleaf forests". Terrestrial Ecoregions. Tabung Hidupan Liar Sedunia.
  4. ^ "Qionglai-Minshan conifer forests". Terrestrial Ecoregions. Tabung Hidupan Liar Sedunia.
  5. ^ "Daba Mountains evergreen forests". Terrestrial Ecoregions. Tabung Hidupan Liar Sedunia.

Koordinat: 30°30′N 105°30′E / 30.500°N 105.500°E / 30.500; 105.500