Likas adalah sebuah daerah kecil di Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia. Likas dikenali di mana kompleks membeli-belah, hospital kerajaan dan swasta, universiti dan kolej seperti Universiti Malaysia Sabah dan pusat pentadbiran kerajaan terletak. Kompleks Sukan Likas bersama-sama dengan Hospital Wanita dan Anak Sabah juga terletak di sini. Kawasan ini kebanyakannya diliputi oleh kawasan perumahan seperti Kampung Likas. Likas juga merupakan kawasan metropolitan yang sibuk di mana gedung pencakar langit yang tinggi baru-baru ini berkembang.[1]

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu terletak di Likas.

Kawasan ini juga dikenali dengan pantai, "Tanjung Lipat", sebuah garis pantai yang membentang kira-kira 7 kilometer dari pelabuhan bandar sehingga Menara Tun Mustapha. Sepanjang teluk adalah jalan pesisir yang menghubungkan sebahagian besar kawasan bandar bersama dengan jogging dan trek berbasikal serta ruang makan terbuka yang dikenali di dalam negara sebagai "Anjung Selera" yang dibuka sehingga larut malam. Perlumbaan perahu naga antarabangsa diadakan setiap tahun di teluk.

Rujukan sunting

  1. ^ "An introduction to overseas and Malaysian properties". The Borneo Post. 17 October 2013. Dicapai pada 15 March 2017.