Lizzy (lahir 31 Julai 1992 di Busan, Korea Selatan) adalah seorang penyanyi, pelakon dan penari Korea Selatan dan beliau juga dikenali sebagai anggota kumpulan muzik wanita iaitu After School. Lizzy memulakan debutnya sebagai penyanyi dengan Kumpulan itu pada tahun 2010.

Lizzy
Fail:Lizzyafterschool07.jpg
Latar belakang
Nama lahirPark Soo-young
Kelahiran (1992-07-31) 31 Julai 1992 (umur 31)
Busan, Korea Selatan
GenreK-Pop, Pop, Dance
PekerjaanPenyanyi, Pelakon, Penari
InstrumenVokal
Tahun aktif2009 - sekarang
Pengkarya berkait
After School, Orange caramel
Lizzy
Hangul
Perumian SemakanBak Su-yeong
McCune–ReischauerPak Su-yŏng

Karier sunting

Lizzy dilahirkan pada 31 Julai 1992 di Busan, Korea Selatan. Lizzy menjadi sebagai penari atas cadangan Son Dam Bi pada tahun 2009. Lizzy memulakan karier Penyanyi sebagai anggota After School ketika mereka meriliskan single keempat mereka bertajuk "Bang!" pada tarikh 25 Mac 2010. Sebelum debutnya, ia kali pertama dilihat melakukan Fin. KL's "Untuk Pacarku" dengan kelompok dan mengambil gelaran sebagai "Maknae" yang sebelumnya dipegang oleh Nana sesama anggota After School yang setahun lebih tua dari dia. Dia memegang gelaran itu sampai kemunculan anggota baru di kumpulan itu bernama E-Young masuk pada tahun 2011 yang lebih muda beberapa bulan dari dia

Pada Jun 2010, ia dan kawan-kawannya sesama anggota After School Raina dan Nana membentuk sub-unit orange caramel dan meriliskan album mini yang pertama mereka berjudul "Girl Magic". Judul lagu dari album itu menjadi hit di Korea Selatan kerana tarian dan berbagai selebriti telah diparodikan di TV. Sejumlah oranf juga membuka video di Youtube untuk menari. Hal ini membuat orang caramel menjadi sub-unit yang berjaya.


Pada september 2010, ia menjadi pemain dalam rancangan realiti show SBS Running Man. Selain itu, dia juga muncul di MBC "All My Love" sebagai Park Soonduk tahun 2011. Hal ini dipastikan pada tarikh 5 Januari 2012 yang Lizzy akan bergabung dengan para pemain We Got Married Spin-Off 'Pt-a-pat Shake' bersama dengan secret's suhwa, sister's hyunin dan kara's seoungyeon.

Filemografi sunting

Filem sunting

  • All My Love (2011)

Program hiburan sunting

Pautan luar sunting