Loji Kuasa Nuklear Bushehr


Loji tenaga nuklear Bushehr secara rasmi mula beroperasi di Iran dan pertama di Timur Tengah. Loji kuasa nuklear ini terletak 17 kilometer di tenggara bandar Bushehr , antara kampung-kampung nelayan di Halileh dan Bandargeh sepanjang Teluk Parsi. Kilang ini terletak di simpang tiga plat tektonik .

Bushehr Nuclear Power Plant
Model of the Bushehr Nuclear Power Plant
Loji Kuasa Nuklear Bushehr is located in Bumi
Loji Kuasa Nuklear Bushehr
Loji Kuasa Nuklear Bushehr (Bumi)
Lokasi Bushehr Nuclear Power Plant
NegaraIran
LokasiBushehr
Koordinat28°49′46.64″N 50°53′09.46″E / 28.8296222°N 50.8859611°E / 28.8296222; 50.8859611Koordinat: 28°49′46.64″N 50°53′09.46″E / 28.8296222°N 50.8859611°E / 28.8296222; 50.8859611
Pembinaan bermula1 May 1975; 1995
Tarikh tauliah3 September 2011
PemilikAtomic Energy Organization of Iran
PengendaliAtomic Energy Organization of Iran
Maklumat reaktor
Reactors under construction1 x 1000 MW
Reactors planned2 x 1000 MW
Reactors cancelled1 x 1000 MW
Reactor type(s)VVER-1000/446
Reactor supplier(s)Atomstroyexport
Maklumat janaan kuasa
Keupayaan tersedia1000 MW
As of 21 July 2008

Pembinaan loji telah dimulakan pada tahun 1975 oleh syarikat Jerman kerja dihentikan pada 1979 selepas Revolusi Islam Iran . Kontrak antara Iran dan Kementerian Tenaga Atom Rusia 1995, dengan Atomstroyexport Rusia. Penangguhan kerana masalah teknikal ,kewangan dan tekanan politik dari Barat . Peningkata elektrik ke grid nasional pada 3 September 2011.Ia dibuka secara rasmi pada 12 September, yang dihadiri oleh Menteri Tenaga Rusia Sergei Shmatko dan ketua Rosatom Sergei Kiriyenko .

Projek ini dianggap loji kuasa nuklear pertama orang awam yang dibina di Timur Tengah dan kedua selepas Pusat Penyelidikan Nuklear Negev, Israel.

Sejarah sunting

Shah Mohammad Reza Pahlavi mahu grid elektrik nasional menggunakan loji kuasa nuklear. Bushehr akan menjadi loji pertama dan akan membekalkan tenaga kepada bandar Shiraz . Pada bulan Ogos 1974, Shah berkata, "Petroleum adalah bahan yang mulia, terlalu berharga untuk membakar. 23.000 megawatt (MW) elektrik menggunakan loji nuklear".

Syarikat Jerman sunting

Pada tahun 1975, syarikat Jerman Kraftwerk Union AG, usahasama Siemens AG dan AEG TELEFUNKEN , menandatangani kontrak bernilai AS $ 4-6 bilion untuk membina reaktor air menggunakan kuasa nuklear. Reka bentuk berdasarka Loji Kuasa Nuklear Biblis Jerma . Reaktor pertama telah siapa pada tahun 1980 dan kedua pada 1981.

Kraftwerk Union bekerjasama dengan kerajaan Iran kerana dapat membantu dunia ketiga. Namun Kraftwerk Union menarik diri daripada projek nuklear Bushehr pada bulan Julai 1979, selepas kerja berhenti pada bulan Januari 1979, dengan satu reaktor 50% selesai, reaktor lain dan 85% lengkap.Syarikat itu telah menerima $ 2.5 bilion .Selepas Revolusi Iran 1979 berlaku krisis antara Iran dengan Barat. Tidak lama kemudian, Iraq menyerang Iran dan program nuklear tertangguh sehingga akhir perang.

Pada tahun 1984, Kraftwerk Union enggan meneruskan kerja kerana Perang Iran-Iraq berterusan. Jabatan Negara AS menjelaskan bahawa loji memerlukan masa 2-3 tahun untuk menyiapkan pembinaan reaktor di Bushehr.Kuasa reaktor air ringan di Bushehr tidak sesuai untuk program senjata.Lagipun kita tidak mempunyai bukti pembinaan Iran memerlukan plutonium berasingan.Tambahan pula reaktor rosak oleh pelbagai serangan udara Iraq dari tahun 1984-1988, semasa Perang Iran-Iraq.

Sambungan kerja oleh Rusia Atomstroyexport sunting

Iran dan Rusia menandatangani perjanjian pada 25 Ogos 1992. Dua tahun kemudian, pakar-pakar Rusia melawat tapak untuk kali pertama untuk menilai kerosakan semasa Perang Iran-Iraq .Pada 8 Januari 1995 perjanjian kerjasama nuklear dilakukan.Kontraktor utama Rusia ialah Atomstroyexport , akan memasang V-320 915 MWe VVER -1000 reaktor tekanan air di Bushehr.

Kesukaran sunting

Projek Loji Nuklear Bushehr dianggap unik dalam segi teknologi, persekitaran politik dan iklim fizikal yang mencabar .Ia hasil gabungan teknologi Jerman dan Rusia.Selepas pembubaran Kesatuan Soviet , kerajaan Rusia menamatkan subsidi kepada kontraktor pembina loji kuasa untuk pelanggan asing. Akibatnya, Atomstroyexport berhadapan masalah kewangan . Kilang nuklear terakhir yang dibina di Kesatuan Soviet ialah reaktor di Zaporizhzhya di Ukraine. Oleh itu pakar Ukraine dijemput untuk bekerja di Iran selepas mereka selesai kerja di Zaporizhzhya.

Subkontraktor Iran yang tidak berpengalaman menyebabkan kerja tertangguh selama 12 bulan (1995-1997).

Iklim yang sangat panas dan lembap di Bushehr, banyak air garam di udara kerana berhampiran Lautan Hindi dan Teluk Parsi.Walaupun stainless steel boleh berkarat, dan teknologi lukisan khas telah dibangunkan untuk melindungi elemen struktur stesen.Pada musim panas suhu boleh mencecah 50 ° C .

Jurutera Jerman telah meninggalkan sejumlah 80,000 keping peralatan dan elemen-elemen struktur, dengan dokumentasi teknikal sedikit. Perkakasan Jerman mesti dipadankan dengan rekabentuk Rusia VVER . Jerman pula enggan membantu dalam pembinaan atas sebab politik.Maka Iran hanya menggunakan kepakaran Rusia .


Kontrak Semakan sunting

Ekoran tekanan Amerika dan Eropah pada Rusia, perjanjian disemak semula pada September 2006, di mana penghantaran bahan api ke Bushehr dijadualkan bermula pada Mac 2007 .Pada Februari 2007, kerja-kerja di tapak tetangguh kerana kekurangan dana, dan Atomstroyexport mengurangkan bilangan pekerja di tapak daripada 3,000 kepada hanya 800. Atomstroyexport berhasrat menarik diri daripada projek itu. Pegawai tertinggi nuklear Iran mendakwa bahawa Rusia telah sengaja melambatkan dan mempolitikkan projek ekoran tekanan Eropah dan Amerika .

Menurut kepada Moscow Defense Brief , sehingga 2005, Washington mengenakan tekanan diplomatik ke atas Rusia agar menghentikan projek itu.Amerika Syarikat juga mendesak negara lain untuk mengharamkan syarikat mereka dari mengambil bahagian. Sebagai contoh, Turboatom Ukraine yang membekalkan turbin, tetapi perjanjian dibatalkan selepas Setiausaha Negara Amerika Syarikat Madeleine Albright melawat Kiev pada 6 Mac 1998.

Kemasan loji sunting

Pada tahun 2007, menurut Moscow Defense Brief , pada Disember 2007,Rusia mula menghantar bahan api nuklear ke Iran.Rusia telah berjanji untuk menjual 85 tan bahan api nuklear untuk loji itu.Mac 2009, ketua perbadanan kuasa nuklear Rusia Rosatom , Sergei Kiriyenko , mengumumkan bahawa Rusia telah menyiapkan pembinaan loji. Satu siri ujian pra-pelancaran akan dijalankan.

Pada 22 September 2009, reaktor pertama 96% lengkap dan ujian terakhir akan bermula dalam masa terdekat. Pada Januari 2010, Kiriyenko mengumumkan 2010 sebagai "Tahun Bushehr."

Ogos 2010 muatan bahan api sunting

Pada 13 Ogos 2010, Rusia mengumumkan bahan api yang akan dimuatkan ke dalam loji bermula pada 21 Ogos, yang akan menandakan permulaan loji kemudahan nuklear. Selepas enam bulan , loji telah dirancang akan beroperasi sepenuhnya .

Pada 21 Ogos 2010 Iran mula memuatkan loji dengan bahan api. Pada majlis pelancaran itu, Ketua nuklear Iran Alki Akbar Salahei berkata: ""Walaupun tekanan hebat daripada negara Barat, kita kini menyaksikan permulaan simbol terbesar aktiviti-aktiviti nuklear Iran yang aman."

Darby Holladay dari AS menyatakan bahawa Amerika Syarikat percaya reaktor itu mengeluarkan tenaga nuklear untuk kegunaan awam .


Pada 27 November 2010 Ketua Pertubuhan Tenaga Atom Iran mengisytiharkan bahawa "Semua pemasangan bahan api telah dimuatkan ke dalam teras reaktor" dan mereka berharap bahawa kemudahan itu "akan bertemu dengan grid kebangsaan dalam satu atau dua bulan "

Loji itu akan dikendalikan oleh pakar-pakar Rusia. Rusia juga menyediakan bahan api nuklear untuk loji dan bahan api dibelanjakan dihantar kembali ke Rusia. Setelah talian, loji Bushehr akan memenuhi 2% daripada penggunaan elektrik Iran .

Kempen anti-Iran oleh Amerika Syarikat dan Israel berpunca daripada status Islam Iran.Loji Kuasa Nuklear Bushehr adalah satu kemenangan bagi Iran dan menunjukkan bahawa Iran melakukan yang terbaik untuk mencapai objektif yang aman tetapi AS dan Israel tidak bersedia untuk menerima pencapaian ini.


Pelancaran rasmi sunting

Pada 12 September 2011, perasmian loji beroperasi pada kapasiti 40%.Majlis perasmian itu dihadiri oleh Menteri Tenaga Rusia Sergei Shmatko dan ketua Agensi Tenaga Atom Persekutuan Rusia Sergei Kiriyenko , Pengarah AEOI Fereydoun Abbasi , Menteri Tenaga Iran Majid Namjou dan beberapa Ahli Parlimen Iran (Rosatom)

Di bawah terma perjanjian Rusia-Iran, yang diluluskan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa, Rusia akan bertanggungjawab untuk mengendalikan loji, membekalkan bahan api nuklear dan menguruskan bahan api yang dibelanjakan untuk dua atau tiga tahun akan datang sebelum melepasi kawalan penuh ke Iran.

Hubungan Rusia-Iran sunting

Jumlah kos projek dianggarkan lebih € 3 bilion termasuk bayaran kepada Rusia dan Jerman. Kontrak asal 1995 bernilai $ 1 bilion dan tidak termasuk inflasi.Projek ini membenarkan industri nuklear Rusia untuk mengekalkan kepakaran sehingga sektor ini mula menerima pesanan dari China dan India.

Menurut Brief Pertahanan Moscow ,melaporkan bahawa 24% daripada bahagian-bahagian yang berasal dari Jerman, 36% dibuat oleh Iran manakala 40% dibuat oleh Rusia .

Rujukan sunting