Luca ialah filem animasi komputer fantasi Amerika 2021 dihasilkan oleh Pixar Animation Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures. Filem ini diarahkan oleh Enrico Casarosa (dalam filem panjangnya di debut arahan), ditulis oleh Jesse Andrews dan Mike Jones, daripada cerita oleh Casarosa, Andrews, dan Simon Stephenson, diterbitkan oleh Andrea Warren, dan menampilkan suara Jacob Tremblay dan Jack Dylan Grazer, dengan Emma Berman, Saverio Raimondo, Marco Barricelli, Maya Rudolph, Jim Gaffigan, Peter Sohn, Lorenzo Crisci, Marina Massironi, dan Sandy Martin dalam peranan sokongan.

Luca
Logo filem
PengarahEnrico Casarosa
Lakon layar
  • Jesse Andrews
  • Mike Jones
Cerita oleh
  • Enrico Casarosa
  • Jesse Andrews
  • Simon Stephenson
Dihasilkan olehAndrea Warren
Dibintangi
Sinematografi
  • David Juan Bianchi
  • Kim White
Disunting oleh
  • Catherine Apple
  • Jason Hudak
Muzik olehDan Romer[1]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 13 Jun 2021 (2021-06-13) (Aquarium of Genoa)
  • 18 Jun 2021 (2021-06-18) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
95 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Pecah panggung$49.8 juta[2][3]

Filem berlatar di Italian Riviera, filem itu berpusat pada Luca Paguro, seorang lelaki Mahkluk raksasa laut muda dengan keupayaan untuk mengambil rupa manusia semasa berada di darat, yang meneroka di bandar Portorosso bersama kawan baik baharunya, Alberto Scorfano dan mengalami pengembaraan musim panas yang mengubah hidup.[4] Luca mengambil inspirasi daripada zaman kanak-kanak Casarosa di Genoa; beberapa artis Pixar telah dihantar ke Riviera Itali untuk mengumpulkan penyelidikan dari budaya Itali dan persekitaran. Raksasa laut, "metafora untuk merasa berbeza", secara longgar berdasarkan mitos serantau Itali lama dan folklore.[5][6] Seperti La Luna, reka bentuk dan animasi diilhamkan oleh lukisan tangan dan gerakan berhenti dan gaya Hayao Miyazaki. Casarosa menyifatkan keputusan itu sebagai filem yang "memberi penghormatan kepada Federico Fellini dan pembuat filem Itali klasik yang lain, dengan sebilangan Miyazaki dalam campuran juga".[7]

Luca ditayangkan perdana di Aquarium of Genoa pada 13 Jun 2021,[8] dan pada asalnya ditetapkan untuk ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 18 Jun 2021.[9] Walau bagaimanapun, sebagai tindak balas kepada pandemik COVID-19 yang berterusan, filem itu telah ditayangkan secara langsung pada Disney+, bersama-sama dengan pawagam terhad serentak di Teater El Capitan. Filem ini juga dikeluarkan di pawagam di negara tanpa perkhidmatan penstriman.

Filem ini menerima ulasan yang secara umumnya positif daripada pengkritik, dengan pujian untuk visual, lakonan suara, dan rasa nostalgia. Filem ini juga merupakan filem penstriman yang paling banyak ditonton pada tahun 2021, dengan lebih 10.6 bilion penonton.[10][11][12] Di Anugerah Akademi ke-94, filem ini telah dicalonkan untuk Filem Animasi Terbaik, tetapi gagal untuk mendapatkan trofi di kategori tersebut daripada Encanto (2021). Filem pendek yang berkaitan dengan filem ini yang dibintangi Alberto, bertajuk Ciao Alberto, telah dikeluarkan di Disney+ pada 12 November 2021.[13]

Premis sunting

Di sebuah bandar tepi pantai di Riviera Italia, seorang kanak-kanak lelaki bernama Luca berkongsi pengembaraan dengan sahabat barunya, Alberto.[14] Tapi Luca dan Alberto menyembunyikan rahsia: mereka berdua ialah raksasa laut dari dunia di bawah permukaan air.[4][15][16]

Pelakon sunting

  • Jacob Tremblay sebagai Luca Paguro, raksasa laut berusia 12 tahun yang ingin tahu dengan dunia di atas laut[17]
  • Jack Dylan Grazer sebagai Alberto Scorfano, raksasa laut remaja yang berminat menjelajahi dunia manusia[17]
  • Emma Berman sebagai Giulia, seorang gadis Itali yang berkenalan dengan Luca dan Alberto[17]
  • Maya Rudolph sebagai Daniela, ibu Luca[17]
  • Marco Barricelli sebagai Massimo, bapa Giulia[17]
  • Jim Gaffigan sebagai Lorenzo, bapa Luca[17]
  • Saverio Raimondo meminjamkan suara penjahat dari bandar.[18]

Penerbitan sunting

Pada Julai 2020, Pixar mengumumkan filem baru berjudul Luca, dengan pengarah Enrico Casarosa dan diterbitkan oleh Andrea Warren.[19] Casarosa menyatakan bahawa filem tersebut akan diinspirasi dari zaman kanak-kanakya di Genova dan menggabungkan unsur arahan Federico Fellini dan Hayao Miyazaki.[7] Untuk mempersiapkan pembikinan filem, Pixar menghantar beberapa seniman filem ke Riviera Italia untuk tujuan penyelidikan, yang mana mereka mengambil foto pemandangan dan masyarakat di daerah tersebut.[20]

Penulisan sunting

Pada Julai 2020, penulis Soul, Mike Jones mengumumkan bahawa beliau akan menulis skrip filem ini bersama Jesse Andrews.[21]

Animasi sunting

Sewaktu penyelidikan, Deanna Marsigliese, penata seni filem, mencatat bahawa mereka ditonton oleh penonton yang ingin tahu dan memilih untuk memasukkannya dalam reka bentuk watak. Sosok tanah liat raksasa laut Luca direka untuk membantu proses reka bentuk watak.[20]

Keluaran sunting

Luca dijadualkan akan dikeluarkan pada 18 Jun 2021 oleh Walt Disney Studios Motion Pictures.[4]

Filem pendek sunting

Sebuah filem pendek bertajuk Ciao Alberto telah dikeluarkan di Disney+ pada 12 November 2021.[22] Ia ditulis dan diarahkan oleh McKenna Jean Harris dan diterbitkan oleh Matt DeMartini dengan Enrico Casarosa sebagai penerbit eksekutif.[23][24][25] Ia memberi tumpuan kepada Alberto kerana dia terus membiasakan diri bekerja dengan Massimo; akhirnya menerima dia sebagai figura bapa.

Masa Depan sunting

Pelakon menyatakan minat untuk kembali untuk sekuel, dan menyampaikan idea berbeza tentang perkara itu, antaranya ialah cadangan bergurau yang sering mereka buat untuk memberikan Uncle Ugo siri spin-off. Casarosa menyatakan minat untuk membuat sekuel yang serupa dengan The Parent Trap, yang akan berpusat pada percubaan Luca dan Giulia untuk menyatukan semula Massimo dan isterinya.[26] Sejurus selepas tayangan filem itu, Disney+ menghantar tinjauan kepada pelanggan yang bertanya tentang pendapat mereka tentang filem itu dan bertanya "berkemungkinan besar setiap ahli isi rumah [ingin] menonton filem lain yang melibatkan watak dan dunia Luca jika ia tersedia," membayangkan bahawa studio sedang mempertimbangkan untuk menghasilkan sekuel pada satu ketika.[perlu rujukan] Pada Oktober 2022, Casarosa menyatakan bahawa tidak ada rancangan untuk sekuel Luca, tetapi dia sedang membangunkan filem asli baharu, mungkin untuk Pixar.[27]

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan drr-fcr-plm tidak disediakan
  2. ^ "Luca (2021)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada November 11, 2021.
  3. ^ "Luca". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada August 26, 2021.
  4. ^ a b c Rubin, Rebecca (July 30, 2020). "Pixar Shares Details About Next Original Film 'Luca'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2020. Dicapai pada August 3, 2020.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan IndieWireLuca tidak disediakan
  6. ^ "Inspired: Deanna Marsigliese, The Art of the Pivot ", Inside Pixar, musim 1, episod 2, Disney, 2021.
  7. ^ a b Travis, Ben (January 18, 2021). "Luca: The Inspiration Behind Pixar's Mythical Coming-Of-Age Adventure - Exclusive Image". Empire. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2021. Dicapai pada February 11, 2021.
  8. ^ costruire-una-sala-di-cineterapia-al-gaslini/ "Filem "Luca" progetto di solidarietà: tre serate in anteprima mondiale setiap costruire una sala di cineterapia" Check |url= value (bantuan). IVG (dalam bahasa Itali). 31 Mei 2021. Dicapai pada 8 Jun 2021. Unknown parameter |url-archive= ignored (bantuan)
  9. ^ "Imej Luca: Pandangan Baharu Watak Utama Dalam Filem Asal Pixar Seterusnya". ScreenRant (dalam bahasa Inggeris). 19 Januari 2021. Dicapai pada 22 Januari 2021. Unknown parameter |archi ve-url= ignored (bantuan)
  10. ^ Hailey McCullough (24 Januari 2022). -2021/ "Disney/Pixar's Luca Merupakan Filem Penstriman Teratas 2021" Check |url= value (bantuan). CBR.
  11. ^ Richard Fink (22 Januari 2022). [https: //screenrant.com/luca-pixar-movie-streamed-most-watched-2021/ "Luca Pixar Adalah Filem Paling Distrim 2021 Menurut Carta Nielsen"] Check |url= value (bantuan). ScreenRant.
  12. ^ -in-streaming-in-2021/ "'Luca' dan 'Lucifer' ialah filem dan siri yang paling banyak ditonton dalam penstriman pada tahun 2021" Check |url= value (bantuan). 22 Januari 2022. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  13. ^ Brandon Novara (7 November 2021). -treler/ "Luca Sekuel Treler Ciao Alberto Pendek Membawa Kita Kembali ke Riviera Itali" Check |url= value (bantuan). movieweb.com.
  14. ^ The Walt Disney Company [@Disney] (December 10, 2020). "Pixar's next feature film is Luca. It's a celebration of the friendship between a boy named Luca and his best friend Alberto during their unforgettable summer. You won't want to miss Luca, diving into theaters June 2021" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2020. Dicapai pada December 16, 2020 – melalui Twitter.
  15. ^ Romano, Nick (July 30, 2020). "Pixar sets coming-of-age sea monster movie Luca as next title: See a first look". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2020. Dicapai pada December 16, 2020.
  16. ^ "Upcoming". Pixar. Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2021. Dicapai pada January 22, 2021.
  17. ^ a b c d e f Evans, Greg (February 25, 2021). "'Luca' Teaser: Disney And Pixar Announce Voice Cast, Unveil Trailer For Upcoming Animated Feature". Variety. Dicapai pada February 25, 2021.
  18. ^ "Pixar's Luca teaser trailer gives Jacob Tremblay a sun-soaked Italian summer with sea monsters". Entertainment Weekly (dalam bahasa Inggeris). February 25, 2021. Dicapai pada February 26, 2021.
  19. ^ Grater, Tom (July 30, 2020). "Pixar Unveils Italy-Set Coming Of Age Story 'Luca' From 'La Luna' Director & 'Lava' Producer". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2020. Dicapai pada July 30, 2020.
  20. ^ a b "Inspired: Deanna Marsigliese, The Art of the Pivot ", Inside Pixar, season 1, episode 2, Disney, 2021.
  21. ^ Jones, Mike [@whereisjones] (July 30, 2020). "Proud to write this with @_jesse_andrews_" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2020. Dicapai pada December 16, 2020 – melalui Twitter.
  22. ^ Novaro, Brandon (November 7, 2021). "Sekuel 'Luca' Treler Pendek 'Ciao Alberto' Membawa Kami Kembali ke Riviera Itali". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 November 2021. Dicapai pada 16 November 2021. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  23. ^ Casarosa, Enrico [@sketchcrawl] (September 21, 2021). "Betul! Kenna mengarahkan pendek yang cantik ini! Soooo cooool! Tidak sabar untuk anda semua melihatnya! Tahniah Kennaaaa! Dan kepada Matt DeMartini dihasilkan! 👍👍👍😊 t.co/UKD0uxTe9m" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober 2021. Dicapai pada Oktober 30, 2021 – melalui Twitter.
  24. ^ Casarosa, Enrico [@sketchcrawl] (September 21, 2021). "I eksekutif menghasilkan ... t.co/H76WAPQEeI" (Twit). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober , 2021. Dicapai pada 30 Oktober 2021 – melalui Twitter. Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  25. ^ IndieWire [@IndieWire] (21 September 2021). "Filem pendek animasi baharu Pixar #CiaoAlberto menampilkan watak daripada "Luca," dan ditayangkan perdana di Disney+ pada 12 November. t.co/1GQVw5W8mQ" (Twit) (dalam bahasa Burma). Diarkibkan daripada yang asal pada September 22, 2021. Dicapai pada 30 Oktober 2021 – melalui Twitter.
  26. ^ Weiss, Josh (Jun 21, 2021). "PASUKAN 'LUCA' SERING BERgurau TENTANG SPIN-OFF TV UNTUK SALAH SATU WATAK PALING PELIK FILEM PIXAR". Syfy Wire. Diarkibkan daripada yang asal pada Jun 28, 2021. Dicapai pada Jun 23, 2021.
  27. ^ "Sekuel masih belum dalam kerja. Saya suka watak Luca dan [[:Templat:As written]] ... tetapi saya sedang membangunkan filem asal yang baharu". October 7, 2022. URL–wikilink conflict (bantuan)

Pautan luar sunting