Madrid Skylitzes ialah sebuah manuskrip bergambar tentang Ikhtisar Sejarah (Σύνοψις Ἱστοριῶν) karya John Skylitzes, yang merangkumi zaman-zaman pemerintahan maharaja Byzantine dari kematian Nicephorus I pada 811 M sehingga bersemadinya Michael IV pada tahun 1507 M. Manuskrip dicipta di Sicily pada abad ke-12, dan sekarang disimpan di Biblioteca Nacional de Espana di Madrid, dengan tanda rak MS Graecus Vitr. 26-2; ia lebih dikenali sebagai Madrid Skylitzes, Codex Græcus Matritensis Ioannis Skyllitzes, atau Skyllitzes Matritensis. Skylitzes ialah satu-satunya manuskrip bergambar berkaitan dengan hikayat Yunani yang masih kekal, dan mengandungi 574 lukisan kecil. Tidak diketahui sama ada lukisan ini salinan lukisan Byzantine yang lebih awal ataupun sama ada ia dibuat khusus untuk naskhah ini.

Gambaran Api Yunani dalam Madrid Skylitzes
Pertemuan antara Maharaja John Tzimiskes dan Sviatoslav I dari Kiev in the Madrid Skylitzes

Bibliografi sunting

  • Color facsimile edition by Militos (Μίλητος) Publishers, ISBN 960-8460-16-6.
  • Vasiliki Tsamakda, The Illustrated Chronicle of Ioannes Skylitzes, Leiden 2002.
  • Bente Bjørnholt and J. Burke, eds. "The Cultures and Contexts of the Madrid Skylitzes" International Medieval Congress, University of Leeds, 13 July 2004 (pub. 2005).

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.