Magisterium ialah sebuah pihak berkuasa dalam hal pengajaran dalam (khususnya) Gereja Katolik Rom.[1] Kata ini berasal dari kata bahasa Latin magisterium yang perkataan aslinya bermakna pejabat presiden/pemimpin/pengarah/pengawas atau yang lainnya (juga khususnya, walau jarang dipakai, pejabat guru/pengajar/instruktur kanak-kanak muda) atau bermakna ajaran, arahan atau nasihat.[2]

Dalam Gereja Roman Katolik perkataan "Magisterium" merujuk kepada kuasa Gereja untuk mengajar ajaran Gereja. Kuasa ini dimanifestasikan dalam keuskupan, iaitu pengumpulan semua uskup Gereja, yang dipimpin oleh Uskup Rom (Paus) yang mempunyai kuasa atas uskup lain, baik secara peribadi dan institusi, yang juga mempunyai kuasa atas setiap Katolik secara langsung. Menurut doktrin Katolik, Magisterium boleh mengajar atau menafsirkan kebenaran Kepercayaan Gereja, dan ia melakukannya dengan atau tanpa status maksum.

"Tugas menafsirkan Firman Tuhan pada asalnya telah diamanahkan sepenuhnya kepada Magisterium Gereja, iaitu Paus dan para Uskup dalam Gereja-Nya" ( Katekismus Gereja Katolik ).

Pautan luar sunting