Magnoliopsida ialah nama botani untuk sebuah kelas tumbuhan. Nama ini dibentukkan dengan menggantikan akhiran -aceae dalam nama Magnoliaceae dengan akhiran -opsida (Perkara 16 dalam ICBN). Kelas Magnoliopsida termasuk famili Magnoliaceae, tetapi selain itu, skop untuk kelas ini tidak ditetapkan. Lingkungan kelas ini berbeza-beza dengan sistem taksonomi yang digunakan.

Magnoliopsida
frames
Pengelasan saintifik


Sistem Cronquist dan Takhtajan sunting

Dalam sistem Cronquist dan sistem Takhtajan, nama Magnoliopsida digunakan untuk kumpulan dikotiledon.

Magnoliopsida dalam sistem Cronquist sunting

Sistem Cronquist menggunakan taksonomi dalaman yang berikut (dalam versi 1981):

Magnoliopsida dalam sistem Takhtajan sunting

Sistem Takhtajan menggunakan taksonomi dalaman yang berikut:

Sistem Dahlgren dan Thorne sunting

Sistem Dahlgren dan sistem Thorne (1992) menggunakan nama Magnoliopsida untuk tumbuhan berbunga (angiosperma). Bagaimanapun, sistem Cronquist telah menjadi amat popular dan oleh itu, banyak versi untuk sistem itu telah diterbitkan. Dalam sesetengah sistem berdasarkan Cronquist, nama Magnoliopsida (pada peringkat kelas) merujuk kepada tumbuhan berbunga (angiosperma).

  • kelas Magnoliopsida [= angiosperma]
    subkelas Magnoliidae [= dikotiledon]
    subkelas Liliidae [= monokotiledon]

Sistem Reveal sunting

Sistem Reveal menggunakan nama Magnoliopsida untuk kumpulan dikotiledon primitif yang merangkumi hampir separuh daripada tumbuhan-tumbuhan magnoliid:

Sistem APG sunting

Dalam sistem APG dan APG II, nama-nama botani hanya digunakan dari peringkat susunan ke bawah. Untuk peringkat yang lebih tinggi daripada susunan, sistem-sistem ini menggunakan nama-nama sendiri, umpamanya angiosperma, eudikot, monokot, rosid, dan sebagainya. Nama-nama ini merujuk kepada klad (tidak bertaraf). Kelas Magnoliopsida tidak ditakrif. Perhatikan bahawa idea untuk menjadikan dikotiledon sebagai suatu unit taksonomi yang mempunyai nama rasmi sendiri telah ditolak oleh APG: dikot adalah parafili.

Pautan luar sunting