Magpie adalah burung dalam keluarga Corvidae (gagak). Magpie Eurasia hitam dan putih secara meluas dianggap sebagai salah satu haiwan paling bijak di dunia[1][2][3] dan salah satu dari beberapa haiwan bukan mamalia yang boleh mengecam diri sendiri dalam ujian cermin.[4] Selain dari anggota dalam genus Pica, corvid yang dianggap sebagai magpie adalah dari genus Cissa.

Magpie
Magpie Eurasia
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genera
Magpie bertenggek, Sweden 2016

Magpie dalam genus Pica secara umumnya boleh ditemui di Eropah, Asia dan barat Amerika Utara, di mana populasinya juga kini ditemui di Tibet dan tanah tinggi di India, i.e. Ladakh (Kargil dan Leh) dan Pakistan. Magpie dari genus Cyanopica boleh ditemui di Asia Timur dan juga Semenanjung Iberia. Burung-burung yang dipanggil sebagai magpie di Australia, bagaimanapun tiada kaitan dengan magpie di seluruh dunia (lihat magpie Australia).

Senarai spesies kelompok sunting

Magpie Holarctic (hitam dan putih)

Magpie Oriental (biru/hijau)

Magpie Sayap Azure

"Magpie" lain sunting

  • Magpie hitam, Platysmurus leucopterus, adalah seekor treepie; dan bukannya seekor magpie mahaupun jay. Treepie adalah satu kumpulan berbeza dengan corvid meskipun luarannya menyerupai magpie.
  • Magpie Australia, Cracticus tibicen, walaupun mempunyai belang hitam dan putih seperti seekor magpie Eropah. Ia adalah anggota keluarga Artamidae dan bukan seekor corvid.


Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "World's smartest birds - Welcome Wildlife". welcomewildlife.com. 3 January 2017.
  2. ^ Connor, Steve (19 August 2008). "Magpies reflect on a newly discovered intellectual prowess". The Independent.
  3. ^ "Eurasian Magpie: A True Bird Brain". britannica.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-06. Dicapai pada 2020-02-01.
  4. ^ Prior H, dll. (2008). De Waal F (penyunting). "Mirror-Induced Behavior in the Magpie (Pica pica): Evidence of Self-Recognition". PLoS Biology. Public Library of Science. 6 (8): e202. doi:10.1371/journal.pbio.0060202. PMC 2517622. PMID 18715117.

Bibliografi sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Song, S.; Zhang, R.; Alström, P.; Irestedt, M.; Cai, T.; Qu, Y.; Ericson, P.G.P.; Fjeldså, J.; Lei, F. (2017). "Complete taxon sampling of the avian genus Pica (magpies) reveals ancient relictual populations and synchronous Late-Pleistocene demographic expansion across the Northern Hemisphere". Journal of Avian Biology. 49 (2): jav-01612. doi:10.1111/jav.01612.

Pautan luar sunting


Templat:Corvidae