Maharaja Wanli (4 September 1563 - 18 Ogos 1620), nama peribadi Zhu Yijun, ialah maharaja ke-13 Dinasti Ming China. "Wanli", merupakan nama zaman pemerintahannya yang bermaksud "sepuluh ribu kalendar". Beliau adalah anak ketiga Maharaja Longqing. Masa pemerintahannya yang berjumlah 48 tahun (1572-1620) adalah yang paling lama antara semua maharaja dinasti Ming dan ia menyaksikan saat kemerosotan dinasti.

Awal pemerintahan (1572-1582) sunting

Zhu Yijun menaiki takhta pada usia sembilan tahun dan menerima pakai nama zaman "Wanli", oleh itu dia dalam sejarah dia dikenali sebagai Maharaja Wanli. Untuk sepuluh tahun pertama kerajaannya itu, beliau dibantu oleh Setiausaha Agung Kanan (shǒufǔ), Zhang Juzheng yang memerintah negara ini sebagai pemangku raja Yijun. Sepanjang tempoh ini, Maharaja Wanli amat dihormati Zhang sebagai mentor dan menteri yang penting. Walau bagaimanapun, setelah pemerintahan maharaja berlangsung, beberapa puak dalam kerajaan mula bersikap terang-terangan menentang dasar Zhang serta membenci kedudukannya yang berkuasa dalam kerajaan, dan cuba untuk mempengaruhi Maharaja Wanli untuk memecat Zhang. Menjelang 1582, Maharaja Wanli yang berumur 19 tahun bosan dengan rutin ketat dalam Konfucianisme yang Zhang masih wajibkan ke atas maharaja walaupun dia telah melepasi zaman kanak-kanak.[1] Maharaja telah merelakan pemecatan Zhang, tetapi Zhang meninggal dunia pada tahun 1582 sebelum maharaja itu dapat bertindak.

Semasa sepuluh tahun pertama era Wanli, ekonomi dan ketenteraan kuasa dinasti Ming berkembang maju sejak Maharaja Yongle dan Penggarisan Ren dan Xuan dari 1402 ke 1435. Selepas kematian Zhang, Maharaja Wanli berasa bebas berbuat sebarang tindakan dan telah menterbalikkan banyak penambahbaikan pentadbiran Zhang. Pada 1584, Maharaja Wanli mengeluarkan satu perintah untuk merampas semua kekayaan peribadi Zhang dan menghapuskan ahli keluarganya.

Pertengahan pemerintahan (1582-1600) sunting

 
Sebuah lukisan unit tentera Ming di era Wanli

Selepas kematian Zhang Juzheng , Maharaja Wanli membuat keputusan untuk mengambil kawalan sepenuhnya kerajaan. Pada sebahagian awal pemerintahannya, beliau membuktikan dirinya sebagai seorang maharaja yang cekap dan rajin. Secara keseluruhan, ekonomi negara terus makmur dan empayar kekal berkuasa. Tidak seperti 20 tahun yang lalu dalam pemerintahannya, Maharaja Wanli pada waktu ini menghadiri setiap mesyuarat pagi dan berbincang mengenai hal-ehwal negara.

18 tahun pertama era Wanli tersebut akan didominasi tiga peperangan yang beliau uruskan dengan jayanya:

  • Pertahanan terhadap Mongol: Di kawasan sempadan utara, seorang jeneral Ming memberontak dan bersekutu dengan Mongol untuk menyerang Empayar Ming. Pada masa ini, Maharaja Wanli menghantar Li Chengliang dan anak-anaknya untuk menangani keadaan ini, menyebabkan kejayaan keseluruhan.
  • Pencerobohan Jepun: Toyotomi Hideyoshi dari Jepun menghantar 200,000 tentera dalam ekspedisi pertama untuk menyerang Korea. Wanli Maharaja membuat tiga langkah strategik. Pertama, dia menghantar 3000 tentera kuat untuk menyokong Korea. Kedua, jika orang Korea memasuki wilayah Ming, beliau akan memberikan kepada mereka perlindungan. Ketiga, beliau mengarahkan kawasan Liaodong untuk bersedia menghadapi kemungkinan pencerobohan. Kedua-dua pertempuran pertama berperang dengan Jepun mengalami kekalahan sejak tentera Ming di bawah umum Li Rusong telah diatasi bilangan dan tidak bersedia untuk melawan 200,000 tentera Jepun yang kuat. Maharaja kemudian menghantar pasukan tentera yang lebih besar berjumlah 80,000 orang, untuk menguatkan serangan. Hal ini mengakibatkan timbulnya rundingan yang berpihak kepada Ming. Dua tahun kemudian, pada tahun 1596, Jepun sekali lagi menyerang. Namun begitu, pada tahun yang sama Toyotomi meninggal dan pemimpin Jepun yang tinggal hilang semangat untuk berperang. Ditambah dengan kemenangan tentera laut laksamana Korea Yi Sun-sin dan Bogging ke bawah tentera Jepun di tanah besar Korea, tentera Jepun yang yang kurang bersemangat menarik diri, dengan mengikut rundingan damai berikut.
  • Pemberontakan Yang Yinglong: Pada mulanya, Maharaja Wanli telah melibatkan diri dalam perang dengan Jepun dan hanya menghantar 3,000 tentera di bawah pimpinan Yang Guozhu untuk melawan pemberontakan. Namun, tentera ini telah dihapuskan dan Yang telah dibunuh. Selepas perang dengan Jepun berakhir, Maharaja Wanli mengalihkan perhatian kepada Yang Yinglong, beliau telah menghantar Guo Zhizhang dan Li Huolong untuk memimpin serangan. Akhirnya, Li Huolong dapat mengalahkan tentera Yang dan membawanya kembali ke ibu negara.

Selepas tiga perang terakhir diselesaikan, Maharaja Wanli menarik diri dari penglibatan aktif dalam mesyuarat pagi, satu amalan yang diamalkan sepanjang pada zaman beliau.

Pemerintahan lewat (1600–1620) sunting

 
Mahkota emas (tiruan) digali dari makam Dingling

Pada tahun-tahun kemudian dalam pemerintahan Maharaja Wanli, beliau mengasingkan dirinya dari peranan pentadbiran. Beliau enggan menghadiri mesyuarat pagi, melihat menteri atau bertindak keatas memorandum. Beliau juga enggan membuat sebarang temu janji peribadi, dan hasilnya seluruh pelapis bahagian pentadbiran Ming menjadi kekurangan kakitangan. Beliau, bagaimanapun, memberikan tumpuan kepada pembinaan kuburnya sendiri, sebuah mahligai indah yang mengambil masa puluhan tahun untuk disiapkan.

Terdapat beberapa sebab mengapa Maharaja Wanli sengaja mengabaikan tugas-tugas beliau sebagai maharaja. Salah satunya adalah beliau mula kecewa dengan serangan moral dan serangan balas daripada pegawai-pegawai, yang berakar umbi dalam fahaman ortodoks berabstrak Konfusianisme. Satu sebab yang lebih penting, iaitu dari suatu pertikaian tentang pewarisan empayar. Gundik kesukaan maharaja ialah Puan Zheng, dan sepanjang 1580-an dan 1590-an, maharaja sangat menggalakkan anaknya dengan mencadangkan dia (Zhu Changxun) sebagai putera mahkota, walaupun dia hanya anak ketiga maharaja dan tidak disukai dalam penggantiannya. Ramai di antara menteri-menteri yang berkuasa menentang, dan ini membawa kepada pertembungan dalam kerajaan dengan menteri-menteri yang bepengalaman lebih daripada 15 tahun. Pada bulan Oktober 1601, Maharaja Wanli akhirnya mengalah dan melantik Zhu Changluo - masa akan datang Maharaja Taichang - sebagai putera mahkota. Walaupun menteri kelihatan telah menang, Maharaja Wanli mengamalkan polisi penentangan pasif, menolak untuk memainkan peranannya dalam membenarkan kerajaan untuk berfungsi secukupnya, yang membawa kepada masalah yang serius kepada kedua-dua dalaman China sendiri dan di sempadan.

Pada masa inilah bermula pertumbuhan apa yang akan menjadi ancaman Manchu. Kawasan yang dikenali sebagai Manchuria di timur laut China secara beransur-ansur ditawan oleh penghulu Jurchen Nurhaci. Nurhaci akan mencipta Dinasti Jin (pelopor dinasti Qing), yang kini akan menjadi ancaman serta merta kepada Dinasti Ming. Pada masa ini, selepas 20 tahun kegagalan fungsi imperial, tentera Ming yang bilangannya menurun. Walaupun Jurchen itu lebih sedikit bilangannya, mereka lebih garang dan mempunyai pahlawan yang lebih hebat.[catatan yang diperlukan] Sebagai contoh, dalam Peperangan Nun Er Chu pada tahun 1619, kerajaan Ming menghantar 200,000 tentera melawan 60,000 tentera Jin dengan Nurhaci mengawal enam kain rentang dan 45,000 pasukan tentera sebagai serangan tengah manakala Daišan dan Huangtaiji setiapnya mengawal 7500 tentera dan satu kain rentang pertempuran dari dua belah pihak. Selepas lima hari pertempuran, 100,000 lebih tentera Ming telah mengalami kecederaan dengan 70% daripada bekalan makanan dicuri.

Oirats menyampaikan beberapa penerangan yang mengelirukan dan kesilapan dalam deskripsi China kepada Rusia pada tahun 1614, bernama "Taibykankan" yang digunakan untuk merujuk kepada maharaja Wanli oleh Oirats


Serangan di istana sunting

Pada tahun 1615, mahkamah empayar Ming dilanda lagi skandal lain. Seorang lelaki bernama Zhang Chai (張 差), bersenjata dengan hanya pekerja kayu, berhasil mengusir pegawai istana yang mengawal pintu pagar dan memecah masuk ke istana Ciqing (慈 慶 宮), di tempat kediaman Putera Mahkota. Zhang Chai akhirnya dikepung dan dibuang ke dalam penjara. Siasatan awal menunjuk dia seperti orang gila, tetapi apabila siasatan lanjut oleh seorang majistret bernama Wang Zhicai (王 之 寀), Zhang Chai mengaku pihak kepada suatu plot yang dimulakan oleh dua orang pegawai istana yang bekerja di bawah Puan Zheng. Menurut pengakuan Zhang Chai, kedua-dua telah berjanji kepadanya ganjaran untuk menyerang Putera Mahkota, sekali gus membabitkan gundik kesukaan Maharaja dalam plot pembunuhan. Dibentangkan dengan bukti-bukti yang memberatkan dan keseriusan tuduhan, Maharaja Wanli, dalam usaha untuk ganti Puan Zheng, telah mengetuai kes. Beliau meletakkan kesalahan penuh ke atas kedua-dua orang pegawai istana dan disabitkan hukuman mati bersama pembunuh upahan. Walaupun kes itu cepat didiamkan, ia tidak mematahkan perbincangan awam dan akhirnya dikenali sebagai "Kes Serangan Istana" (梃 擊 案), salah satu daripada tiga 'misteri' terkenal dari Dinasti Ming lewat.

Warisan dan kematian sunting

Banyak sarjana sejarah Cina percaya bahwa pemerintahan Maharaja Wanli adalah faktor penting kemerosotan dinasti Ming. Beliau enggan memainkan peranan maharaja dalam kerajaan, dan diwakilkan banyak tanggungjawab kepada pegawai istana, yang telah membentuk puak mereka sendiri. Pentadbiran rasmi sungguh tidak berpuas hati mengenai sekumpulan sarjana dan aktivis politik yang setia kepada pemikiran Zhu Xi dan menentang orang-orang Wang Yangming yang mencipta Pergerakan Donglin, iaitu sebuah kumpulan politik yang percaya kepada penegasan moral dan telah mencuba untuk mempengaruhi kerajaan mengikut prinsip ketat Neo-Konfusian.

Pemerintahannya juga mengalami fiskal berat dan tekanan tentera, terutamanya kerana pada tahun-tahun akhir era Wanli, apabila Manchu mula melakukan serbuan di sempadan utara Empayar Ming. Penjarahan mereka akhirnya membawa kepada kejatuhan Dinasti Ming pada 1644. Telah dikatakan bahawa kejatuhan Dinasti Ming itu bukanlah hasil daripada peraturan Maharaja Chongzen tetapi sebaliknya disebabkan kecuaian Maharaja Wanli dalam kewajipannya sebagai Maharaja.

Maharaja Wanli mangkat pada tahun 1620 dan dikebumikan di Makam Dingling antara makam Ming di pinggir bandar Beijing. Makam beliau adalah antara yang terbesar di kawasan itu dan salah satu daripada dua yang dibuka kepada orang awam. Makam ini digali pada tahun 1956, dan merupakan satu-satunya makam diraja yang telah digali sejak penubuhan Republik Rakyat China pada tahun 1949. Pada tahun 1969, semasa Revolusi Kebudayaan, Pengawal Merah menyerbu Makam Besar Dingling, dan mengheret sisa jenazah Maharaja Wanli dan dua maharani ke hadapan kubur, di mana mereka selepas kematiannya "mengutuk" dan membakar gambar yang diambil bersama tengkorak mereka . Beribu-ribu artifak lain turut musnah.[2]

Pada tahun 1997, Kementerian Keselamatan Awam China menerbitkan sebuah buku mengenai sejarah penyalahgunaan dadah. Ia menyatakan bahawa sisa jenazah Maharaja Wanli telah diperiksa pada tahun 1958 dan didapati mengandungi sisa morfin pada tahap yang menunjukkan bahawa dia ialah pengguna berat dalam candu.[3] Menurut Kebudayaan Narkotik Dikötter: Sejarah Dadah di China, Madak diperkenalkan di China oleh pedagang Belanda antara 1624 dan 1660.[4] Sebelum itu, orang Cina hanya mengguna candu dalam tujuan perubatan, jadi dengan itu Maharaja Wanli tidak mungkin jadi ketagih dalam menghisap candu.

SumbanganMaharaja Wanli kepada pertahanan dinasti Joseon di Korea terhadap pencerobohan Jepun telah disenangi oleh orang Korea berabad lamanya. Pada akhir 1990-an, orang Korea masih memberi ziarah hormat kepada Maharaja Wanli.

Dalam banyak cara, beliau sama seperti maharaja Cina yang lain yang pada mulanya berjaya tetapi kemudian merosot, yang akhirnya menyumbang kepada penggulingan dinasti mereka, seperti Maharaja Gaozong dan Xuanzong dari Dinasti Tang, dan Maharaja Qianlong dari Dinasti Qing.

Notes sunting

  1. ^ Huang, Ray(1981) 1587, a Year of No Significance: The Ming Dynasty in Decline.
  2. ^ Zheng Yangwen (2005). The Social Life of Opium in China. Cambridge: Cambridge University Press. m/s. 18–19. ISBN 0-521-84608-0.
  3. ^ Frank Dikötter, Lars Peter Laamann, Zhou Xun (2004). Narcotic Culture: A History of Drugs in China. Chicago: University of Chicago Press, C. Hurst & Co. Publishers. m/s. 32. ISBN 1-85065-725-4.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  4. ^ Frank Dikötter, Lars Peter Laamann, Zhou Xun (2004). Narcotic Culture: A History of Drugs in China. Chicago: University of Chicago Press, C. Hurst & Co. Publishers. m/s. 24–31. ISBN 1-85065-725-4.CS1 maint: multiple names: authors list (link)