Makanan cekut (Tulisan Jawi: ماكنن چكوت) ialah makanan yang harus dimakan secara langsung menggunakan tangan, berbanding dengan makanan yang dimakan dengan pisau dan garpu, sudu, penyepit, atau peralatan lain.[1] Dalam sesetengah budaya, makanan hampir selalu dimakan dengan tangan; sebagai contoh, masakan Habsyah dimakan dengan menggulung pelbagai hidangan di dalam roti injera.[2] Makanan yang dianggap makanan jalanan lazimnya, walaupun tidak semestinya, makanan cekut.

Makanan cekut teh petang
Makanan cekut disajikan

Jenis sunting

Di dunia barat, makanan jari lazimnya adalah makanan pembuka (hors d'oeuvres) atau hidangan utama. Di dunia Barat, contoh-contoh makanan cekut yang diterima secara umum ialah pai daging kecil, sosej gulung, sosej cucuk, keju dan zaitun cucuk, peha ayam atau kepak ayam, popia, quiche kecil, samosa, sandwic, Merenda atau makanan berasaskan makanan lain, seperti pita atau bahan dalam roti, bhajji, baji kentang, vol au vent, beberapa makanan kecil dan bebola risotto (arancini). Lain-lain makanan terkenal yang biasanya dimakan dengan tangan termasuk hamburger, piza, kentang goreng, hot dog, buah dan roti.[3] Barang-barang pencuci mulut seperti biskut, kuih, pastri, ais krim dalam kon, atau ais kepal sering dimakan dengan tangan tetapi tidak, dalam istilah umum, dianggap sebagai makanan cekut. Di Asia Timur, makanan seperti leper atau roti leper (bing 饼) dan makanan jalanan seperti chuan (串, juga disebut chuan) sering dimakan dengan tangan.

Sajian sunting

Di banyak negara barat terdapat perniagaan katering yang membekalkan makanan cekut untuk acara-acara seperti majlis perkahwinan, pertunangan, ulang tahun dan perayaan-perayaan penting lainnya. Untuk majlis perkahwinan, khususnya, makanan jari menjadi lebih popular kerana mereka lebih murah dan menawarkan lebih banyak fleksibiliti dengan pilihan menu. Gourmet hors d'oeuvre seperti quiche, pâté, kaviar, dan sandwic teh sesuai untuk acara formal, sedangkan makanan yang lebih biasa seperti buah-buahan yang dihiris, dulang deli, keropok, dan biskut lebih disukai pada sambutan yang lebih santai.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kay Halsey (1999). Finger Food. Tuttle Publishing. ISBN 962-593-444-8.
  2. ^ J.H. Arrowsmith-Brown (trans.), Prutky's Travels in Ethiopia and other Countries with notes by Richard Pankhurst (London: Hakluyt Society, 1991)
  3. ^ "Finger Food", BBC.co.uk, 11 January 2002

Bacaan lanjut sunting