Makanan laut adalah sebarang bentuk hidupan laut dianggap sebagai makanan oleh manusia. Makanan laut dengan jelas termasuk ikan dan kerangan.

Makanan laut termasuk sebarang bentuk makanan yang diambil dari laut
Makanan laut mentah di pasar raya

Kerangan termasuk pelbagai spesis moluska, krustasea dan ekinoderma. Dari segi sejarah, mamalia laut seperti ikan paus dan ikan lumba-lumba telah digunakan sebagai makanan, walaupun berkurangan pada zaman moden. Tumbuh-tumbuhan laut yang boleh dimakan, seperti beberapa rumpai laut dan mikroalga, dimakan secara meluas sebagai makanan laut di seluruh dunia, terutama di Asia (lihat kategori sayur-sayuran laut). Di Amerika Utara, walaupun tidak secara amnya di United Kingdom, istilah "makanan laut" diperluaskan kepada organisma air tawar yang dimakan oleh manusia, jadi semua hidupan akuatik yang boleh dimakan boleh dirujuk sebagai makanan laut. Demi kesempurnaan, rencana ini merangkumi semua hidupan akuatik yang boleh dimakan.

Penuaian makanan laut liar biasanya dikenali sebagai perikanan atau pemburuan, dan pemupukan dan penternakan makanan laut yang dikenali sebagai akuakultur dan ternakan ikan dalam kes ikan. Makanan laut sering dibezakan daripada daging, walaupun ia masih haiwan dan tidak termasuk dalam diet vegetarian yang ketat. Makanan laut adalah sumber protein penting dalam banyak diet di seluruh dunia, terutama di kawasan pantai.

Kebanyakan penuaian makanan laut dimakan oleh manusia, tetapi sebahagian besar digunakan sebagai makanan ikan untuk ternakan ikan lain atau haiwan ladang. Sesetengah makanan laut (kelp) digunakan sebagai makanan untuk tumbuh-tumbuhan lain (baja). Dengan cara ini, makanan laut secara tidak langsung digunakan untuk menghasilkan makanan tambahan untuk kegunaan manusia. Produk seperti minyak ikan dan tablet spirulina juga diekstrak daripada rumpai laut. Sesetengah makanan laut dijadikan makanan kepada ikan akuarium, atau digunakan untuk memberi makan haiwan peliharaan domestik, seperti kucing, dan sebahagian kecil digunakan dalam bidang perubatan, atau digunakan untuk tujuan perindustrian bukan makanan (kulit).

Sejarah sunting

 
Pelbagai makanan yang digambarkan dalam ruang perkuburan Mesir, termasuk ikan, kk. 1400 SM

Penuaian, pemprosesan, dan memakan makanan laut adalah amalan kuno dengan bukti arkeologi sejak Paleolitik.[1][2] Penemuan dalam gua laut di Pinnacle Point di Afrika Selatan menunjukkan Homo sapiens (manusia moden) menangkap hidupan laut seawal 165,000 tahun yang lalu,[1] manakala Neanderthal, satu spesies manusia kontemporari yang telah pupus dengan awal Homo sapiens, didapati telah memakan makanan laut di tapak sepanjang pantai Mediterranean bermula pada masa yang sama.[3] Analisis isotop terhadap tinggalan rangka Tianyuan man, manusia moden berusia 40,000 tahun dari Asia timur, telah menunjukkan bahawa dia kerap memakan ikan air tawar.[4][5] Ciri-ciri arkeologi seperti sisa kerang,[6] tulang ikan yang dibuang dan lukisan gua menunjukkan bahawa makanan laut adalah penting untuk terus hidup dan dimakan dalam kuantiti yang besar. Dalam tempoh ini, kebanyakan orang hidup dengan gaya pemburu-pengumpul dan, atas keperluan, sentiasa bergerak. Walau bagaimanapun, di mana terdapat contoh-contoh awal penempatan kekal (walaupun tidak semestinya kekal diduduki) seperti yang terdapat di Lepenski Vir, mereka hampir selalu dikaitkan dengan penangkapan ikan sebagai sumber utama makanan.

Sungai Nil purba dahulunya penuh dengan ikan; ikan segar dan kering adalah makanan ruji bagi sebahagian besar penduduk.[7] Orang Mesir mempunyai alat dan kaedah untuk memancing dan ini digambarkan dalam kubur, lukisan, dan dokumen papirus. Sesetengah gambaran membayangkan memancing dilakukan sebagai hobi.

Perikanan dunia, liar dan ternakan, dalam juta metrik, 1950–2010[8]
Perikanan dunia, tangkapan liar berbanding pengeluaran akuakultur, dalam juta tan metrik, 1950–2010[8]

Pemandangan penangkapan ikan jarang digambarkan dalam budaya Yunani purba, mencerminkan hanya status sosial yang rendah pergi memancing. Walau bagaimanapun, Oppian dari Corycus, seorang pengarang Yunani menulis sebuah risalah yang besar tentang perikanan laut, Halieulica atau Halieutika, dikarang antara tahun 177 dan 180. Ini ialah karya yang paling awal yang kekal sehingga ke hari moden. Pengambilan ikan berbeza mengikut kekayaan dan lokasi rumah. Di pulau-pulau dan di pantai Yunani, ikan segar dan makanan laut (sotong, kurita dan kerang) adalah biasa. Ia dimakan oleh orang tempatan tetapi lebih kerap diangkut ke pedalaman. Sardin dan bilis adalah biasa untuk rakyat Athens. Ia kadang-kadang dijual segar, tetapi lebih kerap yang diasinkan. Sebuah batu bersurat lewat abad ke-3 SM dari bandar kecil Boeotian, Akraiphia, di Tasik Copais, membekalkan kita dengan senarai harga ikan. Yang paling murah ialah skaren (kemungkinan ikan ketarap (parrotfish)) manakala tuna sirip biru Atlantik adalah tiga kali lebih mahal.[9] Ikan air masin biasa ialah ikan tuna sirip kuning, ikan mullet merah, ikan pari, ikan todak atau ikan sturgeon, makanan istimewa yang dimakan masin. Tasik Copais itu sendiri terkenal di seluruh Yunani kerana belutnya, yang diraikan oleh wira The Acharnians. Ikan air tawar lain ialah ikan pike, ikan kap dan yang kurang dihargai ikan keli.

Bukti bergambar penangkapan ikan zaman Rom datang dari mozek.[10] Pada masa yang tertentu, ikan biji nangka tanda merah (goatfish) dianggap lambang kemewahan, kerana sisiknya mempamerkan warna merah terang apabila ia mati keluar dari air. Atas sebab ini, ikan ini kadang-kadang dibiarkan mati perlahan-lahan di meja. Terdapat juga resipi di mana ini akan berlaku in garo, di dalam sos. Pada awal era Imperial, bagaimanapun, adat ini tiba-tiba berakhir, itulah sebabnya mullus semasa Perayaan Trimalchio (lihat Satyricon) boleh ditunjukkan sebagai ciri-ciri parvenu, yang membosankan tetamunya dengan tayangan ikan mati.

Semasa zaman pertengahan, makanan laut adalah kurang berprestij daripada daging haiwan lain, dan sering dilihat sebagai semata-mata alternatif kepada daging pada hari berpuasa. Namun, makanan laut adalah tulang belakang banyak penduduk pantai. Ikan salai diperbuat daripada ikan hering ditangkap di Laut Utara boleh didapati di pasaran sejauh Constantinople.[11] Walaupun kuantiti ikan yang dimakan segar adalah banyak, sebahagian besar adalah yang masin, kering, dan, sedikit sebanyak, salai. Stockfish, ikan kod yang dipotong di bahagian tengah, dan diletakkan pada sebatang tiang dan dibiarkan kering, adalah perkara biasa, walaupun penyediaan boleh memakan masa, dan bermakna mengetuk ikan kering dengan tukul sebelum direndam dalam air. Pelbagai moluska termasuk tiram, kupang dan kekapis dimakan oleh penduduk pantai dan sungai, dan udang krai air tawar telah dilihat sebagai satu alternatif yang wajar untuk daging semasa hari-hari memakan ikan. Berbanding dengan daging, ikan adalah lebih mahal untuk penduduk pedalaman, terutama di Eropah Tengah, dan oleh itu bukan pilihan bagi kebanyakan orang.[12]

Pengetahuan moden terhadap kitaran pembiakan spesies akuatik telah membawa kepada pembangunan penetasan dan teknik ikan pertanian dan akuakultur yang lebih baik. Pemahaman yang lebih baik terhadap bahaya memakan ikan dan kerang mentah dan kurang masak telah membawa kepada kaedah pemeliharaan dan pemprosesan yang lebih baik.

Jenis-jenis makanan laut sunting

Jadual berikut adalah berdasarkan klasifikasi ISSCAAP (Klasifikasi Statistik Piawai Haiwan dan Tumbuhan Akuatik Antarabangsa) digunakan oleh FAO untuk tujuan mengumpul dan menyusun perangkaan perikanan.[13] Angka pengeluaran telah diambil daripada pangkalan data FishStat FAO,[14] dan termasuk kedua-dua penangkapan perikanan liar dan pengeluaran akuakultur.

Kumpulan Imej Subkumpulan Penerangan Pengeluaran 2010
000 tan[14]
ikan Ikan adalah akuatik vertebrata yang kekurangan anggota badan dengan digit, menggunakan insang untuk bernafas, dan mempunyai kepala yang dilindungi oleh tulang atau rawan tengkorak yang keras. Lihat: Ikan (makanan). Jumlah untuk ikan:   106,639
  pelagik Ikan pelagik hidup dan makan berhampiran permukaan atau di dalam kolum air laut, tetapi tidak di bahagian bawah laut. Kumpulan-kumpulan makanan laut utama boleh dibahagikan kepada ikan pemangsa yang lebih besar (ikan yu, ikan tuna, ikan marlin, ikan todak, ikan kembung, ikan salmon) dan ikan foraj lebih kecil (ikan hering, ikan sardin, ikan sprat, ikan bilis, ikan menhaden). Ikan foraj yang lebih kecil memakan plankton, dan boleh mengumpul toksin hingga ke satu tahap. Ikan pemangsa yang lebih besar memakan ikan foraj, dan mengumpul toksin ke tahap yang lebih tinggi daripada ikan foraj.
33,974
  dasar laut Ikan dasar laut hidup dan makan di atau dekat bahagian bawah laut.[15] Beberapa kumpulan makanan laut ikan kod, ikan leper, ikan kerapu dan ikan pari. Ikan dasar laut makan terutamanya krustasea yang mereka temui di dasar laut, dan hidup tidak aktif berbanding ikan pelagik. Ikan pelagik biasanya mempunyai ciri-ciri daging merah akibat otot renang kuat yang mereka perlukan, manakala ikan dasar laut biasanya mempunyai daging putih.
23,806
  diadromus Ikan diadromus ialah ikan yang berhijrah di antara laut dan air tawar. Beberapa kumpulannya ialah ikan-ikan salmon, shad, belut dan lamprei. Lihat: renang Salmon.
5,348
  air tawar Ikan air tawar tinggal di sungai, tasik dan kolam. Beberapa kumpulannya ialah ikan-ikan kap, tilapia, keli dan trout. Secara amnya, ikan air tawar lebih mudah meminjamkan diri mereka untuk penternakan ikan berbanding ikan lautan, dan sebahagian besar berat yang dilaporkan di sini merujuk kepada ikan yang diternak.
43,511
moluska Moluska (dari perkataan Latin molluscus, yang bermaksud lembut ) adalah invertebrata dengan badan lembut yang tidak bersegmen seperti krustasea. Dwicangkerang dan gastropod dilindungi oleh berkapur cangkerang yang tumbuh sebagaimana moluska membesar. Sefalopod tidak dilindungi oleh cangkerang. Jumlah untuk moluska:  
20,797
  dwicangkerang Dwicangkerang, kadang-kadang dirujuk sebagai kerang, mempunyai cangkerang perlindungan dalam dua bahagian berengsel. Makanan laut dwicangkerang penting termasuk tiram, kekapis, kupang dan kerang. Kebanyakannya ialah pemakan menuras yang menanam diri mereka di dalam endapan di dasar laut di mana mereka selamat daripada pemangsa. Yang lain tersadai di atas lantai laut atau melekat pada batu-batu atau permukaan keras lain. Sesetengah, seperti kekapis, boleh berenang. Dwicangkerang telah lama menjadi sebahagian daripada diet masyarakat pesisir. Tiram pernah diternak dalam kolam oleh orang Rom dan marikultur baru-baru ini menjadi sumber penting dwicangkerang untuk makanan. 12,585
  gastropod Gastropod akuatik, juga dikenali sebagai siput laut, adalah cangkerang tunggal yang bermakna mereka mempunyai cangkerang perlindungan dalam sekeping tunggal. Gastropod bermaksud kaki perut, kerana mereka kelihatan seperti merangkak di atas perut mereka. kumpulan makanan laut biasa ialah abalon, siput, berangas, siput kong dan periwinkel. 526
  sefalopod Sefalopod tidak dilindungi dengan cangkerang. Sefalopod bermaksud kaki kepala, kerana mereka mempunyai anggota badan yang kelihatan keluar dari kepala mereka. Mereka mempunyai penglihatan yang baik dan kecerdasan yang tinggi. Sefalopod melonjakkan diri mereka dengan jet air dan meletakkan "paparan asap" dengan dakwat. Contohnya adalah kurita, sotong dan sotong katak. Mereka dimakan dalam banyak budaya. Bergantung kepada spesies, lengan dan bahagian-bahagian badan yang lain kadang-kadang disediakan dalam pelbagai cara. Kurita perlu direbus dengan betul untuk menghilangkan lendir, bau, dan sisa dakwat. Sotong adalah popular di Jepun. Di negara-negara Mediterranean dan Britain, sotong sering dirujuk sebagai kalamari.[16] Sotong katak kurang dimakan berbanding sotong, walaupun ia adalah popular di Itali dan sotong katak kering dicincang adalah makanan snek di Asia Timur. Lihat: Sotong (makanan) Kurita (makanan). 3,653
lain Moluska tidak tersenarai di atas 4,033
krustasea Krustasea (daripada Latin crusta, yang bermaksud kerak ) adalah invertebrata dengan badan-badan bersegmen dilindungi oleh keruping keras (cengkerang atau rangka luar), biasanya diperbuat daripada kitin dan berstruktur seperti perisai satria. Cengkerang tidak berkembang, dan mesti secara berkala akan tanggal atau diganti. Biasanya dua kaki atau anggota keluar dari setiap segmen. Kebanyakan krustasea komersil ialah dekapod, iaitu mereka mempunyai sepuluh kaki, dan mempunyai set mata kompaun pada tangkai. Cangkerang mereka bertukar merah jambu atau merah apabila masak.Jumlah untuk krustasea:   11,827
  udang Udang ialah krustasea kecil, langsing, bermata tangkai berkaki sepuluh dengan berduri rostrum yang panjang. Mereka adalah meluas, dan boleh didapati berhampiran dengan dasar laut kebanyakan pantai dan muara sungai, dan juga di sungai dan tasik. Mereka memainkan peranan penting dalam rantaian makanan. Terdapat banyak spesies, dan biasanya terdapat satu spesies disesuaikan dengan habitat tertentu. Mana-mana krustasea kecil yang menyerupai udang cenderung untuk dipanggil udang juga.[17] Lihat: udang (makanan), perikanan udang, ternakan udang, ternakan udang air tawar. 6,917
  ketam Ketam ialah krustasea bermata tangkai berkaki sepuluh, biasanya berjalan ke tepi, dan mempunyai menggenggam penyepit sebagai anggota depan badan. Mereka mempunyai abdomen kecil, antena pendek, dan karapas yang pendek yang lebar dan rata. Lihat: penternakan ketam. 1,679[18]
  udang kara Udang kara bersepit dan udang karang ialah krustasea bermata tangkai berkaki sepuluh dengan abdomen panjang. Udang kara bersepit mempunyai penyepit simetri besar sebagai anggota pasangan badan hadapannya, satu untuk menghancurkan dan satu untuk memotong (gambar). Udang karang tidak mempunyai penyepitbesar, tetapi mempunyai, antena berduri panjang dan karapas berduri. Lobsters are larger than most shrimp or crabs. Lihat: penangkapan udang galah. 281[19]
  kril Kril seperti bayi udang, kecuali mereka mempunyai insang luar dan lebih daripada sepuluh kaki (kaki berenang ditambah dengan makan dan dandanan). Mereka dijumpai dalam lautan di seluruh dunia di mana mereka memakan menuras dalam kawanan pelagik yang besar.[20] Seperti udang, mereka adalah satu bahagian penting dalam rantaian makanan laut, menukar fitoplankton kepada bentuk yang haiwan lebih besar boleh makan. Setiap tahun, haiwan yang lebih besar memakan setengah anggaran biojisim kril (kira-kira 600 juta tan metrik).[20] Manusia memakan kril di Jepun dan Rusia, tetapi kebanyakan tuaian kril digunakan untuk membuat makanan ikan dan untuk mengeluarkan minyak. Minyak kril mengandungi asid lemak omega-3, sama dengan minyak ikan. Lihat: penangkapan kril. 215
Lain Krustasia tidak tersenarai di atas 1,359
haiwan akuatik lain Jumlah untuk haiwan akuatik yang lain:   1409+
 

 

mamalia akuatik Mamalia laut membentuk pelbagai kumpulan 128 spesies yang bergantung kepada laut untuk kewujudan mereka.[21] daging ikan paus masih dituai daripada pemburuan bukan komersial yang sah.[22] Kira-kira satu ribu ekor ikan paus pandu bersirip panjang masih terbunuh setiap tahun.[23] Japan has resumed hunting for whales, which they call "research whaling".[24] Di Jepun moden, dua potongan daging ikan paus biasanya dibezakan: daging perut dan daging ekor atau fluk yang lebih bernilai. Daging fluk boleh dijual dengan harga $200 setiap kilogram, tiga kali harga daging perut.[25] Ikan paus sirip adalah sangat dikehendaki kerana mereka dianggap memberikan hasil daging fluk yang berkualiti.[26] Di Taiji di Jepun dan Kepulauan Faroe, ikan lumba-lumba secara tradisinya dianggap makanan, dan dibunuh dengan tempuling dalam pemburuan.[27] Anjing laut bergelang masih menjadi sumber makanan yang penting untuk kaum Nunavut[28] dan juga diburu dan dimakan di Alaska.[29] Daging mamalia laut boleh mempunyai kandungan merkuri yang tinggi, dan boleh menimbulkan bahaya kesihatan kepada manusia apabila dimakan.[30] Rekod FAO hanya merekodkan angka mamalia akuatik yang dilaporkan dituai, dan bukan dalam bentuk tan. Pada tahun 2010, mereka melaporkan 2500 ekor ikan paus, 12,000 ekor ikan lumba-lumba dan 182,000 ekor anjing laut. Lihat: mamalia laut sebagai makanan, daging ikan paus, pemburuan anjing laut. ?
  reptilia akuatik Penyu laut telah lama dihargai sebagai makanan di banyak tempat di dunia. Teks Cina abad kelima SM menggambarkan penyu laut sebagai makanan eksotik.[31] Penyu laut ditangkap di seluruh dunia, walaupun di banyak negara ia haram untuk diburu.[32] Banyak komuniti pantai di seluruh dunia bergantung kepada penyu laut sebagai sumber protein, sering mengumpul telur penyu laut, dan menyimpan penyu laut yang ditangkap hidup-hidup sehingga diperlukan untuk kegunaan.[33] Kebanyakan spesies penyu laut kini terancam, dan ada yang sangat terancam.[34] FAO melaporkan 1,418,975 ekor buaya dituai hasilnya pada tahun 2010, tetapi mereka tidak mencatatkan tan. 296+
  ekinoderma Ekinoderma adalah invertebrata tanpa kepala, ditemui di dasar laut dalam semua lautan dan pada setiap kedalaman. Mereka tidak dijumpai di dalam air tawar. Mereka biasanya mempunyai jejarian simetri pecah lima, dan bergerak, bernafas dan merasa dengan kaki tiub mereka yang boleh ditarik balik. Mereka dilindungi dengan tes atau kulit berkapur dan berduri. Nama ekinoderma berasal dari bahasa Yunani ekhinos yang bermaksud landak, dan dermatos yang bermaksud kulit. Ekinoderma yang digunakan untuk makanan laut termasuk gamat (timun laut), landak laut, dan kadang-kadang tapak sulaiman. Gamat liar ditangkap oleh penyelam dan di China mereka diternak secara komersial di kolam buatan.[35] Gonad kedua-dua laut landak jantan dan betina, biasanya dipanggil telur atau batu karang landak laut,[36] adalah makanan di banyak tempat di dunia.[37][38] Lihat: gamat (makanan). 373
  obor-obor Obor-obor adalah lembut dan bergelatin, dengan badan yang berbentuk seperti payung atau loceng yang berdenyutan untuk pergerakan. Mereka mempunyai sesungut panjang dengan sengatnya mengekori untuk menangkap mangsa. Mereka dijumpai bebas berenang di kolam air dalam semua lautan, dan kadang-kadang ditemui dalam air tawar. Obor-obor perlu dikeringkan dalam masa beberapa jam untuk mengelakkan rosak. Di Jepun mereka dianggap sebagai makanan istimewa. Kaedah pemprosesan tradisional dijalankan oleh pakar obor-obor. Ini melibatkan prosedur 20 hingga 40 hari pelbagai fasa yang bermula dengan mengeluarkan gonad dan membran mukus. Payung dan lengan kemudian dirawat dengan campuran garam meja dan alum, dan dimampatkan. Pemprosesan mengurangkan pencairan, bau, pertumbuhan organisma kerosakan, dan menjadikan obor-obor lebih kering dan lebih berasid, menghasilkan tekstur garing dan rangup. Hanya obor-obor skifozoa dari kumpulam Rhizostomeae dituai untuk makanan; kira-kira 12 daripada kira-kira 85 spesies. Kebanyakan tuaian berlaku di Asia Tenggara.[39][40][41]
404
  lain Haiwan akuatik tidak termasuk di atas, seperti pepancut laut (gambar), cacing sudu, lanselet dan katak. 336
tumbuhan akuatik dan mikrofit Jumlah untuk tumbuhan akuatik dan mikrofit:   19,893
 

 

rumpai laut Rumpai laut adalah istilah bahasa pasar yang longgar yang tidak mempunyai definisi formal. Secara amnya, istilah ini digunakan untuk bentuk alga yang lebih besar, makroskopik, yang bertentangan dengan mikroalga. Contoh kumpulan rumpai laut adalah alga merah, alga perang dan alga hijau berbilang sel.[42] Rumpai laut yang boleh dimakan biasanya mengandungi serat dalam jumlah yang tinggi dan, berbeza dengan tumbuhan daratan, mengandungi protein lengkap.[43] Rumpai laut digunakan secara meluas sebagai makanan dalam masakan pantai di seluruh dunia. Rumpai laut telah menjadi sebahagian daripada diet dalam masakan Cina, Jepun dan Korea sejak zaman prasejarah.[44] Rumpai laut juga digunakan dalam kebanyakan masyarakat tradisional Eropah, di Iceland dan barat Norway, pantai Atlantik Perancis, utara dan barat Ireland, Wales dan beberapa bahagian pantai Barat Daya England,[45] serta Nova Scotia dan Newfoundland. Lihat: rumpai laut boleh dimakan, pertanian rumpai laut, akuakultur rumpai laut gergasi, rumpair merah (rumpai laut).
  mikrofit Mikrofit ialah organisma mikroskopik, boleh jadi alga, bakteria atau kulat. Mikroalga adalah satu lagi jenis tumbuhan akuatik, dan termasuk spesies yang boleh dimakan oleh manusia dan haiwan. Sesetengah spesies bakteria akuatik juga boleh digunakan sebagai makanan laut, seperti spirulina (gambar), sejenis sianobakteria. Lihat: budaya mikroalga dalam penetasan.
Jumlah pengeluaran (ribu tan)   168,447

Pemprosesan sunting

Tapak sulaiman goreng untuk dijual sebagai makanan, Beijing
Ikan di sebuah pasar raya Asia di Virginia, A.S.
Makanan laut di Étretat, Perancis
Ikan untuk dijual di sebuah pasar di Hong Kong
Cacing sudu untuk dijual di pasaran, Korea Selatan
Tangki makanan laut di restoran Kantonis

Ikan ialah produk yang sangat mudah rosak. Bau hanyir ikan mati disebabkan oleh pecahan asid amino kepada amina biogenik dan ammonia.[46]

Ikan makanan yang hidup sering diangkut di dalam tangki dengan perbelanjaan yang tinggi untuk pasaran antarabangsa yang lebih suka makanan laut dibunuh dengan segera sebaik sebelum ia dimasak. Proses ini pada asalnya dimulakan oleh Lindeye. Penghantaran ikan hidup tanpa air juga sedang dikaji.[47] Walaupun sesetengah restoran makanan laut menyimpan ikan hidup dalam akuarium untuk tujuan paparan atau kepercayaan budaya, majoriti ikan hidup disimpan untuk pelanggan makan. Perdagangan ikan makanan hidup di Hong Kong, sebagai contoh, dianggarkan telah mendorong import ikan makanan hidup kepada lebih daripada 15,000 tan pada tahun 2000. Jualan di seluruh dunia pada tahun itu adalah dianggarkan sebanyak AS$400 juta, menurut Institut Sumber Dunia.[48]

Jika rangkaian sejuk itu tidak dipatuhi dengan betul, produk makanan biasanya mereput dan menjadi berbahaya sebelum tarikh sah laku dicetak pada pakej. Memandangkan potensi bahaya kepada pengguna apabila memakan ikan busuk adalah lebih besar daripada contohnya dengan produk tenusu, Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat (FDA) telah memperkenalkan peraturan di Amerika Syarikat yang memerlukan penggunaan penunjuk suhu masa pada produk makanan laut sejuk segar tertentu.[49]

Ikan segar adalah produk makanan yang sangat mudah rosak, jadi ia boleh dimakan segera atau dibuang; ia boleh disimpan hanya untuk satu jangkamasa yang pendek. Di kebanyakan negara, ikan segar difilet dan dipamerkan untuk jualan di atas hamparan ais hancur atau dalam peti sejuk. Ikan segar adalah yang paling kerap ditemui berhampiran jasad air, tetapi kemunculan pengangkutan kereta api dan lori sejuk telah menjadikan ikan segar lebih meluas di pedalaman.

Pengawetan ikan jangka panjang dicapai dalam pelbagai cara. Teknik tertua dan masih paling banyak digunakan adalah pengeringan dan pengasinan. Pengeringan (sepenuhnya) biasanya digunakan untuk memelihara ikan seperti ikan kod. Pengeringan dan pengasinan separa adalah popular untuk pemeliharaan ikan seperti ikan hering dan ikan kembung. Ikan seperti ikan salmon, ikan tuna dan ikan hering dimasak dan ditinkan. Kebanyakan ikan difilet sebelum pengetinan, tetapi beberapa ikan kecil (seperti sardin) hanya dipotong kepalanya dan dibuang isi perutnya sebelum pengetinan.

Pengambilan sunting

Makanan laut dimakan di seluruh dunia; ia menjadi sumber utama protein yang berkualiti tinggi di dunia: 14–16% protein haiwan yang digunakan di seluruh dunia; lebih satu bilion orang bergantung kepada makanan laut sebagai sumber utama protein haiwan mereka.[50][51] Ikan juga antara alergen makanan yang paling biasa.

Iceland, Jepun dan Portugal adalah pengguna terbesar makanan laut per kapita di dunia.[52]

Agensi Piawaian Makanan UK menyarankan bahawa sekurang-kurangnya dua bahagian makanan laut boleh dimakan setiap minggu, salah satu yang harus kaya dengan minyak. Terdapat lebih daripada 100 jenis makanan laut yang terdapat di sekitar pantai di UK.

Ikan yang kaya dengan minyak seperti ikan kembung atau ikan hering kaya dengan rantaian panjang minyak Omega-3. Minyak ini terdapat dalam setiap sel dalam badan manusia, dan diperlukan untuk fungsi biologi manusia seperti fungsi otak.

Ikan putih seperti haddock dan ikan kod adalah sangat rendah lemak dan kalori yang apabila digabungkan dengan ikan berminyak kaya dengan Omega-3 seperti ikan kembung, ikan sardin, ikan tuna segar, ikan salmon dan Ikan trout, boleh membantu untuk melindungi daripada penyakit jantung koronari, serta membantu membangunkan tulang dan gigi yang kuat.

Kerang sangat kaya dengan zink, yang penting untuk kulit dan otot yang sihat serta kesuburan. Casanova dikatakan memakan 50 tiram sehari.[53][54]

Manfaat kesihatan sunting

Penyelidikan sejak beberapa dekad yang lalu telah menunjukkan bahawa nutrien dan mineral dalam makanan laut boleh membuat penambahbaikan dalam perkembangan otak dan pembiakan dan mengetengahkan peranan untuk makanan laut dalam fungsi-fungsi tubuh manusia.[55]

Doktor telah mengetahui akan hubungan yang erat antara ikan dan hati yang sihat semenjak mereka menyedari bahawa penduduk Inuit memakan yang ikan di Artik mempunyai tahap penyakit jantung yang rendah. Satu kajian telah mencadangkan bahawa dengan menambah satu bahagian ikan seminggu untuk diet anda boleh mengurangkan sehingga separuh tentang peluang anda untuk mengalami serangan jantung. Ikan dipercayai melindungi jantung kerana dengan kurang makan lemak tepu dan banyak omega-3 boleh membantu untuk mengurangkan jumlah kolesterol dan trigliserida dalam darah - dua lemak itu, secara berlebihan, meningkatkan risiko penyakit jantung. Lemak omega-3 juga mempunyai antioksidan, yang dianggap menghalang penebalan dan merosakkan dinding arteri. Dengan sering memakan minyak ikan juga dipercayai mengurangkan risiko aritmia – aktiviti elektrik yang tidak teratur di dalam hati yang meningkatkan risiko serangan jantung secara tiba-tiba.[56]

10–12% otak manusia terdiri daripada lipid,[57] termasuk DHA lemak omega-3. Kajian terbaru menunjukkan bahawa orang yang lebih tua boleh meningkatkan kuasa otak mereka dengan makan ikan berminyak, dengan pengguna biasa dapat mengingat lebih baik dan berfikir lebih cepat daripada orang-orang yang tidak makan sama sekali. Kajian lain juga telah mencadangkan bahawa dengan menambah lebih DHA kepada diet kanak-kanak dengan kecelaruan hiperaktif kurang upaya tumpuan boleh mengurangkan masalah tingkah laku mereka dan meningkatkan kemahiran membaca mereka, manakala terdapat juga kaitan yang disyorkan antara DHA dan penumpuan yang lebih baik. Kajian yang berasingan telah mencadangkan bahawa orang tua yang memakan ikan sekurang-kurangnya seminggu sekali juga boleh mempunyai peluang untuk mendapat nyanyuk dan penyakit Alzheimer yang rendah.[56]

Memasukkan ikan sebagai sebahagian daripada diet tetap yang seimbang telah ditunjukkansatu keadaan yang menyakitkan yang menyebabkan sendi membengkak, mengurangkan kekuatan dan pergerakan membantu gejala artritis reumatoid – satu keadaan yang menyakitkan yang menyebabkan sendi membengkak, mengurangkan kekuatan dan pergerakan. Kajian juga menunjukkan bahawa pesakit berasa kurang tegang dan sakit pada waktu pagi jika mereka menjaga pengambilan minyak ikan mereka.[58] Kajian terbaru juga mendapati kaitan antara lemak omega-3 dan kelembapan dalam pemakaian tulang rawan yang membawa kepada osteoartritis, membuka pintu untuk lebih banyak penyelidikan sama ada makan lebih ikan boleh membantu mencegah penyakit itu.

Ikan adalah tinggi kandungan mineral seperti zink, iodin dan selenium, yang memastikan badan berjalan dengan lancar. Iodin adalah penting untuk kelenjar tiroid, yang mengawal pertumbuhan dan metabolisme, manakala selenium digunakan untuk membuat enzim yang melindungi dinding sel daripada radikal bebas menyebabkan barah, dan membantu mencegah kerosakan DNA yang disebabkan oleh sinaran dan bahan kimia. Ikan juga merupakan sumber vitamin A, yang diperlukan untuk kesihatan kulit dan mata, dan vitamin D, yang diperlukan untuk membantu badan menyerap kalsium untuk menguatkan gigi dan tulang.

Dalam agama sunting

Bagi kebanyakan bahagian hukum pemakanan Islam membenarkan memakan makanan laut, namun Hanbali melarang belut, Shafii melarang katak dan buaya, dan Hanafi melarang pemakan dasar seperti kerang dan ikan kap.[59] Hukum Kasyrut Yahudi melarang memakan kerang dan belut.[60] Dalam Perjanjian Lama, Mosaic Covenant membenarkan Bani Israil memakan ikan bersirip, tetapi kerang dan belut adalah satu perbuatan yang keji dan tidak dibenarkan.[61] Pada zaman purba dan zaman pertengahan, Gereja Katolik melarang amalan memakan daging, telur dan produk tenusu semasa Lent. Thomas Aquinas berhujah bahawa ini "memberikan keseronokan yang lebih besar sebagai makanan [berbanding ikan], dan khasiat yang lebih besar kepada tubuh badan manusia, hingga dari penggunaannya menyebabkan lebihan bahan bermani, yang apabila banyak menjadi dorongan untuk bernafsu."[62] Di Amerika Syarikat, amalan Katolik menahan diri daripada daging pada hari Jumaat semasa Lent telah mempopularkan ikan goreng Jumaat,[63] dan gereja sering menaja ikan goreng semasa Lent.[64] Di kawasan-kawasan kebanyakannya Roman Katolik, restoran boleh menyesuaikan menu mereka semasa Lent dengan menambah item makanan laut ke menu.[65]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ a b Inman, Mason (October 17, 2007). "African Cave Yields Earliest Proof of Beach Living". National Geographic News.
  2. ^ African Bone Tools Dispute Key Idea About Human Evolution National Geographic News article.
  3. ^ "Neanderthals ate shellfish 150,000 years ago: study". Phys.org. September 15, 2011.
  4. ^ Yaowu Hu, Y; Hong Shang, H; Haowen Tong, H; Olaf Nehlich, O; Wu Liu, W; Zhao, C; Yu, J; Wang, C; Trinkaus, E; Richards, M (2009). "Stable isotope dietary analysis of the Tianyuan 1 early modern human". Proceedings of the National Academy of Sciences. 106 (27): 10971–10974. doi:10.1073/pnas.0904826106. PMC 2706269. PMID 19581579.
  5. ^ First direct evidence of substantial fish consumption by early modern humans in China PhysOrg.com, 6 July 2009.
  6. ^ Coastal Shell Middens and Agricultural Origins in Atlantic Europe.
  7. ^ Fisheries history: Gift of the NilePDF
  8. ^ a b Based on data extracted from the FAO FishStat database 22 July 2012.
  9. ^ Dalby, p.67.
  10. ^ Image of fishing illustrated in a Roman mosaic.
  11. ^ Adamson (2002), p. 11.
  12. ^ Adamson (2004), pp. 45–39.
  13. ^ "ASFIS List of Species for Fishery Statistics Purposes". Fishery Fact Sheets. Food and Agriculture Organization. Dicapai pada 22 July 2012.
  14. ^ a b Jumlah pengeluaran, kumpulan spesies makanan laut kedua-dua liar dan akuakultur, dalam ribu tan, diperoleh daripada data yang dilaporkan dalam FAO FishStat database
  15. ^ Walrond C Carl . "Coastal fish – Fish of the open sea floor" Te Ara – the Encyclopedia of New Zealand. Updated 2 March 2009
  16. ^ "Definition of calamari". Merriam-Webster's Online Dictionary.
  17. ^ * Rudloe, Jack and Rudloe, Anne (2009) Shrimp: The Endless Quest for Pink Gold FT Press. ISBN 9780137009725.
  18. ^ Termasuk ketam, labah-labah laut, ketam raja dan udang kara mencangkung
  19. ^ Termasuk udang kara, udang kara batu berduri
  20. ^ a b Steven Nicol; Yoshinari Endo (1997). Krill Fisheries of the World. Fisheries Technical Paper. 367. Food and Agriculture Organization. ISBN 978-92-5-104012-6. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  21. ^ Pompa, S.; Ehrlich, P. R.; Ceballos, G. (2011). "Global distribution and conservation of marine mammals". PNAS. 108 (33): 13600–13605. doi:10.1073/pnas.1101525108.
  22. ^ "Native Alaskans say oil drilling threatens way of life". BBC News. 20 July 2010. Dicapai pada 2010-08-11.
  23. ^ Nguyen, Vi (26 November 2010). "Warning over contaminated whale meat as Faroe Islands' killing continues". The Ecologist.
  24. ^ "Greenpeace: Stores, eateries less inclined to offer whale". The Japan Times Online. 2008-03-08. Dicapai pada 2010-07-29.
  25. ^ Palmer, Brian (11 March 2010). "What Does Whale Taste Like?". Slate Magazine. Dicapai pada 2010-07-29.
  26. ^ Kershaw 1988,p.67
  27. ^ Matsutani, Minoru (September 23, 2009). "Details on how Japan's dolphin catches work". Japan Times. m/s. 3. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-09-27. Dicapai pada 2016-10-31.
  28. ^ "Eskimo Art, Inuit Art, Canadian Native Artwork, Canadian Aboriginal Artwork". Inuitarteskimoart.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-30. Dicapai pada 2009-05-07.
  29. ^ "Seal Hunt Facts". Sea Shepherd. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-11. Dicapai pada 2011-07-24.
  30. ^ Johnston, Eric (September 23, 2009). "Mercury danger in dolphin meat". Japan Times. m/s. 3.
  31. ^ Schafer, Edward H. (1962). "Eating Turtles in Ancient China". Journal of the American Oriental Society. American Oriental Society. 82 (1): 73–74. doi:10.2307/595986. JSTOR 595986.
  32. ^ CITES (14 June 2006). "Appendices". Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna. Diarkibkan daripada yang asal (SHTML) pada 3 February 2007. Dicapai pada 5 February 2007.
  33. ^ Settle, Sam (1995). "Status of Nesting Populations of Sea Turtles in Thailand and Their Conservation". Marine Turtle Newsletter. 68: 8–13.
  34. ^ International Union for the Conservation of Nature. "IUCN Red List of Endangered Species". Dicapai pada April 12, 2012.
  35. ^ Ess, Charlie. "Wild product's versatility could push price beyond $2 for Alaska dive fleet". National Fisherman. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-22. Dicapai pada 2008-08-01.
  36. ^ Laura Rogers-Bennett, "The Ecology of Strongylocentrotus franciscanus and Strongylocentrotus purpuratus" in John M. Lawrence, Edible sea urchins: biology and ecology, p. 410
  37. ^ Alan Davidson, Oxford Companion to Food, s.v. sea urchin
  38. ^ John M. Lawrence, "Sea Urchin Roe Cuisine" in John M. Lawrence, Edible sea urchins: biology and ecology
  39. ^ Omori, M.; Nakano, E. (2001). "Jellyfish fisheries in southeast Asia". Hydrobiologia. 451: 19–26. doi:10.1023/A:1011879821323. Unknown parameter |name-list-format= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |author-name-separator= (bantuan)
  40. ^ Hsieh, Yun-Hwa P; Leong, F-M; Rudloe, J (2001). "Jellyfish as food". Hydrobiologia. 451 (1–3): 11–17. doi:10.1023/A:1011875720415.
  41. ^ Li, Jian-rong; Hsieh, Yun-Hwa P (2004). "Traditional Chinese food technology and cuisine" (PDF). Asia Pacific J Clin Nutr. 13 (2): 147–155.
  42. ^ Smith, G.M. 1944. Marine Algae of the Monterey Peninsula, California. Stanford Univ., 2nd Edition.
  43. ^ K.H. Wong; Peter C.K. Cheung (2000). "Nutritional evaluation of some subtropical red and green seaweeds: Part I — proximate composition, amino acid profiles and some physico-chemical properties". Food Chemistry. 71 (4): 475–482. doi:10.1016/S0308-8146(00)00175-8.
  44. ^ "Seaweed as Human Food". Michael Guiry's Seaweed Site. Dicapai pada 2011-11-11.
  45. ^ "Spotlight presenters in a lather over laver". BBC. 2005-05-25. Dicapai pada 2011-11-11.
  46. ^ N. Narain and Nunes, M.L. Marine Animal and Plant Products. In: Handbook of Meat, Poultry and Seafood Quality, L.M.L. Nollet and T. Boylston, eds. Blackwell Publishing 2007, p 247.
  47. ^ "WIPO". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-15. Dicapai pada 2016-10-31.
  48. ^ "The World Resources Institute, The live reef fish trade". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-07. Dicapai pada 2016-10-31.
  49. ^ "La Rosa Logistics Inc 14-Jan-03". Fda.gov. Dicapai pada 2012-04-02.
  50. ^ World Health Organization [1].
  51. ^ Tidwell, James H.; Allan, Geoff L. (2001). "Fish as food: aquaculture's contribution Ecological and economic impacts and contributions of fish farming and capture fisheries". EMBO Reports. 2 (11): 958–963. doi:10.1093/embo-reports/kve236. PMC 1084135. PMID 11713181.
  52. ^ Aquamedia
  53. ^ Slovenko R (2001) "Aphrodisiacs-Then and Now" Journal of Psychiatry and Law, 29: 103f.
  54. ^ McMurray P and Ingber S (2007) Consider the Oyster: A Shucker's Field Guide Page 15, Pan Australia. ISBN 9780312377366.
  55. ^ "Nutritional Aspects of Fish Diarkibkan 2008-11-15 di Wayback Machine." Irish Sea Fisheries Board
  56. ^ a b "What's so healthy about seafood". Australian Government, Fisheries Research and Development Corporation.
  57. ^ Chudler EH (n.d.). Brain facts and figures. University of Washington. Retrieved 26 Dec. 2009
  58. ^ Rice R. (2004) Seafood – an essential part of 21st century eating patterns. The Fish Foundation.
  59. ^ Is seafood Haram or Halal? Questions on Islam. Updated 23 December 2008. Retrieved 6 January 2013.
  60. ^ Yoreh De'ah – Shulchan-Aruch Chapter 1, torah.org. Retrieved 17 June 2012.
  61. ^ "All that are in the waters: all that... hath not fins and scales ye may not eat" (Deuteronomy 14:9–10) and are "an abomination" (Leviticus 11:9–12).
  62. ^ "'''Summa Theologica''' Q147a8". Newadvent.org. Dicapai pada 27 August 2010.
  63. ^ Carolyn Walkup (December 8, 2003). "You can take the girl out of Wisconsin, but the lure of its food remains". Nation's Restaurant News. Dicapai pada 2009-02-25.
  64. ^ Connie Mabin (March 2, 2007). "For Lent, Parishes Lighten Up Fish Fry". Washington Post. Dicapai pada 2009-02-25.
  65. ^ Bill Carlino (February 19, 1990). "Seafood promos aimed to 'lure' Lenten observers". Nation's Restaurant News. Dicapai pada 2009-02-25.

Rujukan sunting

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting

Templat:Edible molluscs Templat:Edible crustaceans Templat:Dried fish