Malam kutub berlaku di bahagian utara dan selatan bumi apabila malam berlangsung lebih dari 24 jam. Ini berlaku hanya dalam lingkaran kutub.[1] Fenomena yang bertentangan, hari kutub, atau matahari tengah malam, berlaku apabila Matahari kekal di atas ufuk selama lebih dari 24 jam. "Malam" difahami sebagai pusat Matahari berada di bawah ufuk bebas. Memandangkan atmosfera membias sinaran Matahari, hari kutub lebih panjang daripada malam kutub, dan kawasan yang dipengaruhi oleh malam kutub agak kecil berbanding dengan kawasan matahari tengah malam. Bulatan kutub terletak pada garis lintang antara kedua-dua kawasan tersebut, di latitud kira-kira 66.5 darjah. Di bandar paling utara Sweden, Kiruna, pada 67°51'U, malam kutub berlangsung selama sekitar 28 kali tempoh dua puluh empat jam, sementara matahari tengah malam berlangsung sekitar 50 kali tempoh dua puluh empat jam. Semasa hari di Bulatan Artik, malam berlaku di Bulatan Antartika.

Ciri-ciri malam kutub aram biru senja, Longyearbyen, Svalbard, Norway terletak pada 78° utara.
Malam kutub di Kutub Selatan, Antartika.
Malam kutub di Naryan-Mar, Rusia. 23 Disember 2014, 11:27 (tengah hari)

Mana-mana planet atau bulan dengan kecondongan paksi yang cukup yang berputar lebih kerap berbanding mengorbit bintang (tiada penguncian pasang surut di antara keduanya) akan mengalami fenomena yang sama (waktu malam yang berlangsung lebih dari satu tempoh putaran).

Penerangan sunting

Hari terpendek kutub tidak sepenuhnya gelap di mana-mana di dalam bulatan kutub, tetapi hanya di tempat-tempat di dalam 5.5° kutub, dan hanya apabila bulan berada jauh di bawah ufuk. Kawasan di sempadan dalaman bulatan kutub mengalami aram kutub dan bukan malam kutub. Malah, kawasan kutub biasanya mendapat lebih senja sepanjang tahun daripada kawasan khatulistiwa.

Untuk kawasan di dalam bulatan kutub, panjang maksimum masa Matahari sepenuhnya berada di bawah ufuk berbeza-beza dari sifar suku darjah di luar Bulatan Artik dan Bulatan Antartik kepada 179 hari di Kutub. Walau bagaimanapun, tidak semua masa ini dikelaskan malam kutub memandangkan cahaya matahari mungkin boleh dilihat kerana pembiasan. Juga, masa apabila Matahari berada di atas ufuk di kutub adalah 186 hari. Asimetri berangka berlaku kerana masa apabila Matahari sebahagiannya di atas ufuk dikira untuk siang hari. Tambahan pula, nombor di atas adalah nombor purata: orbit eliptik Bumi menjadikan Kutub Selatan menerima lebih banyak Matahari di bawah ufuk berbanding Kutub Utara (lihat ekuinoks).

Jenis malam kutub sunting

 
Awal petang pada kutub malam di Tromsø, Norway.
 
Kutub malam di Nordkinn Semenanjung di Norway, semenanjung utara tanah besar Eropah.

Memandangkan terdapat pelbagai jenis aram, terdapat juga pelbagai jenis malam kutub. Setiap jenis malam kutub ditakrifkan apabila ia lebih gelap daripada jenis senja seumpamanya. Penjelasan di bawah adalah berdasarkan langit yang agak cerah, jadi langit akan menjadi gelap dengan kehadiran awan tebal.

Aram kutub sunting

Aram kutub berlaku di kawasan-kawasan yang terletak di sempadan dalaman bulatan kutub, di mana Matahari akan berada di atau di bawah ufuk sepanjang hari di solstis musim sejuk. Tidak ada siang benar semasa rembangan matahari, hanya senja awam. Ini bererti bahawa Matahari berada di bawah ufuk, tetapi kurang daripada 6°. Semasa aram awam, masih terdapat cahaya yang mencukupi untuk aktiviti luar seperti biasa kerana hamburan cahaya oleh atmosfera atas dan pembiasan. Lampu jalan mungkin dipasang dan orang yang melihat tetingkap dari dalam bilik yang cerah dapat melihat pantulan mereka pada waktu tengah hari, kerana tahap pencahayaan luar kirang berbanding ruang dalaman yang diterangi.

Pesakit kecelaruan afektif bermusim cenderung mencari terapi dengan cahaya buatan, kerana faedah psikologi siang hari memerlukan tahap cahaya ambien yang relatifnya tinggi (sehingga 10,000 lux) yang tidak terdapat di mana-mana peringkat senja, Maka, aram tengah hari dialami di mana-mana di dalam bulatan kutub masih dikira "malam kutub" untuk tujuan ini.

Malam kutub awam sunting

Tempoh malam kutub awam hanya menghasilkan cahaya kelam yang boleh dilihat pada tengah hari. Ia berlaku apabila tidak ada senja awam dan hanya senja nautika berlaku semasa rembangan matahari. Aram awam berlaku apabila Matahari adalah antara 0 dan 6° di bawah ufuk, dan malam awam apabila ia lebih rendah daripada itu. Oleh itu, malam kutub awam adalah terhad kepada latitud di atas 72° 34', yang betul-betul 6° di dalam bulatan kutub. Tiada tempat di tanah besar Eropah memenuhi definisi ini. Di wilayah Norway Svalbard, walau bagaimanapun, malam kutub awam berlangsung dari sekitar 11 November sehingga 30 Januari. Dikson, di Rusia, mengalami malam kutub awam selama lebih kurang sebulan. Semasa awan tebal meliputi seperti pantai Finnmark (kira-kira 70°) di Norway akan mendapat "hari" yang lebih gelap. Di wilayah Pond Inlet, Nunavut, Kanada bagaimanapun, malam kutub awam berlangsung dari 16 Disember hingga 26 Disember.

Malam kutub nautika sunting

Semasa tempoh malam kutub nautika, tiada jejak siang hari, kecuali sekitar tengah hari. Ia berlaku apabila tidak ada senja nautika dan hanya senja astronomi berlaku pada rembangan matahari. Senja nautikal berlaku apabila Matahari berada di antara enam dan dua belas darjah di bawah ufuk. Terdapat lokasi di kaki langit sekitar tengah hari dengan cahaya yang lebih banyak daripada tempat yang lain kerana pembiasan. Semasa malam nautika, Matahari adalah lebih rendah daripada 12 ° di bawah ufuk, jadi malam kutub nautika adalah terhad kepada latitud di atas 78° 34', yang betul-betul 12° dalam lingkaran kutub, atau 11.5° dari kutub. Alert, Nunavut, penempatan paling utara di Kanada dan dunia, mengalami ini dari akhir November hingga pertengahan Januari.

Di wilayah Eureka, Nunavut di Canada mengalami ini dari 2 Disember hingga 8 Januari.

Di wilayah Svalbard Ny-Alesund, Norway mengalami ini dari pertengahan hingga akhir Disember.

Malam kutub astronomi sunting

Malam kutub astronomi ialah tempoh malam yang berterusan di mana tiada senja astronomi berlaku. Senja astronomi berlaku apabila matahari adalah di antara dua belas dan lapan belas darjah di bawah ufuk dan malam astronomi ketika ia lebih rendah daripada itu. Oleh itu, malam kutub astronomi adalah terhad kepada latitud di atas 84° 34', yang betul-betul 18° dalam lingkaran kutub, atau lima setengah darjah dari kutub. Semasa malam kutub astronomi, bintang-bintang magnitud keenam, yang merupakan bintang-bintang paling malap yang kelihatan kepada mata kasar, akan dapat dilihat sepanjang hari. Ini berlaku apabila matahari adalah di antara 18 dan 23.5 darjah di bawah ufuk. Keadaan ini berlangsung sekitar 11 minggu di kutub.

Stesen Kutub Selatan Scott Amundsen mengalami ini dari 15 Mei hingga akhir bulan Julai.

Kutub Utara mengalami ini dari 14 November hingga 29 Januari.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Burn, Chris. The Polar Night (PDF). The Aurora Research Institute. Dicapai pada 28 September 2015.
  2. ^ Rao, Joe (21 September 2010). "The Myth of Arctic Daylight and Darkness Exposed". Live Science. Dicapai pada 14 April 2017.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting