Malaysia Airports

Syarikat pengurus Lapangan Terbang di Malaysia

Malaysia Airports Holdings Berhad (MYX: 5014) merupakan syarikat lapangan terbang Malaysia yang menguruskan kebanyakan lapangan-lapangan terbang di Malaysia. Mereka juga diberi tugas menguruskan beberapa lapangan terbang di luar negara.

Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB)
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiMYX: 5014
ISINMYL5014OO005
IndustriPengurusan lapangan terbang
Ditubuhkan1991 (1991)
Ibu pejabatLapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang, Selangor, Malaysia
Tokoh pentingDatuk Mohd Shukrie Mohd Salleh (pemangku)
HasilRM 3,870 juta
Pendapatan kendalianRM 777.3 juta
Pendapatan bersihRM 40.1 juta
Bilangan kakitangan10,000
Syarikat indukKhazanah Nasional
Tapak webwww.malaysiaairports.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Am/Perihal sunting

Malaysia Airports Holdings Berhad (MYX: 5014) ialah syarikat lapangan terbang Malaysia yang menguruskan kebanyakan lapangan terbang di Malaysia. Firma itu baru-baru ini dianugerahkan kewajipan untuk menguruskan lapangan terbang di destinasi antarabangsa. Ia mempunyai ibu pejabat di Pejabat Korporat Malaysia Airports di Persiaran Korporat KLIA di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, Selangor.[1]

Sejarah sunting

Malaysia Airport Berhad dikorporatkan pada tahun 1991 apabila Parlimen Malaysia meluluskan satu kertas kerja untuk mengasingkan Jabatan Penerbangan Awan (DCA) kepada dua entiti masing-masing mempunyai perspektif tugas yang berbeza. DCA masih berfungsi sebagai badan yang mengawal industri penerbangan dan lapangan terbang di Malaysia manakala entiti baru yang ditubuhkan, Malaysia Airports Berhad akan memberi lebih fokus kepada operasi, pengurusan dan penyelenggaraan lapangan-lapangan terbang. Pada bulan November 1992, badan ini telah diberi lesen untuk menjalankan tugasnya sebagai pengurus lapangan terbang.

Syarikat pemegangnya, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) telah dikorporatkan sebagai syarikat awam berhad pada bulan November 1999 dan telah disenaraikan dalam saham Papan Utama di Bursa Saham Kuala Lumpur dan menjadi syarikat pengurusan lapangan terbang yang pertama disenaraikan di Asia dan keenam di dunia.

Lapangan terbang utamanya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. KLIA merupakan hasil strategi bermatlamat untuk memenuhi keperluan pesawat yang lebih besar dan permintaan trafik yang akan meningkat pada abad ke 21. KLIA telah merintis penggunaan teknologi pengurusan lapangan terbang serba canggih yang dikenali sebagai Total Airport Management Systems (TAMS). Teknologi ini diuruskan oleh Malaysia Airport (technologies) Sdn Bhd yang terdiri daripada lebih 40 sistem dan fungsi lapangan terbang termasuk kawalan trafic udara, pengendalian bagasi, daftar masuk penumpang dan papan pameran maklumat penerbangan.

MAHB menggunakan struktur korporat yang merangkumi 10 badan subsidi; Malaysia Airports Sdn Bhd, Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd, Malaysia Airports (Niaga) Sdn Bhd, Malaysia Airports Management & Technical Services Sdn Bhd,Sepang International Circuit Sdn Bhd, Malaysia Airports (Technologies) Sdn Bhd, Malaysia Airports (Properties) Sdn Bhd, KL Airport Hotel Sdn Bhd, MAB Agriculture-Horticulture Sdn Bhd dan Asia Pacific Auction Centre Sdn Bhd. Antara syarikat-syarikat yang bersekutu adalah Urusan Teknologi Wawasan Sdn Bhd, Kuala Lumpur Aviation Fuelling System Sdn Bhd, dan Cambodia Airport Management Services Limited. Kumpulan ini mempunyai jumlah kakitangan lebih 5,000 orang dalam 39 pejabat di seluruh negara.

MAHB juga menyediakan perkhidmatan pengurusan lapangan terbang untuk Lapangan Terbang Siem Reap dan Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh di Kemboja melalui kerjasama dengan Aéroports de Paris Management S.A.

Malaysia Airports mempunyai satu Pusat Latihan (MATC), terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang. Pusat ini dibina untuk menampung keperluan latihan semua para pegawai Malaysia Airports. MATC juga pernah digunakan sebagai pusat program berorientasikan keselamatan yang dianjurkan oleg International Civil Aviation Organisation (ICAO). Selain itu, MATC juga menyediakan khidmat pakar dari segi sekuriti dan keselamatan industri penerbangan kepada kerajaan Malaysia dan syarikat-syarikat penerbangan. [2][3]

Pada 10 Ogos 2022, kedua-dua pihak iaitu anak syarikat kepada Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) iaitu Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd dan Capital A Berhad yang merupakan syarikat induk kepada AirAsia Aviation Group Limited, telah mengumumkan pemberhentian prosiding undang-undang [4][5][6], yang melibatkan kedua belah pihak tersebut, yang dimana masing masing pemimpin dari dua belah pihak tersebut ada menyatakan dengan sebagai berikut :

  • dari pihak Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), Dato’ Iskandar Mizal Mahmood berkata

“Kami dengan sukacitanya mengesahkan bahawa semua pihak menggugurkan prosiding. Tiada lagi sebarang prosiding undang-undang atau litigasi material daripada MAHB terhadap AirAsia Berhad/AirAsia X Berhad. Kami percaya bahawa kerjasama erat dengan semua pihak berkepentingan dalam ekosistem penerbangan adalah kunci dalam mendorong kami ke arah pertumbuhan untuk kedua-dua industri dan negara. Kami komited ke arah bekerjasama untuk manfaat bersama dan kejayaan semua pihak berkepentingan penerbangan iaitu syarikat penerbangan, lapangan terbang, penumpang dan industri.”

[4][5][6]

  • yang juga dari pihak Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Tony Fernandes berkata

AirAsia Berhad dan AirAsia X juga telah menarik balik semua prosiding undang-undang kerana kami berharap dapat bekerjasama untuk masa depan yang lebih baik.

[4][5][6]

,lalu dilanjutkan dengan sebagai berikut

Apabila dunia pulih daripada pandemik, dan kerugian besar dalam sektor penerbangan khususnya, adalah penting untuk semua pihak berkepentingan bekerjasama untuk merangsang kebangkitan semula perjalanan udara. Sebagai dua pemain utama yang memacu ekosistem penerbangan, adalah lebih penting daripada sebelumnya bahawa MAHB dan syarikat penerbangan kami yang berpangkalan di Malaysia AirAsia Berhad dan AirAsia X Berhad, menunjukkan solidariti dalam menjadikan industri penerbangan Malaysia berdaya saing dan menarik semula.

[4][5][6]

,dengan penekanan dengan sebagai berikut

Kami sangat gembira kerana telah menemui titik persamaan untuk mencapai hasil yang baik mengenai penyelesaian sebarang perkara tertunggak dengan MAHB, melalui dialog yang menyokong dan membina dalam semangat perkongsian. Ini memberi petanda baik untuk menyokong pemulihan pantas industri dan merangsang pertumbuhan pelancongan dan ekonomi Malaysia.

[4][5][6]

dan diakhiri dengan sebagai berikut

Kami mengucapkan terima kasih kepada MAHB atas sokongan mereka untuk menjadikan perjalanan udara keluar dari hab utama kami di klia2 bukan sahaja mampu milik berjuta-juta penumpang setiap tahun tetapi juga dengan komitmen bersama untuk bekerjasama dengan kami dalam perkhidmatan yang lebih baik bagi membina industri pelancongan yang lebih baik di Malaysia untuk masa depan, yang merupakan kemenangan untuk kita semua.

[4][5][6]

Senarai anak syarikat sunting

Logo Syarikat Nama Syarikat Tarikh
penubuhan
Operator/Perkhidmatan
KL Airport Hotel Sdn. Bhd. 16 Januari 1995 Memiliki dan Mengoperasikan Sama Sama Hotel LTA KL, yang merupakan hotel 5-bintang di KLIA
MAB Agriculture-Horticulture Sdn. Bhd. (MAAH) 1998 Mengusahakan dan mengurus ladang kelapa sawit, kelapa dan hasil pertanian lain di sekitar KLIA
Malaysia Airports Sdn. Bhd. pengendali semua lapangan terbang di Malaysia kecuali Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)
MA Consultancy Services Sdn. Bhd. (MACS) 1994 Menawarkan perkhidmatan pengurusan, penyelenggaraan dan teknikal dalam operasi lapangan terbang, pembangunan dan perkhidmatan
MA Technologies Sdn Bhd.
Malaysia Airports (Niaga) Sdn. Bhd. pengendali bebas cukai Eraman Bebas Cukai
MA Properties Sdn. Bhd.
Malaysia Airports (Sepang) Sdn. Bhd. pengendali Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)
Urusan Teknologi Wawasan Sdn. Bhd. (UTW)
Malaysia International Aerospace Centre Sdn. Bhd. (MIAC)

Peta Lokasi Lapangan Terbang MAHB sunting

Lapangan Terbang Antarabangsa sunting

 
 
BKI
 
KUL
 
KCH
 
LGK
 
PEN
lokasi Lapangan Terbang Antarabangsa yang diurus oleh MAHB di   Malaysia.
Negeri/Wilayah Bandar Nama Lapangan Terbang
  Kedah Pekan Kuah Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LGK) [7]
  Pulau Pinang George Town Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PEN) [8]
  Sabah Kota Kinabalu Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (BKI) [9]
  Sarawak Kuching Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KCH) [10]
  Selangor Kuala Lumpur Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KUL) [11]

Lapangan Terbang Domestik sunting

 
 
AOR
 
BTU
 
IPH
 
KBR
 
TGG
 
KUA
 
LBU
 
LDU
 
LMN
 
MKZ
 
MYY
 
MZV
 
MKM
 
SDK
 
SBW
 
SZB
 
TWU
lokasi Lapangan Terbang Domestik yang diurus oleh MAHB di   Malaysia.
Negeri/Wilayah Bandar Nama Lapangan Terbang
  Kedah Alor Setar Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (AOR) [12]
  Kelantan Kota Bharu Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (KBR) [13]
  Labuan Bandar Victoria Lapangan Terbang Labuan (LBU) [14]
  Melaka Bandaraya Melaka Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka (MKZ) [15]
  Pahang Kuantan Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah (KUA) [16]
  Negeri Perak Ipoh Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (IPH) [17]
  Sabah Lahad Datu,
Sandakan,
Tawau
Lapangan Terbang Lahad Datu (LDU),
Lapangan Terbang Sandakan (SDK),
Lapangan Terbang Tawau (TWU) [18]
  Sarawak Bintulu,
Limbang,
Bandar Miri,
Mukah,
Mulu,
Sibu
Lapangan Terbang Bintulu (BTU),
Lapangan Terbang Limbang (LMN),
Lapangan Terbang Miri (MYY),
Lapangan Terbang Mukah Baharu (MKM),
Lapangan Terbang Mulu (MZV),
Lapangan Terbang Sibu (SBW) [19]
  Selangor Kuala Lumpur dan • Subang Jaya Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (SZB) [20]
  Terengganu Kuala Terengganu Lapangan Terbang Sultan Mahmud (TGG) [21]

Lapangan Terbang STOLport sunting

 
 
BKM
 
BBN
 
BLG
 
KPI
 
KUD
 
LWY
 
LKH
 
LBP
 
LGL
 
GSA
 
LSM
 
ODN
 
MUR
 
PKG
 
RDN
 
SMM
 
TOD
lokasi Lapangan Terbang STOLport yang diurus oleh MAHB di   Malaysia.
Negeri/Wilayah Bandar Nama Lapangan Terbang
  Pahang Pulau Tioman Lapangan Terbang Tioman (TOD) [22]
  Negeri Perak Pulau Pangkor Lapangan Terbang Pangkor (PKG) [23]
  Sabah Kudat,
Long Pasia,
Semporna
Lapangan Terbang Kudat (KUD),
Lapangan Terbang Long Pasia (GSA),
Lapangan Terbang Semporna (SMM) [24]
  Sarawak Ba'kelalan,
Bario,
Belaga,
Kapit,
Lawas,
Long Akah,
Long Banga,
Long Lellang,
Long Semado,
Long Seridan,
Marudi
Lapangan Terbang Bakelalan (BKM),
Lapangan Terbang Bario (BBN),
Lapangan Terbang Belaga (BLG),
Lapangan Terbang Kapit (KPI),
Lapangan Terbang Lawas (LWY),
Lapangan Terbang Long Akah (LKH),
Lapangan Terbang Long Banga (LBP),
Lapangan Terbang Long Lellang (LGL),
Lapangan Terbang Long Semado (LSM),
Lapangan Terbang Long Seridan (ODN),
Lapangan Terbang Marudi (MUR) [25]
  Terengganu Pulau Redang Lapangan Terbang Redang (RDN) [26]

Lapangan Terbang Luar Negara sunting

Ralat Lua pada baris 143 di Modul:Location_map/multi: Unable to find the specified location map definition: "Module:Location map/data/Turkey" does not exist.

Negeri/Wilayah Bandar Nama Lapangan Terbang
Wilayah Istanbul Istanbul Lapangan Terbang Sabiha Gökçen (SAW) [27]

Lapangan terbang yang diuruskan sunting

versi kini sunting

Syarikat ini menguruskan 39 lapangan terbang di Malaysia [28]. Antaranya ialah:

  Malaysia sunting

  Kedah sunting

  Kelantan sunting

  Labuan sunting

  Melaka sunting

  Pahang sunting

  Negeri Perak sunting

  Pulau Pinang sunting

  Sabah sunting

  Sarawak sunting

  Selangor sunting

  Terengganu sunting

versi bekas sunting

Selain dari Malaysia, syarikat ini juga menguruskan 4 lapangan terbang di luar negara[73] iaitu:

versi kini sunting

Selain Malaysia, syarikat itu kini menguruskan satu lapangan terbang antarabangsa di luar Malaysia.[74]

  Turki sunting

Anugerah sunting

  • Chartered Institute of Logistics and Transports Malaysia - Syarikat terbaik tahun 2007[76]

Rujukan sunting

  1. ^ "Contact Info." Malaysia Airports. Retrieved 15 July 2019. "Malaysia Airports Holdings Berhad Malaysia Airports Corporate Office Persiaran Korporat KLIA 64000 KLIA, Sepang Selangor, MALAYSIA"
  2. ^ https://www.emis.com/php/company-profile/MY/Malaysia_Airports_Holdings_Berhad_en_1662120.html
  3. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-profile
  4. ^ a b c d e f "Malaysia Airports, Capital A batal prosiding perundangan bagi perkukuh industri penerbangan dan pelancongan di Malaysia". AirAsia Newsroom (AirAsia). 10 Ogos 2022. Dicapai pada 11 Ogos 2022.
  5. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  6. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  7. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  8. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  9. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  10. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  11. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  12. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  13. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  14. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  15. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  16. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  17. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  18. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  19. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  20. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  21. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  22. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  23. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  24. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  25. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  26. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  27. ^ "Sultan Abdul Halim Airport, RMAF Alor Setar (AOR), Alor Setar". Dicapai pada 13 April 2022.
  28. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  29. ^ "Langkawi International Airport (LGK), Langkawi". Dicapai pada 13 April 2022.
  30. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  31. ^ "Sultan Ismail Petra Airport, RAF Kota Bharu (KBR), Kota Bharu". Dicapai pada 13 April 2022.
  32. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  33. ^ "Labuan Airport, RMAF Labuan (LBU), Labuan". Dicapai pada 13 April 2022.
  34. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  35. ^ "Malacca International Airport (MKZ), Batu Berendam". Dicapai pada 13 April 2022.
  36. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  37. ^ "Sultan Haji Ahmad Shah Airport, RMAF Kuantan (KUA), Kuantan". Dicapai pada 13 April 2022.
  38. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  39. ^ "Tioman Airport (TOD), Tioman Island, Pulau Tioman". Dicapai pada 13 April 2022.
  40. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  41. ^ "Sultan Azlan Shah Airport (IPH), Ipoh". Dicapai pada 13 April 2022.
  42. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  43. ^ "Pangkor Airport (PKG), Pangkor Island, Pulau Pangkor". Dicapai pada 13 April 2022.
  44. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  45. ^ "Penang International Airport (PEN), Bayan Lepas, George Town". Dicapai pada 13 April 2022.
  46. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  47. ^ "Keningau Airport (KGU), Keningau". Dicapai pada 13 April 2022.
  48. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  49. ^ "Kota Kinabalu International Airport (BKI), Kota Kinabalu". Dicapai pada 13 April 2022.
  50. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  51. ^ "Lahad Datu Airport (LDU), Lahad Datu". Dicapai pada 13 April 2022.
  52. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  53. ^ "Sandakan Airport (SDK), Sandakan". Dicapai pada 13 April 2022.
  54. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  55. ^ "Tawau Airport (TWU), Tawau". Dicapai pada 13 April 2022.
  56. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  57. ^ "Bintulu Airport (BTU), Bintulu". Dicapai pada 13 April 2022.
  58. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  59. ^ "Kuching International Airport, RMAF Kuching (KCH), Kuching". Dicapai pada 13 April 2022.
  60. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  61. ^ "Limbang Airport (LMN), Limbang". Dicapai pada 13 April 2022.
  62. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  63. ^ "Miri Airport (MYY), Miri". Dicapai pada 13 April 2022.
  64. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  65. ^ "Sibu Airport (SBW), Sibu". Dicapai pada 13 April 2022.
  66. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  67. ^ "Kuala Lumpur International Airport (KUL), Kuala Lumpur, Sepang". Dicapai pada 13 April 2022.
  68. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  69. ^ "Sultan Mahmud Airport (TGG), Kuala Terengganu". Dicapai pada 13 April 2022.
  70. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  71. ^ Malaysia Airports eyes China contract
  72. ^ Malaysia Airports eyes China contract
  73. ^ https://www.malaysiaairports.com.my/about-us/corporate-profile/our-airports
  74. ^ Malaysia Airports wins Company of the Year Award

Lihat Juga sunting

Pautan luar sunting