Malesia adalah rantau biogeografi yang melangkaui Khatulistiwa dan sempadan-sempadan ekosains Indomalaya dan Australasia, dan juga sebuah kawasan floristik fitogeografi di Kerajaan Paleotropikal. Ia telah diberikan definisi yang berbeza. Skim Geografi Dunia untuk Rakaman Pengedaran Tanaman berpecah Papuasia dalam versi 2001.

Penakrifan WGSRPD versi 1
Penakrifan WGSRPD versi 2

Flora wilayah sunting

Malesia telah diidentifikasi sebagai seorang flora kawasan itu termasuk bahasa Melayu Semenanjung, Nusantara, New Guinea, dan Bismarck Nusantara,[1] berdasarkan bersama tropika flora berasal kebanyakannya dari Asia tetapi juga dengan banyak unsur-unsur Antartika flora, termasuk banyak spesies di selatan pain keluarga Podocarpaceae dan Araucariaceae. Flora wilayah pertindihan empat berbeza mamalia fauna wilayah.

Edisi pertama dari Dunia Geografi Skim untuk Rakaman Tumbuhan Taburan (WGSRPD) digunakan definisi ini, tapi di kedua edisi 2001, New Guinea dan Bismarck Kepulauan telah dikeluarkan dari Malesia dan telah bersatu dengan Pulau Solomon, sebelum ini diletakkan di WGSRPD Barat daya Pasifik, diletakkan ke wilayah baru, Papuasia.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Wikramanayake, Eric; Eric Dinerstein; Colby J. Loucks; et al. (2002). Terrestrial Ecoregions of the Indo-Pacific: a Conservation Assessment. Island Press; Washington, DC. p 61
  2. ^ Brummitt, R.K. (2001). World Geographical Scheme for Recording Plant Distributions: Edition 2 (PDF). International Working Group on Taxonomic Databases For Plant Sciences (TDWG). Dicapai pada 2006-11-27.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting