Mariupol (Ukraina — Маріуполь, Bahasa Inggeris — Mariupol) — adalah sebuah bandar di bahagian tenggara Ukraine, sebuah pelabuhan di Laut Azov. Mariupol terletak dalam Wilayah Donetsk. Pusat bandar bersejarah ini terletak di pertemuan sungai-sungai dan Kalchik Kalmius di Laut Azov.

lambang
lokasi
pintu masuk ke bandar
tugu
Majlis Bandaraya
teater
bandar malam

Koordinat: 47°33′N 37°45′E / 47.550°N 37.750°E / 47.550; 37.750

Etimologi sunting

Nama moden «Mariupol» berasal dari perkataan «poli» (di Yunani «Πόλη» — «bandar») dan bermaksud «Kota Maryam» (dalam penghormatan pewaris takhta Maria Fedorovna).

Sejarah sunting

Mariupol telah ditubuhkan pada abad ke-16 sebagai pos kawalan Cossack («zimovnik») dipanggil «Domakha», dan kemudian sebagai kubu Cossack yang dipanggil «Kalmius» (dinamakan selepas sungai yang terletak di sini), dengan 1611 menjadi pusat pentadbiran yang Kalmius " palanca "- satu unit pentadbiran Cossack Ukraine. Pada tahun 1774, wilayah bandar moden menjadi sebahagian Empayar Rusia, mengikut ke Keamanan Perjanjian Küçük Kaynarca. Dalam tahun 1778 di sini diasaskan bandar pertama Donbass — Pavlovsk, muncul gereja pertama. Setahun kemudian kerajaan tsaris Rusia memutuskan untuk memindahkan 18.408 Greek dari Crimea, kerana mereka ditindas oleh tentera Tatar di sana. Crimean penempatan semula orang-orang Yunani telah diketuai oleh Ignatius Metropolitan, yang mengetuai bandar untuk masa yang lama selepas. Dari September 29, 1779 bandar mempunyai nama semasa — Mariupol.

Bagi bandar masa yang panjang adalah tempat yang eksklusif Greek kediaman, dan dibangunkan sebagai sebuah pusat utama untuk perdagangan dan perikanan. Pada abad ke-19 bandar menjadi pusat Mariupol uezd — satu unit pentadbiran Empayar Rusia. Akhir pada abad ke-19 telah dibina pelabuhan (29 Ogos 1889) dan rel jalan (1882), yang disambungkan Mariupol dengan kawasan utama negara ini, mula untuk membangunkan industri berat (kilang paip «Nikopol-Mariupol masyarakat» telah dibina di 1 Februari, 1897, dan kilang besi dan keluli «Rusia Providence» dibina pada tahun 1899, kini kedua-dua kilang ini adalah sebahagian Ilyich besi dan Kerja Steel). Menjelang tahun 1920, bandar ini menjadi salah satu pusat terbesar metalurgi negeri ini. Kuasa Soviet telah ditubuhkan pada Disember 30, 1917 dalam pemberontakan bersenjata, tetapi hampir tiada kecederaan. Dari MAC 7, 1923 hingga 27 Februari, 1932 bandar menjadi pusat Mariupol Okrug — satu unit pentadbiran SSR Ukraine dan dari Julai 17, 1932 menjadi sebahagian daripada Wilayah Donetsk (sebelum perang telah dipanggil oleh «Stalino Wilayah») . Sepanjang tempoh itu Soviet dalam sejarah Mariupol bandar telah meningkat dengan ketara, juga penduduk bandar telah meningkat lebih daripada sepuluh kali, muncul di pencakar langit 1, pengangkutan bandar dalaman (trem dan troli), industri-industri baru, termasuk metalurgi tumbuhan «Azovstal» (11 ogos 1933), kok dan kilang kimia «Markokhim» (September 27, 1935) dan mesin pembinaan kilang «Azovmash» (April 28, 1958). Bandar adalah kerugian lebih sebagai hasil Holodomors 1921—1922, 1932—1933, 1946—1947, repressions Stalin pada tahun 1933 dan 1937, pembunuhan beramai-ramai orang-orang Yunani oleh NKVD itu pada tahun 1937, dan semasa Perang Dunia Kedua dan Nazi menduduki bandar 1.941-1943. Walau bagaimanapun, rakyat Mariupol cepat kembali musnah semasa kilang perang dan kuarters kediaman bandar. Dari Oktober 22, 1948 hingga Januari 13, 1989 bandar mempunyai nama yang baru — Zhdanov (penghormatan pemimpin politik Soviet).

Sekarang Mariupol — pusat industri yang terbesar di Lembangan Donets, bandar adalah pengeluar terbesar besi tuang dan keluli di negara ini, di sini mengendalikan mesin-bangunan kilang yang terbesar di Ukraine. Terdapat teater dramatik, tiga muzium, dua universiti, akhbar dan siaran televisyen. Mariupol dalam dekad yang lalu sentiasa berhadapan dengan masalah ekologi dan ekonomi.

Penduduk sunting

Penduduk Mariupol adalah 486.856 orang (2011), dengan mengambil kira pinggir bandar. Kumpulan etnik: Ukraine — kira-kira 48 %, Rusia — 43 %, Greek — 7 %, Belarusians, Yahudi, Armenia, Bulgaria dan orang lain. Bilangan maksimum penduduk — kira-kira 550,000 orang telah diperhatikan pada tahun 1992. Majoriti mutlak (87 %) bercakap Rusia, bahasa Ukraine menggunakan kurang daripada 10 % penduduk (hampir semua daripada mereka bercakap «Surzhik» — campuran bahasa Rusia dan Ukraine). Ciri-ciri bandar adalah bahasa tempatan Yunani («Azov Greek»): bahasa Rumaiic (Yunani-Hellenic) dan Urum bahasa (Yunani-Tatar). Kira-kira 2 % dari penduduk bertutur bahasa Greek tempatan.

Industri sunting

Bandar yang mempunyai sejumlah besar perusahaan perindustrian utama, termasuk perusahaan terbesar di Donbass — Ilyich Kerja Besi dan Keluli dan Kerja Metallurgical «Azovstal», seorang gergasi pembinaan mesin loji «Azovmash» limbungan kapal, bahan kimia, kok, makanan dan industri tekstil. Syarikat-syarikat pengangkutan yang terbesar adalah pelabuhan perdagangan laut, lapangan terbang, stesen kereta api, stesen bas dan pengangkutan antara bandar (trem, troli, bas, bas mini).

Bahagian Pentadbiran sunting

Mariupol dibahagikan kepada empat «raions» pentadbiran (wilayah) dengan penduduk lebih 100,000 orang, «Zhovtnevy» (pusat rantau ini, yang terbesar oleh penduduk), «Illichivsky» (dinamakan selepas Illich), «Ordzhonikidzevsky» (dinamakan selepas Ordzhonikidze), «Primorsky». Juga penempatan tempatan tertakluk kepada pihak berkuasa bandar: Sartana, Stary Krym dan Talakovka.

Bandar pengurusan sunting

Kehidupan Mariupol diuruskan oleh majlis City — tempatan parlimen, yang terdiri daripada 76 timbalan. Ketua Mariupol bandar majlis Datuk Bandar («Ketua City»). Sejak tahun 1998 Mariupol Datuk Bandar Yuri Khotlubey. Nombor mutlak timbalan adalah dari Parti politik daripada Kawasan, terdapat juga ahli-ahli parti Komunis, Sosialis dan lain-lain Ukraine.

Arkitek sunting

Pusat bandar terutamanya terdiri daripada lima tingkat bangunan, daerah perumahan baru yang dibina dengan rumah sepuluh atau dua belas tingkat, terletak di pinggir dan jauh daripada industri. Separuh perumahan menyampaikan manor 1-cerita rumah. Wilayah yang besar menduduki oleh perusahaan industri.

Ekologi sunting

Mariupol adalah salah satu daripada bandar-bandar yang paling tercemar di Ukraine disebabkan oleh bilangan besar gas industri yang dibuang dan debu. Punca terbesar pencemaran alam sekitar adalah tumbuhan metalurgi dan kok. Pusat bandar yang terletak di jalan angin dari kerja-kerja logam «Azovstal», apa yang dibina pada tahun 1933 di tengah-tengah bandar di tepi pantai Laut Azov. Di samping itu, sumber penting pencemaran terlebih muatan barang-barang berbahaya di pelabuhan laut.

Pendidikan sunting

Mariupol mempunyai dua universiti negeri (Mariupol State University dan Azov State University Teknikal), Azov Naval Institute, kira-kira 60 sekolah beberapa, kolej dan sekolah-sekolah teknikal.

Kebudayaan sunting

Bandar ini memiliki teater drama Rusia, banyak pawagam, pusat-pusat hiburan, juga tiga muzium dan dewan pameran. Dihasilkan puluhan akhbar, terdapat empat syarikat TV. Mariupol pusat sukan di rantau ini: sebuah sekolah yang kuat tinju, gusti Yunani-Rom, terdapat bola sepak, polo air dan bola keranjang pasukan yang mengambil bahagian dalam kejohanan kebangsaan.

Travel Guide sunting

Tarikan utama bandar: Mariupol tempatan sejarah muzium dan Mariupol muzium seni (alamat: Georgievskaya Str), taman «Garden City», Luna Park «Extreme-Park» (alamat: Metallurgov Av), kolam renang «Neptune» (alamat : Metallurgov Av), ais kompleks «Iceberg» (alamat: Petrovsky taman), ski buatan berjalan «Alaska», pantai bandar, menara air lama (alamat: Varganov Str), rumah dengan menara dan teater (Address: persembahan teater Persegi.), istana budaya «Molodyozhny» (alamat: Harlampievskaya Str), bangunan sekolah teknikal Perindustrian (alamat: Georgievskaya Str), stadium «Illichivets», «Azovstal» dan lain-lain, monumen Vladimir Vysotsky, Arkhip Kuindzhi (lahir pada Mariupol), Metropolitan Ignatius, Taras Shevchenko dan juga kuil Ortodoks dan Islam. Simpanan alam semulajadi Kamennye mogily («Grave Stone») dan Khomutovskaya berumput («Khomutovo padang rumput») dengan flora dan fauna tempatan yang unik adalah berhampiran bandar.

380629 kod kawasan telefon

Telefon polis — 102, penjagaan telefon perubatan — 103, perkhidmatan menyelamat telefon — 101, bandar telefon Pentadbiran — 332240, Yunani Konsulat telefon — 345384, stesen keretapi telefon — 334217, telefon stesen bas — 331168, hotel «Spartak» telefon — 331088, hotel «Eropah» telefon — 530373.

Lihat juga sunting