Mary Mallon(September 23, 1869 - November 11, 1938) juga dikenali Thyphoid Marry, Dia ada tukang masak bangsa Amerika Irish, dia adalah orang pertama di Amerika Syarikat yang dikenali sebagai pembawa asymptomatic patogen yang berkaitan dengan demam kepialu. Dia dianggap telah menjangkiti 51 orang, tiga daripadanya meninggal dunia, sepanjang kariernya sebagai tukang masak. Dia dua kali dipaksa secara paksa oleh pihak berkuasa kesihatan awam dan meninggal dunia selepas hampir tiga dekad dalam pengasingan.

Mary Mallon
Mallon in isolation
Kelahiran(1869-09-23)23 September 1869
Meninggal dunia11 November 1938(1938-11-11) (umur 69)
DikebumikanSaint Raymond's Cemetery
WarganegaraIrish by birth; American citizen by naturalization after immigration
Nama lainMary Brown
PekerjaanCook
Terkenal keranaAsymptomatic carrier of typhoid fever

Kehidupan awal sunting

Marry Mallon dilahirkan pada tahun 1869 di Cookstown,County Tyrone, Kini dikenali Utara Ireland. Dia berpindah ke Amerika Syarikat pada tahun 1883 atau 1884. Dia tinggal bersama ibu saudaranya dan bapa saudaranya untuk kemudiannya mendapati kerja sebagai tukang masak untuk keluarga mewah.

kerjaya sunting

Dari Tahun 1900 hingga 1907, Mallon berkerja sebagai tukang masak di kawasan Bandar New York untuk tujuk keluarga,Pada tahun 1900, beliau bekerja di Mamaroneck, New York, di mana, dalam tempoh dua minggu dari pekerjaannya, penduduk mengalami demam kepialu. Pada tahun 1901, dia berpindah ke Manhattan, di mana anggota keluarganya yang bekerja dengannya menghidap demam dan cirit-birit. Mallon kemudian pergi bekerja untuk seorang peguam dan meninggalkan tujuh daripada lapan orang dalam rumah sakit itu.

Pada tahun 1906, Mary mengambil kedudukan di Oyster Bay, Long Island, dan dalam tempoh dua minggu, 10 dari 11 keluarga telah dimasukkan ke hospital dengan tifus. Dia berubah pekerjaan sekali lagi, dan kejadian serupa berlaku dalam tiga lagi isi rumah.Dia bekerja sebagai tukang masak untuk ahli keluarga bank kaya New York, Charles Henry Warren. Apabila Warrens menyewa sebuah rumah di Oyster Bay untuk musim panas tahun 1906, Mallon turut bersama. Dari 27 Ogos hingga 3 September, enam dari 11 orang di dalam keluarga turun dengan demam kepialu. Penyakit pada masa itu adalah "luar biasa" di Oyster Bay, menurut tiga doktor perubatan yang diamalkan di sana. Mallon kemudiannya diupah oleh keluarga lain, dan wabak mengikuti dia.

Penyiasatan sunting

lewat tahun 1906, satu keluarga mengupah penyelidik tifus bernama George Soper untuk menyiasat. Soper menerbitkan hasilnya pada 15 Jun 1907, dalam Journal of the American Medical Association. Dia percaya Mallon mungkin sumber wabak itu, Dia Menulis

"Difahamkan bahawa keluarga itu telah memasak tukang masak pada 4 Ogos. Ini adalah kira-kira tiga minggu sebelum wabak tifoid berlaku. Masak baru, Mallon, tinggal dalam keluarga hanya dalam masa yang singkat, dan meninggalkan kira-kira tiga minggu selepas wabak itu berlaku. Mallon digambarkan sebagai wanita Ireland berusia sekitar 40 tahun, tinggi, berat, tunggal. Dia seolah-olah berada dalam keadaan sempurna"

Soper mendapati bahawa seorang tukang masak Irish wanita, yang menepati gambaran fizikal dia telah diberikan, terlibat dalam semua wabak. Beliau tidak dapat mengesan kerana dia biasanya kiri selepas wabak bermula, tanpa memberi alamat penghantaran. Soper belajar wabak aktif dalam penthouse di Park Avenue dan mendapati Mallon adalah tukang masak. Dua daripada pegawai isi rumah dimasukkan ke hospital, dan anak perempuan dalam keluarga yang meninggal dunia akibat demam kepialu.

Apabila Soper mendekati Mallon mengenai peranannya yang mungkin dalam menyebarkan kepergian, dia dengan tegas menolak permintaannya untuk sampel air kencing dan najis. Sejak Mallon enggan memberikan sampel, dia memutuskan untuk mengkompilasi sejarah pekerjaan Mallon selama lima tahun. Soper mendapati bahawa daripada lapan keluarga yang mengupah Mallon sebagai tukang masak, anggota tujuh mendakwa telah menghidap demam kepialu. Pada lawatannya yang seterusnya, dia membawa doktor lain dengannya tetapi sekali lagi berpaling. Semasa pertemuan kemudian apabila Mallon dirawat di hospital, dia memberitahu dia akan menulis buku dan memberi semua royalti kepadanya. Dia marah menolak cadangannya dan mengunci dirinya di bilik mandi sehingga dia pergi.

Kuarantin pertama (1907-1910) sunting

Jabatan Kesihatan Kota New York akhirnya menghantar doktor Sara Josephine Baker untuk bercakap dengan Mallon. Baker menyatakan "pada masa itu dia yakin bahawa undang-undang hanya menganiaya dia ketika dia tidak melakukan kesalahan." Beberapa hari kemudian, Baker tiba di tempat kerja Mallon dengan beberapa pegawai polis, yang membawa dia ke jagaan.

Mallon menarik perhatian media bahawa dia dipanggil "Typhoid Mary" dalam edisi 1908 Jurnal Persatuan Perubatan Amerika. Kemudian, dalam buku teks yang menamakan demam kepialu, dia sekali lagi dipanggil "Typhoid Mary".

Mallon mengakui dia tidak memahami tujuan mencuci tangan kerana dia tidak menimbulkan risiko. Di dalam penjara, dia terpaksa memberi najis dan sampel air kencing. Pihak berkuasa mencadangkan mengeluarkan pundi hempedu kerana mereka percaya bakteria tifoid tinggal di sana. Walau bagaimanapun, dia enggan kerana dia tidak percaya dia membawa penyakit itu. Dia juga enggan berhenti bekerja sebagai tukang masak.

Inspektor Kesihatan New York City memutuskan bahawa dia adalah pembawa. Di bawah bahagian 1169 dan 1170 Piagam Raya Greater New York, Mallon diadakan secara berasingan selama tiga tahun di sebuah klinik yang terletak di Pulau Brother Utara.

Akhirnya, Eugene H. Porter, Pesuruhjaya Kesihatan Negeri New York, memutuskan bahawa pembawa penyakit tidak perlu lagi dipisahkan dan Mallon boleh dibebaskan jika dia bersetuju untuk menghentikan bekerja sebagai tukang masak dan mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mengelakkan tifoid lain-lain. Pada 19 Februari 1910, Mallon bersetuju bahawa dia "bersedia untuk mengubah pekerjaannya (tukang masak), dan akan memberi jaminan dengan afidavit bahawa dia akan melepaskannya mengambil langkah berjaga-jaga yang bersih seperti yang akan melindungi orang-orang yang dia hubungi , dari jangkitan. " Dia dibebaskan dari karantina dan kembali ke tanah besar.

Pelepasan dan kuarantin kedua (1915-1938) sunting

Setelah dibebaskan, Mallon diberi pekerjaan sebagai tukang dobi, yang membayar kurang daripada memasak. Selepas beberapa tahun yang tidak berjaya bekerja sebagai tukang dobi, dia menukar namanya kepada Mary Brown dan kembali ke bekas pekerjaannya walaupun telah diarahkan untuk tidak. Selama lima tahun yang akan datang, dia bekerja di sejumlah dapur; Di mana sahaja dia bekerja, terdapat wabak tifoid. Walau bagaimanapun, dia sering menukar pekerjaan, dan Soper tidak dapat mencarinya.

Pada tahun 1915, Mallon memulakan satu lagi wabak besar, kali ini di Sloane Hospital for Women di New York City. 25 orang dijangkiti, dan dua orang meninggal dunia. Dia sekali lagi pergi, tetapi polis dapat mencari dan menangkapnya apabila dia membawa makanan kepada rakan di Long Island. Setelah menangkapnya, pihak berkuasa kesihatan memulangkannya ke kuarantin di Pulau Brother North pada 27 Mac 1915. Dia masih tidak mahu mengeluarkan pundi hempedu.

Mallon tetap terkurung untuk sisa hidupnya. Dia menjadi selebriti kecil dan kadang-kadang ditemuramah oleh media. Mereka diberitahu untuk tidak menerima air daripadanya. Kemudian, dia dibenarkan bekerja sebagai juruteknik di makmal pulau, mencuci botol.

Kematian sunting

Mallon menghabiskan sepanjang hayatnya dalam kuarantin di Hospital Riverside. Enam tahun sebelum kematiannya, dia lumpuh dengan angin ahmar. Pada 11 November 1938, dia meninggal akibat radang paru-paru pada usia 69 tahun. Bedah siasat mendapati bukti bakteria tifoid hidup dalam pundi hempedunya. Penyelidik lain telah mengutip George Soper yang menulis, "Tidak ada bedah siasat" untuk menegaskan konspirasi untuk menenangkan pendapat umum selepas kematiannya. Tubuh Mallon telah dikebumikan, dan abunya dikuburkan di Pemakaman Saint Raymond di Bronx.

Legasi sunting

Di antara jangkitan Mallon menyebabkan, sekurang-kurangnya tiga kematian disebabkan olehnya; Walau bagaimanapun, kerana penggunaan aliasnya dan keengganan untuk bekerjasama, nombor yang tepat tidak diketahui. Ada yang menganggarkan bahawa dia mungkin telah menyebabkan 50 kematian.

Mallon adalah pembawa tifoid asymptomatic pertama yang dikenalpasti oleh sains perubatan, dan tidak ada dasar yang menyediakan garis panduan untuk mengendalikan keadaan. Beberapa masalah yang dihadapi oleh kesnya berpunca daripada penolakan Mallon mengenai peranannya yang mungkin, kerana dia enggan mengakui sebarang hubungan antara dia bekerja sebagai tukang masak dan kes-kes kepialu. Mallon berpendapat bahawa dia sihat sempurna, tidak pernah demam kepialu, dan tidak boleh menjadi sumbernya. Pihak berkuasa awam menyatakan bahawa karantina kekal adalah satu-satunya cara untuk mencegah Mallon daripada menyebabkan wabak tifus di masa depan yang signifikan.

Pembawa tifoid yang lain yang dikenal pasti pada suku pertama abad ke-20 termasuk Tony Labella, seorang imigran Itali, dianggap telah menyebabkan lebih daripada 100 kes (dengan lima kematian); satu panduan Adirondack yang digelar "Typhoid John", dianggap telah menjangkiti 36 orang (dengan dua kematian); dan Alphonse Cotils, pemilik restoran dan kedai roti.

Hari ini, "Typhoid Mary" adalah istilah bahasa sehari-hari bagi sesiapa yang, dengan sengaja atau tidak, menyebarkan penyakit atau beberapa perkara lain yang tidak diingini.

Pelakon Elisabeth Moss dilaporkan membangunkan miniseri TV di mana "Typhoid Mary" adalah watak utama, berdasarkan Fever novel 2013 oleh Mary Beth Keane.

Pemahaman perubatan moden terhadap kes Mallon sunting

Pada bulan Ogos 2013, para penyelidik di Sekolah Perubatan Universiti Stanford mengumumkan bahawa mereka membuat kejayaan dalam memahami sains yang tepat di sebalik pembawa asimptomatik seperti Mallon. Bakteria yang menyebabkan kepialu boleh menyembunyikan dalam makrofag, sejenis sel imun.

Individu boleh mengalami demam kepialu selepas meminum makanan atau air yang tercemar ketika ditangani oleh pembawa manusia. Pengangkut manusia mungkin orang yang sihat yang telah selamat dari episod demam kepialu sebelumnya dan terus menumpahkan bakteria yang berkaitan, Salmonella typhi, dalam najis dan air kencing. Basuh tangan dengan sabun sebelum menyentuh atau menyediakan makanan, membasuh pinggan dan perkakas dengan sabun dan air, dan hanya makan makanan yang dimasak adalah segala cara untuk mengurangkan risiko jangkitan tifoid.