Australia menggunakan tiga zon masa utama iaitu Waktu Piawai Australia Barat (AWST; UTC+08:00), Waktu Piawai Australia Pusat (ACST; UTC+09:30), dan Waktu Piawai Australia Timur (AEST; UTC+10:00).[1] Masa dikawal selia oleh pemerintah negeri,[2] sementara ada yang mematuhi penjimatan masa siang (DST). Wilayah luar Australia mematuhi zon masa berbeza.

Masa di Australia
Piawai DST Zon Negeri
UTC+08:00 (sepanjang tahun) Barat WA
UTC+09:30 (sepanjang tahun) Tengah NT
UTC+09:30 UTC+10:30 Tengah SA
UTC+10:00 (sepanjang tahun) Timur QLD
UTC+10:00 UTC+11:00 Timur NSW, TAS, VIC, ACT

Masa piawai telah diperkenalkan pada tahun 1890-an apabila semua Dominion menerima pakainya. Sebelum kesemua bandar dan pekan di kawasan-kawasan ini bertukar kepada zon masa piawai, setiap petempatan bebas untuk menentukan masa tempatannya sendiri yang dipanggil masa min tempatan. Kini, Australia Barat menggunakan Waktu Piawai Barat; Australia Selatan dan Wilayah Utara menggunakan Waktu Piawai Pusat; manakala New South Wales, Queensland, Tasmania, Victoria, dan juga Wilayah Ibu Negara Australia (ACT) menggunakan Waktu Piawai Timur.

Waktu musim panas digunakan di Australia Selatan, New South Wales, Victoria, Tasmania, dan Wilayah Ibu Negara Australia sahaja dan tidak digunakan di kawasan-kawasan selebihnya pada masa ini.

Sejarah sunting

Penyeragaman masa di Australia bermula pada tahun 1892, apabila juruukur daripada enam Dominion di Australia bertemu di Melbourne untuk Persidangan Juruukur Antara Koloni. Delegasi menerima syor Persidangan Meridian Antarabangsa 1884 untuk menerima pakai Waktu Min Greenwich (GMT) sebagai asas untuk masa piawai.

Dominion menggubal undang-undang zon masa, yang berkuat kuasa pada bulan Februari 1895. Jam telah ditetapkan mendahului GMT dengan lapan jam di Australia Barat; dengan sembilan jam di Australia Selatan (dan Northern Territory, yang ditadbirnya); dan sebanyak 10 jam di Queensland, New South Wales, Dominion Victoria dan Tasmania. Ketiga-tiga zon masa itu dikenali sebagai Waktu Piawai Timur, Waktu Piawai Pusat, and Waktu Piawai Barat. Broken Hill di jauh barat New South Wales juga menerima pakai Waktu Piawai Pusat kerana ia disambungkan dengan kereta api ke Adelaide tetapi tidak Sydney pada masa itu.[3]

Pada bulan Mei 1899, Australia Selatan mengawalkan Waktu Piawai Pusat dengan tiga puluh minit, mengabaikan amalan antarabangsa yang menetapkan selang satu jam antara zon masa bersebelahan. Dengan berbuat demikian, Australia Selatan juga mengambil masa meridian yang terletak di luar sempadannya - satu lagi luar kebiasaan dari konvensyen antarabangsa.[3] Cubaan untuk membetulkan keganjilan ini pada tahun 1986 dan 1994 telah ditolak.

Apabila Northern Territory telah dipisahkan dari Australia Selatan dan diletakkan di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan, Wilayah itu mengekalkan Waktu Piawai Pusat. Begitu juga, apabila ACT telah dikeluarkan dari New South Wales, ia mengekalkan Waktu Piawai Timur.

Sejak 1899, satu-satunya perubahan besar dalam zon masa Australia ialah penetapan satu setengah jam lebih awal daripada waktu Timur (GMT tambah 10:30) di wilayah Lord Howe Island.

Apabila menyingkatkan "Waktu Pusat Australia" dan "Waktu Timur Australia", dalam konteks domestik "Australia" yang disekalikan dalam istilah itu boleh diabaikan, bagaimanapun awalan "A" sering digunakan untuk mengelakkan kekeliruan dengan singkatan zon masa "CST" dan "EST" merujuk kepada Zon Masa Tengah dan Timur di Amerika Utara.

Masa awam dan perundangan sunting

Walaupun kerajaan-kerajaan negeri dan wilayah mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang berlainan untuk masa, masa piawai masing-masing ditetapkan berkaitan dengan Waktu Semesta Berkoordinat (UTC) sebagaimana yang ditentukan oleh Biro Timbang dan Ukur Antarabangsa dan ditetapkan oleh seksyen 8AA daripada Akta Pengukuran Kebangsaan 1960 [1] Komanwel.

Australia telah mengekalkan versi UTC skala masa atom sejak 1990-an, tetapi Waktu Min Greenwich (GMT) kekal secara rasmi sebagai asas masa piawai semua negeri-negeri sehingga 2005. Pada bulan November 2004, ketua peguam negeri dan wilayah meluluskan cadangan daripada Institut Pengukuran Kebangsaan Australia untuk menerima pakai UTC sebagai piawaian bagi semua masa piawai Australia, dengan itu menghapuskan kesan sedikit perbezaan dalam kadar putaran Bumi yang wujud dalam masa min suria. Semua negeri telah menerima pakai piawai UTC bermula pada 1 September 2005.

Di Victoria, Australia Selatan, Tasmania dan ACT, permulaan dan penamatan tarikh penjimatan masa siang secara rasmi telah dipilih oleh pengumuman, perisytiharan, atau peraturan yang dibuat oleh Gabenor Negeri atau oleh menteri yang bertanggungjawab. Alat itu boleh menjadi sah untuk tahun semasa, dan bahagian ini biasanya hanya merujuk kepada undang-undang. Di New South Wales dan Australia Barat, tarikh bermula dan berakhir, jika ada, ditetapkan oleh undang-undang.

Waktu Piawai Barat (WST) – UTC+08:00

Waktu Piawai Pusat (ACST)- UTC+09:30

Waktu Piawai Timur (AEST) – UTC+10:00

 
Ofset masa ketika waktu piawai
 
Ofset masa pada waktu penjimatan masa siang (dari musim bunga sehingga musim luruh hemisfera selatan)

Waktu musim panas (DST) sunting

Vox-pop dari ABC di Tasmania apabila DST telah diperkenalkan pada tahun 1970-an.

Pilihan sama ada untuk menggunakan DST adalah satu perkara yang melibatkan kerajaan-kerajaan negeri-negeri dan wilayah. Walau bagaimanapun, semasa Perang Dunia I dan Perang Dunia II semua negeri dan wilayah menggunakan penjimatan masa siang (DST). Pada tahun 1968 Tasmania menjadi negeri pertama dalam masa aman menggunakan DST, diikuti pada tahun 1971 oleh New South Wales, Victoria, Queensland, Australia Selatan, dan juga Australian Capital Territory. Australia Barat dan Northern Territory tidak mengamalkannya. Queensland meninggalkan DST pada 1972. Queensland dan Australia Barat telah sekali-sekala menggunakan DST sepanjang 40 tahun yang lalu semasa tempoh percubaan.

Zon DST utama adalah seperti berikut:

  • Waktu Siang Pusat (Australian (CDT atau ACDT) – UTC+10:30, di Australia Selatan
  • Waktu Siang Timur (Australia) (EDT atau AEDT) – UTC+11, di New South Wales, ACT, Victoria dan Tasmania.

Semasa tempoh biasa DST, tiga zon waktu piawai di Australia menjadi lima zon. Ini termasuk kawasan yang tidak mematuhi DST: Australia Barat (UTC tambah 8:00), Northern Territory (UTC tambah 9:30), dan Queensland (UTC tambah 10:00).

Perubahan ke dan dari DST berlaku pada 2:00 pagi waktu piawai tempatan hari Ahad berkenaan. Sehingga tahun 2008, DST biasanya bermula pada hari Ahad terakhir pada bulan Oktober, dan berakhir pada hari Ahad terakhir pada bulan Mac. Walau bagaimanapun, Tasmania, memandangkan latitud yang jauh ke selatan, memulakan DST lebih awal, pada hari Ahad pertama pada bulan Oktober, dan berakhir lewat, pada hari Ahad pertama bulan April.

Pada 12 April 2007, New South Wales, Victoria, Tasmania, dan ACT bersetuju untuk tarikh permulaan dan akhir yang sama untuk DST dari 2008. DST di negeri berkenaan dan Australia Selatan bermula pada hari Ahad pertama pada bulan Oktober dan berakhir pada hari Ahad pertama pada bulan April. Australia Barat pada masa itu satu-satunya negeri menggunakan DST dari hari Ahad terakhir pada bulan Oktober hingga hari Ahad terakhir pada bulan Mac, tetapi memansuhkan DST pada 2009.[14]

Negeri / wilayah Mula DST Akhir DST
Australia Barat
N/A
Queensland
Northern Territory
Australia Selatan Ahad pertama pada bulan Oktober Ahad pertama pada bulan April[15]
New South Wales
Australian Capital Territory
Victoria
Tasmania

Anomali sunting

 
Tanda jalan berhampiran Broken Hill
 
Yancowinna County di New South Wales

Pekan Broken Hill (yang dinyatakan sebagai Yancowinna County), adalah jauh di barat New South Wales. Tidak seperti New South Wales, Broken Hill yang lain (dan kawasan sekitarnya) mengamalkan Waktu Piawai Pusat Australia (UTC+9:30) zon masa yang dikongsi dengan Australia Selatan dan Northern Territory. Seperti disebutkan di atas, ketika waktu piawai telah diterima pakai, Broken Hill mempunyai kaitan dengan Adelaide melalui kereta api, tidak Sydney.

Lord Howe Island, sebahagian daripada negeri New South Wales tetapi 600 km timur tanah besar Australia di Lautan Pasifik, menggunakan UTC+10:30 semasa musim sejuk (30 minit lebih awal daripada negeri-negeri timur), tetapi dicepatkan ke UTC+11:00 pada musim panas (masa yang sama seperti di New South Wales).

Tolak ansur antara Waktu Barat dan Tengah (UTC+8:45, tanpa DST), secara tidak rasmi dikenali sebagai Waktu Piawai Pusat Barat, digunakan dalam satu kawasan di sudut tenggara Australia Barat dan jalanan di Australia Selatan. Pekan-pekan di timur Caiguna di Eyre Highway (termasuk Eucla, Madura, Mundrabilla dan Border Village, hanya terletak di sempadan ke dalam Australia Selatan), mengikuti "CWST" dan bukannya masa Australia Barat. Jumlah penduduk di kawasan itu dianggarkan 200 orang.[16] Kawasan ini tidak berubah apabila Australia Selatan memperkenalkan DST. Semasa percubaan DST Australia Barat 2006-2009, kawasan ini juga menetapkan jam lebih awal sejam semasa musim panas. Zon masa ini tidak diiktiraf secara rasmi.

Kereta api Hindi Pasifik mempunyai zon sendiri masa - yang dipanggil "masa kereta api" apabila membuat perjalanan antara Kalgoorlie, Australia Barat dan Port Augusta, Australia Selatan - yang adalah pada UTC tambah 09:00 jam pada bulan November 2005 apabila DST diambil kiradi negeri-negeri timur dan selatan.

Wilayah Luar sunting

Wilayah luar Australia mengikuti zon masa yang berbeza.

Wilayah Piawai DST
Kepulauan Heard dan McDonald UTC+05:00 tiada DST
Kepulauan Cocos (Keeling) UTC+06:30 tiada DST
Pulau Krismas CXT UTC+07:00 tiada DST
Pulau Norfolk NFT UTC+11:30 tiada DST
Wilayah Antartik AustraliaMawson UTC+06:00 tiada DST
Wilayah Antartik AustraliaDavis UTC+07:00 tiada DST
Wilayah Antartik AustraliaCasey UTC+08:00 tiada DST

Acara-acara khas sunting

Pada tahun 2000, semua bidang kuasa timur yang biasanya mematuhi DST — New South Wales, Victoria, ACT, dan Tasmania - mula DST awal kerana Sukan Olimpik Musim Panas diadakan di Sydney. Bidang kuasa ini bertukar ke DST pada 27 Ogos 2000. Australia Selatan tidak mengubah jam mereka sehingga tarikh yang biasa, iaitu 29 Oktober 2000.

Pada tahun 2006, semua negeri-negeri yang diikuti DST (negeri-negeri di atas dan Australia Selatan) menunda untuk kembali ke Masa Piawai dengan satu minggu, disebabkan oleh Sukan Komanwel diadakan di Melbourne. DST berakhir pada2 April 2006.

Masa kebangsaan sunting

Terdapat keadaan di mana masa seluruh negara dikuatkuasakan. Bagi aktiviti perniagaan, masa kebangsaan boleh digunakan. Sebagai contoh, prospektus bagi pengeluaran saham dalam sebuah syarikat biasanya akan menetapkan masa tutup tawaran di beberapa lokasi (contohnya Sydney) sebagai masa apabila tawaran mesti diterima, tanpa mengira sumber tawaran itu. Begitu juga, tender untuk jualan stok biasanya dinyatakan masa di lokasi yang diberikan yang mana mereka mesti diterima untuk dipertimbangkan. Contoh lain adalah Bursa Saham Australia yang beroperasi pada Waktu Piawai Timur.

Sebaliknya, hasil undang-undang Persekutuan untuk masa piawai negeri dikawal selia dalam situasi yang pelbagai. Sebagai contoh, ia menghasilkan penetapan masa kerja biasa bagi pekerja Persekutuan, pengiktirafan cuti umum, dan lain-lain. Kerajaan Persekutuan juga bergantung kepada masa tempatan untuk pilihan raya Persekutuan, supaya pilihan raya di Australia ditutup dua atau tiga jam selepas mereka di negeri-negeri timur. Juga, dokumen-dokumen untuk difailkan dalam Mahkamah Persekutuan boleh difailkan berdasarkan waktu tempatan. Kesan daripada ini adalah bahawa jika ada satu kegagalan untuk memfailkan dokumen undang-undang pada masa di sebuah negara timur, dokumen tersebut boleh kadang-kadang masih difailkan (dalam tempoh dua jam) di Australia Barat.

Perbahasan, percubaan dan referendum sunting

Queensland sunting

Queensland mempunyai perdebatan dari semasa ke semasa khususnya melibatkan penjimatan masa siang, dengan pendapat berbeza mengikut geografi. Referendum mengenai DST pada 1992, diikuti percubaan selama tiga tahun (1989/90 - 1991/92), dan dikalahkan dengan 54.5 peratus undi negatif.[17] Hasil referendum mempamerkan arah aliran yang berbeza - pendapat umum tentang DST di Queensland terbahagi mengikut geografi, dengan undi negatif yang kuat di daerah utara dan barat, manakala undi positif yang kuat di rantau tenggara (contohnya di Brisbane).[18]

Sejak awal tahun 2000, terdapat beberapa petisyen dikemukakan kepada Dewan Undangan Queensland, melobi untuk pengenalan penjimatan masa siang atau untuk referendum lain yang akan diadakan. Satu petisyen pada tahun 2006 telah ditandatangani oleh 62,232 orang.[19] Sebagai tindak balas kepada petisyen ini, maka Perdana Menteri Queensland Peter Beattie menugaskan penyelidikan untuk mengetahui sama ada ia perlu diperkenalkan semula untuk Queensland. Pada masa ini, Peter Beattie meramalkan bahawa penjimatan masa siang di Queensland akan meningkatkan kadar barah kulit di negeri ini, penegasan yang baginya tiada bukti, menurut Tabung Kanser Queensland.[20]

Pada bulan Oktober 2007, penyelidikan kerajaan bertauliah telah disampaikan kepada Perdana Menteri baru Anna Bligh, yang menolak mengadakan referendum baru, walaupun laporan yang menunjukkan bahawa 59 peratus daripada penduduk di Queensland dan 69 peratus daripada mereka di tenggara Queensland memihak kepada mengamalkan penjimatan masa siang.[21]

Pada Disember 2008, parti politik Penjimatan Siang untuk Queensland Tenggara (DS4SEQ) telah didaftarkan secara rasmi, untuk menyokong penggunaan sistem dua zon masa bagi menjalani DST di Queensland, dengan kebanyakan negeri ini menggunakan masa piawai. Parti ini bertanding dalam Pilihan raya Negeri Queensland Mac 2009 dengan 32 calon, dan ia menerima kira-kira satu peratus undi utama di seluruh negeri.[22]

Pada awal tahun 2010, parti politik DS4SEQ mendekati ahli bebas, Peter Wellington, untuk memperkenalkan rang undang-undang ahli persendirian untuk DST.[23] emandangkan Encik Wellington bersetuju dengan prinsip-prinsip cadangan DS4SEQ, khususnya sistem dwi-zon masa, beliau merangka Rang Referendum DST untuk tenggara Queensland 2010 dia menyerahkan rang undang-undang ini kepada Parlimen Queensland pada 14 April 2010.[24] Wellington telah menggesa satu referendum hendaklah diadakan dalam pilihan raya negeri akan datang bagi pengenalan DST ke tenggara Queensland di bawah sistem dwi-zon masa.

Sebagai tindak balas kepada rang undang-undang ini, Perdana Menteri Queensland, Anna Bligh, mengumumkan proses perundingan masyarakat, yang mengakibatkan lebih 74,000 responden mengambil bahagian, 64 peratus daripada mereka mengundi memihak kepada percubaan, dan 63 peratus daripada mereka telah memihak kepada mengadakan referendum.[25] Keputusan yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada 7 Jun 2010 adalah bahawa kerajaan beliau tidak akan menyokong rang undang-undang itu kerana luar bandar Queensland telah sangat menentang DST.[26] Rang Undang-Undang ini telah dikalahkan di Parlimen Queensland pada 15 Jun 2011.[27]

Australia Barat sunting

Australia Barat juga mempunyai perdebatan khususnya melibatkan DST, isu ini dikemukakan menjadi referendum empat kali: pada tahun 1975, 1984, 1992, dan 2009. Semua cadangan-cadangan untuk menerima pakai DST telah dikalahkan. Pengundi berdaftar mengundi negatif 54.6 peratus dalam referendum 2009, peratusan tertinggi bagi keempat-empat referendum ini. Setiap referendum diikuti tempoh percubaan di mana negeri mengamalkan DST. Tiga yang pertama mengikuti percubaan selama setahun, manakala 2006 Rang Penjimatan Masa Siang Australia Barat (No. 2) 2006 menguji DST bermula pada 3 Disember 2006, dan berlangsung selama tiga tahun.[28]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ "Official Australian government website". australia.gov.au. Dicapai pada 25 Jun 2010.
  2. ^ Daylight Saving in New South Wales Lawlink NSW. Dicapai pada 28 Januari 2012
  3. ^ a b "THE NEW STANDARD TIME". The Advertiser (Adelaide, SA : 1889 - 1931). Adelaide, SA: National Library of Australia. 1 May 1899. m/s. 4. Dicapai pada 6 February 2015.
  4. ^ "slp.wa.gov" (PDF). Dicapai pada 20 September 2011.
  5. ^ "South Australian Legislation". Legislation.sa.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010. line feed character in |title= at position 7 (bantuan)
  6. ^ "South Australian Legislation". Legislation.sa.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010.
  7. ^ "STANDARD TIME ACT 2005". Notes.nt.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010.
  8. ^ "legislation.qld.gov" (PDF). Dicapai pada 20 September 2011.
  9. ^ "Standard Time Act 1987 No 149". Legislation.nsw.gov.au. Dicapai pada 21 June 2013.
  10. ^ "ACT legislation register – Standard Time and Summer Time Act 1972 – main page". Legislation.act.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010.
  11. ^ "SUMMER TIME ACT 1972. Version incorporating amendments as at 31 May 2012". 31 May 2012. Dicapai pada 23 October 2012.
  12. ^ "STANDARD TIME ACT 1895". 23 August 1895. Dicapai pada 23 October 2012.
  13. ^ "Legislation View Page". Thelaw.tas.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010.
  14. ^ "Daylight Saving Time – Implementation". Bom.gov.au. Dicapai pada 25 June 2010.
  15. ^ "Daylight Saving in Victoria (Victoria Online)". Vic.gov.au. 21 September 2006. Dicapai pada 25 June 2010.
  16. ^ "Border sign". Confluence.org. Dicapai pada 25 June 2010.
  17. ^ "1992 Queensland Daylight Saving Referendum". Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-04-22. Dicapai pada 25 July 2010.
  18. ^ Queensland Parliamentary Library; Research Brief No 2010/22 - Mary Westcott (July 2010). "1992 Daylight Saving in Queensland" (PDF). m/s. 15, 19. Dicapai pada 29 January 2011.CS1 maint: multiple names: authors list (link)[pautan mati kekal]
  19. ^ "Daylight Saving Petition". Dicapai pada 25 July 2010.
  20. ^ "Daylight saving cancer claim disputed". The Sydney Morning Herald. Fairfax Media. 24 October 2006. Dicapai pada 25 June 2013.
  21. ^ "Queensland Government-commissioned Daylight Saving Research" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-03-10. Dicapai pada 25 July 2010.
  22. ^ "Total Candidates Nominated for Election by Party – 2009 State Election". Electoral Commission of Queensland (ECQ). Dicapai pada 19 June 2010.
  23. ^ "The Political Mouse that Roared". 16 April 2010. Dicapai pada 19 June 2010.
  24. ^ "Daylight Saving for South East Queensland Referendum Bill 2010" (PDF). 14 April 2010. Dicapai pada 25 July 2010.
  25. ^ "Queensland Government Daylight Saving for South East Queensland survey". Dicapai pada 25 July 2010.
  26. ^ "Queensland Government Daylight Saving for South East Queensland decision". Dicapai pada 25 July 2010.
  27. ^ "Daylight saving silence 'deafening'". 16 June 2011. Dicapai pada 19 June 2011.
  28. ^ "Microsoft Word - D01 Daylight Saving Bill _No. 2_ 2006 _175-1B_.doc" (PDF). Dicapai pada 25 June 2010.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting