Masakan Shaanxi (Cina ringkas: 陕西菜Cina tradisional: 陝西菜pinyin: Shǎnxī cài), atau masakan Qin (Bahasa Cina: 秦菜pinyin: Qín cài), berasal dari gaya asli memasak wilayah Shaanxi dan bahagian barat laut China. Masakan Shaanxi menggunakan bahan biasa dengan teliti, dan terkenal dengan hidangan daging babi dan bebiri atau kambing. Perasa yang kuat dan rasa yang berat. Terdapat penekanan pada cita rasa savouri seperti garam, bawang putih, bawang besar, dan cuka; gula jarang digunakan. Kaedah memasak utama adalah mengukus, menggoreng, dan menggoreng kilas. Disebabkan lokasi geografinya antara wilayah Shanxi dan Sichuan, rasa masakan Shaanxi termasuk kedua-dua masam dan pedas, sebagai tambahan kepada rasa masin. Berbanding dengan masakan Cina yang lain, mi lebih banyak digunakan daripada beras, tetapi berbeza dengan mi daripada masakan Beijing, dan pada tahap tertentu, masakan Shanxi, mi masakan Shaanxi hampir sentiasa lebih lebar, lebih tebal, dan lebih panjang.

Rasa "masakan Shaanxi" boleh menjadi agak pedas. Walau bagaimanapun, ini boleh dicairkan dengan menambah sedikit kicap ke dalam masakan. Di samping itu, pelbagai jenis daging boleh dimasukkan ke dalam "masakan Shaanxi" seperti daging itik, kambing, ayam, atau lembu. Selain itu, terdapat pilihan vegetarian di mana tiada daging adalah termasuk, tetapi lebih banyak rempah mengakibatkan hidangan lebih panas.

Masakan ini merangkumi tiga gaya serantau:

  • Gaya utara Shaanxi mempunyai ciri-ciri penggunaan mengukus yang luas sebagai kaedah memasak. Daging yang paling biasa adalah daging babi, walaupun bebiri dan kambing juga popular.
  • Gaya Guanzhong, yang menggunakan daging babi dan bebiri / kambing sama rata dengan rasa berat dan rasa.
  • Gaya Hanzhong, serupa dengan masakan Sichuan, dicirikan oleh rasa pedas.