Media interaktif biasanya merujuk kepada produk dan perkhidmatan di sistem berasaskan komputer digital yang bertindak balas untuk pengguna ini tindakan oleh menyampaikan kandungan seperti teks, imej bergerak, animasi, video, audio dan permainan video.

Sebuah DVD-Video biasanya termasuk menu interaktif yang membolehkan pengguna untuk menukar atau bermain kandungan tambahan.

Definisi sunting

Media interaktif merupakan satu kaedah komunikasi di mana keluaran dari media datang dari masukan pengguna.[1][2] Media interaktif berfungsi dengan penyertaan pengguna. Media masih mempunyai tujuan yang sama tetapi masukan pengguna menambah interaksi dan membawa ciri-ciri yang menarik untuk sistem untuk kenikmatan yang lebih baik.

Pembangunan sunting

Cakera video dibangunkan oleh NV Philips ialah perintis teknologi untuk media interaktif. Selain itu, terdapat beberapa elemen yang digalakkan pembangunan interaktif media.

Istilah sunting

Walaupun perkataan media adalah bentuk jamak, istilah ini sering digunakan sebagai kata nama tunggal.

Rujukan sunting

  1. ^ "Interactive media". Investopedia. Dicapai pada 3 December 2014.
  2. ^ "When Smart Devices Interact With Pervasive Screens: A Survey", P.C. Ng, K.E. Eun, J. She, M. Baldauf, ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications (TOMM) Volume 13, Issue 4, August 2017. [1]

Pautan luar sunting