Medulla oblongata atau ringkasnya adalah medula ialah struktur seperti batang panjang yang membentuk sebahagian daripada batang otak. Ia terletak pada kedudukan anterior dan sebahagiannya bawah daripada serebelum. Ia adalah jisim neuron berbentuk kon yang bertanggungjawab untuk fungsi autonomik (sukarela) dari muntah hingga bersin. Medula mengandungi pusat jantung, pernafasan, muntah dan pusat vasomotor dan oleh itu berkait dengan fungsi autonomi seperti bernafas, denyutan jantung dan tekanan darah serta kitaran tidur-jaga.

Medula oblongata
Medula oblongata, sebahagian daripada batang otak yang diwarnakan ungu
Bahagian medula oblongata kira-kira pada tengah jasad olivari
Butiran
Sebahagian daripadaBatang otak
Pengenalpastian
nama bahasa LatinMedula oblongata, mielensefalon
MeSHD008526
NeuroNames698
NeuroLex IDbirnlex_957
TAA14.1.03.003
FMAFMA:62004
Istilah anatomi neuroanatomi

Semasa perkembangan embrionik, medula oblongata berkembang dari mielensefalon. Mielensefalon adalah vesikel sekunder yang terbentuk semasa pematangan rombensefalon, juga disebut sebagai otak belakang.

Mentol (bulb) adalah istilah kuno untuk medula oblongata dan dalam penggunaan klinikal moden perkataan bulbar (seperti dalam bulbar palsi) dikekalkan untuk istilah yang berkaitan dengan medula oblongata, terutamanya merujuk kepada keadaan perubatan. Perkataan bulbar boleh merujuk kepada saraf dan saluran yang berkaitan dengan medula, dan juga penyatuan dengan otot - otot yang mempunyai saraf, seperti lidah, farinks dan larinks.

Anatomi sunting

 
Medula oblongata (animasi)
 
Medula dan bahagian (10-16) - (10) piramid; (11) fissure median anterior; (15) ialah flexus koroid di ventrikel keempat; (13) zaitun (olives) dan (7) ekor
 
Medulla-animasi kerana ia menonjol dari magnum foramen pangkalan tengkorak, selepas itu ia menimbulkan kord rahim .

Medula boleh dianggap sebagai dua bahagian:

  • bahagian terbuka atas atau bahagian atas di mana permukaan dorsal medula terbentuk oleh ventrikel keempat.
  • bahagian tertutup yang rendah atau bahagian yang lebih rendah di mana ventrikel keempat telah menyempitkan pada obeks di medula kaudal, dan mengelilingi sebahagian daripada saluran utama.

Permukaan luaran sunting

Fisur median anterior mengandungi lipatan jirim pia, dan memanjang sepanjang medula oblongata. Ia berakhir di perbatasan bawah pons di kawasan segi tiga yang kecil, yang disebut cecum foramen. Pada kedua-dua sisi fissure ini dibangkitkan kawasan yang disebut piramid medulari. Piramid ini menempatkan laluan piramid -kortikospinal dan saluran kortikobulbar bagi sistem saraf. Di bahagian kaudal medula, saluran-saluran ini menyeberang di dalam dekulasi piramid yang mengaburkan fissure pada ketika ini. Sesetengah serat lain yang berasal dari fissure median anterior di atas dekusasi piramid dan berjalan di sebelah di seluruh permukaan pon dikenali sebagai gentian arkuat luar anterior.

Rangkaian antara sulkus anterolateral dan posterolateral di bahagian atas medula ditandakan dengan sepasang swellings yang dikenali sebagai jasad olivari (juga dipanggil buah zaitun). Mereka disebabkan oleh nukleus terbesar jasad olivari, nukleus olivari bawah.

Bahagian medula di antara sulkus median posterior dan sulkus posterolateral mengandungi saluran yang memasukinya dari funikulus posterior saraf tunjang. Ini adalah fascikulus gracile, terletak secara bersebelahan di sebelah garis tengah, dan fasikulus cuneate, di sebelahnya. Akhir fasikulus ini di ketinggian bulat yang dikenali sebagai tubercle gracile dan cuneate. Mereka disebabkan oleh jirim kelabu yang dikenali sebagai nukleus grasil dan nukleus cuneate. Soma (sel-sel badan) dalam nukleus ini adalah neuron urutan kedua lajur posterior-medial lemniskus, dan aksons, yang dipanggil gentian arcuate dalaman atau fasikulus, menguraikan dari satu sisi medula ke yang lain untuk membentuk medial lemniskus.

Hanya di atas tuberkles, aspek posterior medula diduduki oleh fossa segitiga, yang membentuk bahagian bawah lantai ventrikel keempat. Fossa dibatasi di kedua belah pihak oleh pedunkel serebelum bawah, yang menghubungkan medula ke serebelum.

Bahagian bawah medula, lateral pada fasikulus cuneate, ditandakan dengan ketinggian lain yang dikenali sebagai tuberkulum cinereum. Otak. Ia disebabkan oleh koleksi jirim kelabu yang dikenali sebagai nukleus spinal trigeminal. Jirim kelabu nukleus ini diliputi oleh lapisan gentian saraf yang membentuk saluran tulang belakang saraf trigeminal.

Asas medula ditakrifkan oleh serat komidi, menyeberang dari sisi ipsilateral di saraf tunjang ke sisi kontralateral di batang otak; Di bawah ini adalah tunjang rahim.

Bekalan darah sunting

Darah ke medula dibekalkan oleh beberapa arteri.

  • Arteri spinal anterior : Ini membekalkan seluruh medial bahagian medula oblongata.
  • Arteri serebelum bawah posterior : Ini adalah cabang utama arteri vertebra, dan membekalkan bahagian posterolateral medula, di mana saluran deria utama mengalir dan sinaps. Ia juga membekalkan sebahagian daripada serebelum.
  • Cabangan langsung arteri vertebral : Arteri vertebral membekalkan kawasan antara dua arteri utama lain, termasuk nukleus solitari dan nukleus gentian deria yang lain.

Perkembangan sunting

Bentuk medulla oblongata dalam perkembangan janin dari myelencephalon . Pembezaan akhir medulla dilihat pada minggu kehamilan 20. [1] [petikan lengkap diperlukan]

Neuroblas dari plat alar tiub saraf pada tahap ini akan menghasilkan nukleus deria medulla. Neuroblas plat basal akan menimbulkan nukleus motor.

  • Plat alar neuroblasts menimbulkan:
    • Nukleus solitari, yang mengandungi serat aferen umum untuk rasa, serta lajur aferent khas viseral.
    • Nukleus saraf trigeminal spinal yang mengandungi lajur aorta somatik umum .
    • Nukleus koklea dan vestibular, yang mengandungi lajur aferen somatik khas .
    • Nukleus olivari bawah, yang bersambung dengan serebelum.
    • Nukleus lajur dorsal, yang mengandungi nukleus gracile dan cuneate .
  • Neuroblas plat asas menimbulkan:
    • Nukleus hipoglossal, yang mengandungi gentian eferen somatik umum .
    • Nukleus ambiguus, yang membentuk eferen pendengaran khas .
    • Nukleus saraf vagus dan nukleus salivatori bawah, kedua-duanya membentuk gentian eferent umum visiteral .

Fungsi sunting

Medula oblongata menghubungkan kedudukan otak yang lebih tinggi ke saraf tunjang, dan bertanggungjawab untuk beberapa fungsi sistem saraf autonomitermasuk:

  • Kawalan ventilasi melalui isyarat dari badan karotid dan aorta. Pernafasan dikawal oleh kumpulan kemoreseptor. Sensor ini mengesan perubahan dalam keasidan darah: sebagai contoh, jika darah menjadi terlalu berasid, medula oblongata menghantar isyarat elektrik ke tisu otot interkostal dan frenikal untuk meningkatkan kadar penguncupan dan meningkatkan oksigenasi darah. Kumpulan pernafasan ventral dan kumpulan pernafasan dorsal adalah neuron yang terlibat dalam peraturan ini. Kompleks pre-Bötzinger adalah kumpulan interneuron yang terlibat dalam fungsi pernafasan medula.
  • Pusat kardiovaskular - sistem saraf simpatetik dan parasimpatetik
  • Pusat Vasomotor - baroreseptor
  • Pusat refleks muntah, batuk, bersin, dan menelan. Refleks ini termasuk refleks farinks, refleks menelan (juga dikenali sebagai refleks palatal), dan refleks masseter boleh dipanggil, refleks bulbar.[2]

Kepentingan klinikal sunting

Penyumbatan saluran darah (seperti strok) akan mencederakan saluran piramidal, lemniscus medial, dan nukleus hipoglosis. Ini menyebabkan sindrom dipanggil sindrom medulari medial.

Sindrom medulari lateral boleh disebabkan oleh penyumbatan sama ada arteri serebelum bawah posterior atau arteri vertebra.

Palsi bulbar progresif (PBP) adalah penyakit yang menyerang saraf yang membekalkan otot bulbar. Palsi bulbar progresif adalah palsi bulbar progresif pada kanak-kanak.

Haiwan lain sunting

Kedua-dua lamprei dan hagfish mempunyai medula oblongata yang berkembang sepenuhnya.[3][4] Oleh kerana kedua-duanya sangat mirip dengan agnathan awal, telah dicadangkan bahawa medula berkembang dalam ikan awal ini, kira-kira 505 juta tahun yang lalu.[5] Status medula sebagai sebahagian daripada otak reptilia primordial disahkan oleh saiznya yang tidak seimbang dalam reptilia moden seperti aligator, buaya, dan biawak monitor.

Imej tambahan sunting

Rujukan sunting

Artikel ini menggabungkan teks di dalam domain awam daripada page 767 of edisi ke-20 Gray's Anatomy (1918)

  1. ^ Carlson, Neil R. Foundations of Behavioral Neuroscience.63-65
  2. ^ Hughes, T. (2003). "Neurology of swallowing and oral feeding disorders: Assessment and management". Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry. 74 (90003): 48iii. doi:10.1136/jnnp.74.suppl_3.iii48. PMC 1765635. PMID 12933914.
  3. ^ Nishizawa H, Kishida R, Kadota T, Goris RC; Kishida, Reiji; Kadota, Tetsuo; Goris, Richard C. (1988). "Somatotopic organization of the primary sensory trigeminal neurons in the hagfish, Eptatretus burgeri". J Comp Neurol. 267 (2): 281–95. doi:10.1002/cne.902670210. PMID 3343402.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  4. ^ Rovainen CM (1985). "Respiratory bursts at the midline of the rostral medulla of the lamprey". J Comp Physiol A. 157 (3): 303–9. doi:10.1007/BF00618120. PMID 3837091.
  5. ^ Haycock, Being and Perceiving

Pautan luar sunting