Mekanik basikal merupakan mekanik yang mampu melakukan kerja pembaikian meluas bagi basikal. Mekanik basikal boleh digaji sebagai pelbagai jenis kedai, dari kedai department besar hingga kepada kedai basikal tempatan kecil; pasukan lumba basikal, atau pengilang basikal.

Mekanik basikal di kedai basikal tempatan.

Kemahiran dan latihan sunting

Kemahiran terbabit dengan mengekalkan basikal lumba dan basikah khusus yang lain pastinya melampaui garis asas yang disenaraikan dalam “ringkasan pekerjaan” New York. Pendidikan terkenal yang menawarkan latihan lanjut bagi mekanik basikal termasuk Institite Basikal United (“United Bicycle Institute” Ashland, Oregon dan Institute Basikal Barnett (“Barnett Bicycle Institute”) di Colorado Springs. The Park Tool Co., pengeluar perkakasan mekanik basikal yang terkenal, memiliki program latihan outreach yang dikenali sebagai Park Tool School yang terdapat di kebanyakan kedai basikal tempatan, diajar oleh kaki-tangan kedai basikal tempatan dengan bantuan bahan latihan dan buku pandual dari Park Tool.

Satu jalan biasa bagi memasuki perniagaan ini adalah dengan bermula sebagai Pembina basikal atai pemasang di kedai basikal tempatan. Kerja ini mungkin dari bermula dengan hanya memasang bahagian dari kilang (memasang tayar dan pemegang) kepada pembinaan lebih lanjut di mana kesemua system disuaikan ke tahap kualiti tertentu. Jenis pembabitan dalam pemasangan berbeza dari kedai ke kedai.

Dokumentasi sunting

Antara kebanyakan rujukan mengenai membaiki basikal, Buku panduan Barnett[1] merupakan set empat jilid lengkap yang termasuk penjelasan dan gambar komponen basikal daripada pelbagai pengilang. Panduan berbasikal Lonely Planet menyatakan [2], "Jika anda ingin tahu lebih lanjut mengenai penjagaan basikal... Buku Basikal Richard[3] adalah klasik. Jika anda ingin tahu kesemuanya dapatkan Buku panduan Barnett... atau Buku panduan Sutherland.[4]."

Rujukan sunting

  1.   Bicycle repairers (.pdf) New York State Department of Labor "Occupational Brief"
  2.   Barnett, John (2003). Barnett's Manual: Analysis and Procedures for Bicycle Mechanics. VeloPress. ISBN 1-931382-29-8. External link in |title= (bantuan)
  3.   Connellan, I et al. (2001), Lonely Planet Cycling Britain (Cycling Guides), Lonely Planet Publications, ISBN 1-86450-037-9
  4.   Ballantine, Richard (2001). Richard's 21st Century Bicycle Book. Overlook TP. ISBN 1-58567-112-6. External link in |title= (bantuan)
  5.   Sutherland, Howard (1995). Sutherland's Handbook for Bicycle Mechanics. Sutherland Publications. ISBN 0-914578-09-X. External link in |title= (bantuan)

Lihat juga sunting