Mengkarung, bengkarung atau cengkarung ialah nama sejenis binatang seperti cicak tetapi lebih besar dan biasanya berwarna hijau, perang atau kelabu serta bersisik badannya dalam famili Scincidae, dalam order Squamata. Terdapat lebih 1,200 jenis spesies mengkarung.

Mengkarung
Mabuya vittata
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Scleroglossa
Infraorder:
Keluarga:
Scincidae

Subfamili

Acontinae
Lygosominae
Scincinae (probably paraphyletic)

Mengkarung kelihatan seperti biawak sejati, tetapi kebanyakan spesies tidak mempunyai leher yang jelas, dan kaki mereka agak kecil; beberapa genera (contohnya, Typhlosaurus) tidak mempunyai anggota badan. Tengkorak mengkarung dilindungi oleh skala tulang yang besar, biasanya dipadankan dengan bentuk dan saiz, sementara bertindih. [2] Genera lain, seperti Neosep, telah mengurangkan anggota badan dan dengan kurang daripada lima kaki (angka) pada setiap kaki. Dalam spesies seperti itu, pergerakan mereka menyerupai ular yang lebih banyak daripada kadal dengan anggota badan yang maju. Sebagai peraturan umum, semakin lama digit, spesies yang lebih arboreal mungkin. Nisbah biologi boleh menentukan spesies ekologi spesies skink yang diberi. Indeks niche ekologi Scincidae adalah nisbah yang berdasarkan panjang kaki anterior di persimpangan tulang ulna / radius-carpal ke digit terpanjang yang dibahagikan dengan panjang moncong-baling. [3]

Kebanyakan spesies mengkarung mempunyai panjang, ekor tirus yang boleh ditumpahkan jika pemangsa merebutnya. Spesies sedemikian secara amnya boleh menjana semula bahagian yang hilang ekor, walaupun tidak sempurna. Spesies yang mempunyai ekor bodoh tidak mempunyai kebolehan penjanaan semula khas.

Sesetengah spesies mengkarung agak kecil; Scincella lateralis biasanya berkisar antara 7.5 hingga 14.5 cm (3.0 hingga 5.7 in), lebih separuh daripadanya ekor. Kebanyakan mengkarung, bersaiz sederhana, dengan panjang moncong-cair sekitar 12 cm (4.7 inci), walaupun ada yang semakin besar; Skink Kepulauan Solomon (Corucia zebrata) adalah spesis yang paling banyak diketahui dan boleh mencapai panjang 35 cm (14 inci).


Warna darah

mengkarung dalam genus Prasinohaema mempunyai darah hijau kerana membiak biliverdin produk sisa.